Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

j björk skrev:Jag tänkte köra tjock mls packning för att få ner kompet.
Förresten, hur går kolvarna sönder i så fall, sprucket ringland?
Eller jättetrasigt och spåner i hela motorn och stake genom blocket :pale:
Måste bli billigare att trimma en M30 med smidda kolvar och stakar och ladda rejält. För att få samma effekt. men s38an är en kalasmotor helt klart! lite dyrt när det går sönder bara.

/Otto
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

j björk skrev:Jag tänkte köra tjock mls packning för att få ner kompet.
Förresten, hur går kolvarna sönder i så fall, sprucket ringland?
Eller jättetrasigt och spåner i hela motorn och stake genom blocket :pale:
Jepp de spricker.
Brukar gå bitar ur dom.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Akta kolvarna :stop:

Du har väl en 3,8a med 94,4mm kolvar ? och ynka 100cc mellan cyl ?

Alternativet om blocket är eller blir skadat kan ju vara att göra som Sikko och även ximon? bygga på ett 3,5 kat block med 92 borr de blocken lär vara starkast 8)

Men inte ska vi väl gå händelserna i förväg :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

Daniel-635 skrev:Akta kolvarna :stop:

Du har väl en 3,8a med 94,4mm kolvar ? och ynka 100cc mellan cyl ?

Alternativet om blocket är eller blir skadat kan ju vara att göra som Sikko och även ximon? bygga på ett 3,5 kat block med 92 borr de blocken lär vara starkast 8)

Men inte ska vi väl gå händelserna i förväg :wink:
94,6 till och med. :hihi:

/Otto
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jo, det går säkert med m30, men jag tror jag får roligare karaktär i en s38

roggah, det brukar inte bli totalhaveri alltså?
Mer tappat komp och fontän i vevhusventen?

Jag menar, så länge det bara är kolven så är det ju inte så farligt, dumt om man kör sönder en massa fina grejer i önödan. (har fler kolvar :hihi: )

Daniel, japp inte mycket mellan cyl. här inte..
Visst, har haft funderingar på en sådan lösning, verkar ju gå att lösa rimligt med vw kolvar om man inte vill kosta på..
Men är sugen på att prova org. först om det inte är helt dödsdömt.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

edit
Senast redigerad av j björk den tis jan 13, 2009 10:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

j björk skrev:Jo, det går säkert med m30, men jag tror jag får roligare karaktär i en s38

roggah, det brukar inte bli totalhaveri alltså?
Mer tappat komp och fontän i vevhusventen?

Jag menar, så länge det bara är kolven så är det ju inte så farligt, dumt om man kör sönder en massa fina grejer i önödan. (har fler kolvar :hihi: )

Daniel, japp inte mycket mellan cyl. här inte..
Visst, har haft funderingar på en sådan lösning, verkar ju gå att lösa rimligt med vw kolvar om man inte vill kosta på..
Men är sugen på att prova org. först om det inte är helt dödsdömt.
Jag har 6st fina 94,6 kolvar liggandes om det blir aktuellt. :wink:

/Otto
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jo, jag misstänkte det när jag läste din tråd herr "köpa allt nytt" :wink:
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

j björk skrev:Jo, jag misstänkte det när jag läste din tråd herr "köpa allt nytt" :wink:
Va faan..... :shock: min låda är ju beggad!!

Du har ju den faceliftade e3an som nästan är ny!!! :hihi:
Min är ju iaf gammal :thumbright:

/Otto
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Du kanske har äldre, men jag har iaf. fem E3 3,0:or :hihi:
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

j björk skrev:Du kanske har äldre, men jag har iaf. fem E3 3,0:or :hihi:
Fränt, Bilder!!! 8)

/Otto
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Här kommer lite mörka bilder.
Bild
75:a 3,0sa

Bild
76:a 3,0si ,tyvärr illa rostig. 1:e reservdelsbil.
Har fått släppa till motor, låda, kardanstång, huvudbromscyl., pedalställ, bromsok runt om, bromsskivor bak mm. till den här:

Bild
brukshinken, 75:a sa från början, numer manuell.
Ej allt för ofta tvättad :hihi:

Bild
74:a si enl. pappren, men jag tror mer på 77:a s..
Dock lite annat chassi med bla. kränghämmare bak. Det är det inte på någon av de andra.

Bild
En välkänd här i tråden. Har iaf. tillfälligt fått lämna lyften, var en massa annat som skulle in..

Mycket har det inte hänt, men här är en början till adapterplatta iaf.:
Bild

Jag har fräst ur i kåpan för skruvarna, org. sitter det pinnbult.
Det är trångt om man inte vill försvaga kåpan för mycket..

Bild

Lite nertagna skruvar.
Skulle svarva, men när det högg och stålet och sktuven gick åt tog jag fram en gammal egen uppfinning :wink:

Bild

Det gick kalas att slipa i stället :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Smart avgasklammer
Att jag inte tänkte på det :doh:

Ha också haft lite "speciella" övningar i svarv :hihi:

Imponerande samling 3,0or, undrar om det finns någon som har fler än dig :roll:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

Daniel-635 skrev:Smart avgasklammer
Att jag inte tänkte på det :doh:

Ha också haft lite "speciella" övningar i svarv :hihi:

Imponerande samling 3,0or, undrar om det finns någon som har fler än dig :roll:
Roliga bilar!

klart speciella fälgar...

Jag vet en som har lika många eller fler, dock inte jag.

/Otto
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det dammet som blir när man slipar i svarven tycker slädarna om :wink:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar