Sida 144 av 178

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: mån nov 05, 2012 8:38 pm
av j björk
Nu blir det org. lager både ram och vev (antagligen förgyllda som vanligt till bmw, det bör de vara med tanke på prislappen)
Anledningen till att jag körde glyco ramlager förut var att jag köpte några special, coatade lager som sedan var fel modell.
Då fick jag de här istället.

Vet inte riktigt varför de blivit dåliga, antar att det varit bränsle i oljan som ställt till det.
Den gick ganska fett, speciellt i början.
Dock har jag bytt olja flera ggr under sesången, alltid haft bra oljetryck.
Kört upp oljetryck innan första starten, och även senare när det varit tomt någonstans.

Vevlagren var bara nötta på trycksidan eller vad man ska säga, men ramlagren är mer kostigt nötta.
Typ ena sidan på ena halvan och sådant. Men de är som sagt glyco, vevlagren är org.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis nov 06, 2012 6:33 am
av Kadett4wd
Jag har också dåliga erfarenheter av Glyco.
Kolbenschmidt är bättre, de levererar också till många fabrikanter i tyskland, mao ofta originallager.

Sv: Heavy metal bmw:n

Postat: tis nov 06, 2012 7:36 am
av bmw*alex
Acl lager kanske att fundera på

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tis nov 06, 2012 7:37 am
av Kadett4wd
ja, jag hade det som vevlager i min maskin på slutet, verkade funka okej.
såg inga bekymmer med dem.

Mvh

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: ons nov 07, 2012 2:44 pm
av j björk
Det verkar inte finnas vad jag kan se på acl:s sida. Nu är org. lager hemma iaf. så sådana blir det.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: ons nov 07, 2012 4:42 pm
av AsLoT
Oj jag har missat att du skaffat MPG :) :thumbright:

Jag var sugen på en sån själv innan jag skaffa lencon... MPG är riktigt fräna lådor med lika fränt pris ;)
Kommer bli kanon det där.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: ons nov 07, 2012 9:01 pm
av j björk
Du måste ju hänga med i uppdateringarna :wink:

Jo, priset är en smula saftigt..
Jag räknade med att jag ganska precis skulle lösa de utgifter det skulle bli över vintern, men åkte ju förstås på en del mer än vad jag räknat med :doh:
Bakaxelgrejerna var inte planerat, inte lager till motorn heller.
Sedan blev det lite hastigt bestämt att dra igång ett byggprojekt på tomten också, med schaktning och bygga carport.
Det har vissligen varit planerat rätt länge, men det hade ju inte hänt typ de senaste 2 åren :whistle:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: ons nov 07, 2012 9:28 pm
av Henrik Braun
Jävla skit med lagerproblem! Hur mkt spel hade du?

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: ons nov 07, 2012 9:43 pm
av j björk
Jag har guldfiskminne och skriver upp saker på lämplig lapp som finns i närheten :doh:
Dvs. jag vet inte riktigt.. Men har för mig att jag var på övre toleranser på org. måtten.

Jag ska väl bläddra lite i tråden, förhoppningsvis står det här någonstans..

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: ons nov 07, 2012 10:14 pm
av Henrik Braun
Ja försök hitta det! Tycker de lagerproblem jag har erfarenhet av är relaterade till förlite spel eller tappat oljetryck. Obalans dödar ju oxå men det borde det ju inte vara här! I promodräsern jag är med och är ivägen för de andra meckarna i har vi mosat på som fan nu i bra många rundor och lagrena är som nya! Flyttar tom över dom när vi byter stakar =) O där är det rejäla spel kan man säga :shock:
Dock har sista ramlagret ledsnat några ggr när kopplingen har varit i obalans, inte så konstigt när man vet hur mkt den väger.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: tor nov 08, 2012 8:51 pm
av j björk
Jag har inte hittat mina gamla anteckningar, men jag har mätt och läst och funderat en del.
Och jag har nog kommit fram till hur det låg och ligger till.

Måtten på veven är:
Ramlager 1: 59,97mm bmw spec: 59,96-97
Övriga: 59,99 bmw spec: 59,98-99
Vevtappar: 48,98 bmw spec: 48,975-48,991

Specat spel vev och ram: 0,03-0,07mm.

Mitt ramlagerspel, 1:an 0,07 övriga 0,05mm

Specat hål i storänden stake 52-52,010mm
Mina stakar var när jag köpte dem orunda och trånga.
De honades då upp, nu har jag 52,020mm
Jag har inte kunnat mäta lagerspelet där nu, men jag har för mig att det gav 0,07mm

Kommer ihåg att jag ville slipa veven ett par hundringar, men vevsliparen menade på att det inte gick att ta så lite.
Vet att vi putsade lite, iaf. på vevtapparna. Men det var nog det lilla.

Vad gör man, går det ta kanske 1-2hundringar på vevtapparna och kanske 3-4 på ramtapparna med smärgelduk?
I maskinen för att slipa vev alltså..
Ska man satsa på 8-9 hundringar, eller vad kan vara lämpligt?

Slänger upp en liten bild på hur min svängningsdämpare blir nu också:

Bild

Blir fint att slippa hålla på med lös gradskiva :thumbright:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre nov 09, 2012 4:36 pm
av E34 RRT
vem har gjort svängdämparen?

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre nov 09, 2012 5:21 pm
av Moggemx
Åh , fan vad fin gradskiva :P Sån hade man ju behövt till nya motorn :p
cnc-fräst?

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre nov 09, 2012 6:19 pm
av robbz
Oj vilken fin skiva :thumbright:

Jag la mig på en öd fast jag inte behövde 8) , för att få en lättare gång i maskin(om det funkar så vet jag inte:) och jag har kört 5 år med nästan 900whp och har inte slaktat motorn än :hey:
Kör med castrol 15/40 turbodiesel mineral olja för 25kr/lit......me like!

/mvh

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: fre nov 09, 2012 11:51 pm
av j björk
Det är en lokal kontakt som graderat, tror inte han vill att jag lägger upp vem det är här..
Samma som fräste om kamdreven åt mig, och styrstift i veven till svänghjulet. Skönt med lite kontakter ibland :thumbright:
Han klagade lite på att kamdreven och veven var lite hårda :hihi:

Den är körd i styrd maskin, antar att det är fräs..

Robbz, vad lade du dig på för spel?
Jag kör Q8 SBK Racing 10-50 syntetisk olja, det har jag gjort hela tiden förutom vid ett byte vid första bromsningen. Då blev det en 20-50 mineral har jag för mig, som fanns tillgänglig.

Har blivit 6 byten hittils ser det ut som, ca 10L per gång, och 2 oljefilter..
Har dock bara bytt filter ca varannan gång.