Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Toffe »

Satan, vad har den för effekt garanti?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Fredde Holmgren »

Fränt :thumbright:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Mats Ivarson »

Coolt!
Gillar din attityd, all in!

Mats
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

instämmer, detta kommer nog bli bra :)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Pimplaren »

Spretny? såg att han CWracing sålde sin m5 i delar, med en sån låda.. men ja :) hoppas de lirar bättre nu!
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Tackar för alla kommentarer :thumbright:
Misstänkte nästan att det skulle ta skruv :hihi:

Ja fy fanken, all in är det som gäller, ingen idé att fega :mrgreen:

Jo, lådan är ny.
De har väl inte direkt någon specning, utan bygger lådan efter ändamålet.

Min är byggd så kraftig som möjligt.
Asfalt och 2 hjulsdrift ska inte vara några problem, det vore värre med is och 4wd.
(mycket släppa och greppa)

Drop out växeln sitter innan lådan på de här, de menar att det är bra att växla ner lådan för den blir mer lättväxlad.
Dock när man har mycket mos bör man inte växla ner för mycket.. (högre vrid i lådan)
Finns även vissa högre utväxlingar på växlar man inte bör använda, där dreven är smalare för att få plats med en lös dogring.

Jag har nu minsta möjliga nerväxling, 1,04
Jag kan även skifta dreven och få 0,96

1,13 skulle inte heller vara något problem, och kanske lite lägre om jag skulle vilja.
1,45 finns också, men det skulle jag inte ha.. tror det gällde 1,33 också.

Jag har nu: 1=3,12 2=2,14 3=1,38 4=1,08 5=0,92
Med 0,96: 1=2,88 2=1,98 3=1,28 4=1,00 5=0,85

Den senare är väl egentligen bättre till nuvarande bakaxelutväxling, och går som sagt att byta till enkelt.
Om jag skaffar 1,13 får jag 1,0 på 5:an, det kan ju vara bättre till en riktigt hög bakaxelutväxling, typ 540:ins 2,93
(åker nu M5:ans 3,91)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Svarvade till ett par långmuttrar så de gick att trä i ett litet rör:

Bild

Bild

Så, ett växelstag.

Hon var lite bred om rumpan, så jag tänkte att det är bäst att bredda tunnels lite och inte låtsas om något..

Bild

Har även blivit fäste för växelspak, så lågt ner jag törs.
Skulle haft kardanstången klar att prova med..

Andra sidan:

Bild

Ska bli ett lock över hålet där växelstaget kommer upp, men det blir avtagbart.
En liten servicelucka där man kommer åt nivåplugg, växelstag och backspärr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Tog en jäkla tid innan jag kom fram till hur jag skulle göra, men till slut blev det en växellådsbalk:

Bild

Bild

Ville inte ha något som sticker ner under bilen, och så får det inte vara ivägen för växelreglaget.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Love »

Skitfränt!! Inspirerad av Jocke Sahlin kanske :)
Om jag minns rätt så tror jag att Jocke hadde problem att växla utan att koppla mellan 1-2,kommer dock inte ihåg varför! Men det problemet lär vara löst numer!
Trevliga lådor det där och hållbara,vi har kört med sånna både i Rallycrossbilen och i långloppsbilen,enda problemet vi hadde var på långloppsbilen där vi körde av en av axlarna,troligtvis pga.värme,men när vi satt dit oljekylare så har det funkat efter det.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Det var först nyligen jag fick veta att han kör med sådan här låda.
Undrar om det inte var Jan Sellholm själv som sade det?

De pratade också om något sådant, (växlingsproblemen) kommer inte riktigt ihåg..
Men något han pratade om var grövre ing. axel som inte vrids så lätt (och fjädrar tillbaks vid växling)
Men de pratade också om att det kan vara lite problem när man åker på hjulspinn när man växlar, främst om det hinner greppa när man växlar antar jag.

Jag sade till om uttag för tempgivare och oljekylning, men det var det inte sedan..
Ska inte behövas enl. sellholm :?
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av E34 RRT »

jag skulle nog montera en tempgivare bara för att kolla ?
Niklas.E
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jo, jag tänkte försöka få dit den i nivåpluggen.
Inte så bra kanske, bara delvis i oljan.

Men jag är lite tveksam till att borra hål i lådan :roll:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Hur stor är pluggen? Finns givare som är rätt långa så de når in några cm in innanför pluggen det bör funka bra, är nog inte omöjligt att det kan bli varmt, märkligt om du beställt med uttag för oljekyl om dom "glömt" det..
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Moggemx »

Har du ingen avtappningsplugg som du kan gänga in en givare i då? :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Skriv svar