Herrejössestråden

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Re: Herrejössestråden

Inlägg av vampyren »

usch inte en enda uppdatering i år, och jag hittar tråden på sidan 7.

Men lite har det faktiskt hänt i år.
säsongen började på EPDS i Maj, eller rättare sagt en vecka innan tävling. För då vart anglian ihopa och uppe på rullarna.
Efter en del strul och mappande av Robin så började effekten komma och maskinen yla. Men tyvärr fick vi avsluta alldeles för tidigt innan varken bränsle eller tändmapp var klar, för slitbanan på R888an bak bestämde sig för att avlägsna sig från däcken med däckrester i hela garaget som följd.
Har inte bromspappret på datorn men det var nått i stil med 540whp vid 2.4 i ladd(med stor reservation för bristande minne)
Bild
Dock så mappade Robin vidare hemma sen, mosa på mer tändning och ladd och ut å prova. Bilen gick brutalt och var klar för emmaboda, trodde dumma vi.
I sista provrundan börjar motorn klonka som FxN, kul två dagar innan emmaboda. Av ren nyfikenhet )då vi trodde det vart skrot) rev vi motorn samma natt, kl 4 på morgonen konstaterar vi att svänghjulet vibrerat loss och sitter löst i bultarna. Skönt att se men samtidigt ganska obehagligt då man behöver sina fötter för att kunna gå!
Vi hade klart inga nya bultar så vi gjorde en rövare och tog loctite och drog på det igen, för bilfan skulle ju bara 402m!

Till emmaboda blev vi tillslut tre fordar i herrejösses teamet, ja bror och far.
Bild


Bild

Bild

Bild


Jag körde 12.3 192 med cortinan, far körde 14,7 med pilsnerhäcken och robin drog till med personbästa i första repan!
Det bar iväg bra med de nya grejerna och med en långt ifrån perfekt repa enligt han själv så stannade klockan på
10.49 och 223kmh. Bra slutfart som tyder på bra snyt i maskineriet.
Tyvärr så rasade lådan i andra repan och svänghjulet lossna åter igen. Det blev sista och enda körningen med ranglian i år skulle det visa sig. Nu väntar den på ZF konvertering och vill helst se vårsolen 2014.

Film från emmaboda i maj
http://www.youtube.com/watch?v=AgM46yer_Gw

Sen har de mest blivit streetrace i lite här å var i skåne, då mest med Cortinan och svarte anglian. Cortinan har visat sig vara en förvånansvärt snabb jävel på gatan och det har inte förlorats många race i sommar. då oftast runt 201m.
Vi körde Bla lite med team bonnmeck i perstorp en tisdag, väldigt kul träff! hoppas det blir mer av det!
Film från perstorp
http://www.youtube.com/watch?v=zPZXZqHpQig

Sen har det blivit rätt mkt race i markaryd, MSR anordrar mycket bra race och där är alltid bra tryck och snabba bilar.
Även en stege har avklarats utanför tingsryd där faktiskt Cortinan gick hela vägen. Gick vinnande ur race mot amazonturbos och jänkejärn. Fan va kul det var att köra stege. Pulsen var väldigt hög!

jag har även ställt min 142 åt sidan denna säsongen då jag helt enkelt inte haft tid för den, beror delvis på att jag blivit med e28.
Suget var stort för att prova 6a och turbo samt att ja är svagt för gamla e28or. Så jag och en polare körde 100(!) mil ENKEL resa och hämtade denna, för övrigt byggt av en kille på detta forum. 200mil och 22 timmar senare var vi hemma. Lagom grötiga i hjärnan.
Bild


Tappar sin charm lite att köpa en redan konvertarad bil, men jag var verkligen kär i denna bilen och jag kommer få sätta lite prägel på den med. Den ska få annan fräsigare m50, ZF låda fräsigare bränslesystem ( 2x044 som jag tagit från volvon) och e85 osv. Ska säg att jag inte orkade, hade tid eller lust att bygga från början igen. Men den är byggt som jag vill så det känns gött att bygga vidare på.
Började med att byta silentblocken och diffhusbussningen. Byta silentblock är verkligen nått ja helst slipper göra igen.!
Bild

Bild

Bild
lite bögig catchtank men de får duga.

Bild
bild från häromdan när gammelvolvon bytte plats med e28 och ställdes undan i väntan på bättre tider.

Bild
herrejösses dräggracing

Sen var vi faktiskt och körde MK brinkarnas 402m i Emmaboda i helgen.
Då vart det bara cortinan som kom till start. Det var första gången vi prova slicks på den och ja måste säga att de funka bra.
Den presterade bättre än väntat
11.59 195kmh 1.79 i 60fot.
Detta är bra då Cortinan har i princip funkat som en bruksbil de senaste 2 åren. Man kan köra till och från race på egen maskin och det är fantastiskt skönt, ett tag pendlade jag 10mil om dagen till arbete utan problem, så jävla gött.

Det var en liten summering av 2013 hittills, iaf va ja kommer ihåg för stunden.
inför 2014 satsar vi på att komma ut med ett par bilar, men man vet aldrig va som händer.
dennis P
herrejösses!
buhre84
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons maj 06, 2009 3:38 pm
Ort: Sibbhult

Re: Herrejössestråden

Inlägg av buhre84 »

Här är bilder och film från helgen :)
Bild
Bild


Filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=D6X5s8na7qQ
Mattias Buhre
Volvo XC70 D4 2015
Opel Ascona B -76 projekt
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Herrejössestråden

Inlägg av vampyren »

Bild
Anglian är delad.
Note to self- använd nya bultar!
Dock hade vi inga vid tillfället.
dennis P
herrejösses!
Öhman
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: tis jan 03, 2006 12:38 pm
Kontakt:

Re: Herrejössestråden

Inlägg av Öhman »

VA FAN! var ni med på Mk brinkarna. hur lyckades jag missa att ni var där.. visserligen brukar man ju vara inne i sin egen lilla värld när man själv kör men ändå..
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Re: Herrejössestråden

Inlägg av vampyren »

Haha joda, de hanns med några repor. Men FYfAN va du fått flås i ådin! Satan va den barkar iväg!
Hann inte med att störa dig heller, kändes som man stog i kö hela dagen, det flöt inte på precis!
dennis P
herrejösses!
JAStenseth
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis nov 24, 2009 2:54 pm
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Herrejössestråden

Inlägg av JAStenseth »

Gillar denna tråd och deras bilar! Håppas det kommer mer uppdateringer utover høsten :thumbright:
Volvo 242 8v 300hk 460nm.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Herrejössestråden

Inlägg av loop »

Vad är det för motor i Cortinan?
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Herrejössestråden

Inlägg av vampyren »

Kul med lite inlägg i tråden igen, vi ska bättra oss med uppdateringar.
Moroten i cortinan är en golf gti 16v 1.8, standard sånär som på tjockare toppackning, åså turbo förstås
Bild
dennis P
herrejösses!
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Herrejössestråden

Inlägg av loop »

Koolt motorval.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Herrejössestråden

Inlägg av gasekke »

Tyckte väl den såg bekant ut cortinan, visst är den som Roland Forsgren byggde? Bra motorval stor potentional i vw motorn.
Prima hemslöjd och en bra setup.
frän bil :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Herrejössestråden

Inlägg av mattias »

Jo det är den Roland byggde, mysigt koncept! Sitter ett VEMS i den, det börjar vara några år sedan också.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
Ort: 360 10 Ryd

Re: Herrejössestråden

Inlägg av Grooverhound »

Ser trevligt ut i cortinan:) va e de för Setup? Ser ut som en 19t lr nått sånt?
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
Roland Forsgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
Ort: Lycksele

Re: Herrejössestråden

Inlägg av Roland Forsgren »

Motorn är en PL med kammarna från en KR. Minns inte mycket om turbon men den var byggd till skotern som Temab och MC-xpress byggde som dom körde rätt friskt med för en massa år sen, den blev för liten där så när min 16T pajjade så köpte jag den.
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Re: Herrejössestråden

Inlägg av vampyren »

Haha fränt ni kommer ihåg den! Mycket bra bygge, den bara går och går! Den har fått ny ic och fränare avgas, men annars inte så mycket mer. Riktigt fin respons i turbon, nu är de ju bara en halv sek kvar till 10an så de får väll bli nästa mål.
dennis P
herrejösses!
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
Ort: 360 10 Ryd

Re: Herrejössestråden

Inlägg av Grooverhound »

fan va festligt. va åker ni med för låda?
borde va 300hk+ i den?
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
Skriv svar