Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Uppdatering!

Inlägg av Jonathan_ »

Ja det har varit lite motigt det senaste, men det är bara köra på för ingen lär fixa det åt en. :-)
Ja nu står det diverse saker i reg.beviset så det ska inte vara några problem i framtiden så länge man plockar bort turbo-grejerna innan.
Jag ska undersöka om det i öht. skulle gå att regga med turbo vid ett senare tillfälle.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Duster 340 T. Uppdatering!

Inlägg av Steve »

Några nya uppdateringar? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Uppdatering!

Inlägg av Jonathan_ »

Ja det var ju ett tag sen jag skrev här, man får skämmas!

Men det kommer komma en hyfsat bra uppdatering inom kort, lovar! Har köpt ny låda som måste byggas om, nytt avgassystem osv. :thumbright:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Hej!

Tänkte att det var dags att damma av den här gamla tråden. Trots avsaknaden av uppdateringar så har det hänt en hel del, både bra grejer och en del mindre bra grejer som rubriken
antyder.

Jag hade haft bilen hemma och byggt nytt avgassystem i mitt garage under vintern 2016/2017. Återkommer till det lite senare.
Våren 2017 så skulle jag köra ut bilen till verkstaden där jag håller på med det mesta och märkte att jag hade ovanligt lågt oljetryck under färden dit. Maskinen gick fint men
oljetrycket låg på drygt 0,5 bar... Efter lite undersökande och demontering av oljetråget visade det sig att veven skurit i ramlagren. Gratulerar!
Spån från lagren hade letat sig in i oljepumpen och satt igen silen, därav det låga oljetrycket. Här gick luften ur mig lite ska jag erkänna. Motorn har gått några hundra mil sen jag
satte ihop den från första början, då den hade skurit i axiallagret på veven. Så jag hade kanske förväntat mig att den skulle gå lite längre.

Anledningen verkar ha varit att ramlagergången i blocket aldrig mättes upp eller arborrades, om det beroddde på mig eller motorslipen låter jag vara osagt.
Oavsett så fick samma motorslip göra jobbet nu igen vilket blev mycket bra, så inga hard feelings från min sida.

Vid rivningen av motorn så upptäcktes det att kolvarna hade flera mindre sprickor i sig dessutom vilket gjorde att dom var tvungna att kasta in handduken. Rätt trött blir man ju,
men hellre att det upptäcktes nu än att dom går i en miljon bitar under laddtryck.

Så det som gjorde med motorn blev följande;

* Helt ny-begagnad smidd vevaxel från en 340 som aldrig varit slipad tidigare. Stort tack till Göran Mood för bra pris på den!
* Nya smidda kolvar från DSS, inkl. ringar och kolvbultar.
* Nya ramlager av en hårdare variant som ska hålla bättre.
* Nya vevlager.
* Balanserat vevparti.
* Block däckplanat och borrat/honat för de nya kolvarna.
* Arborrad ramlagergång.
* Yta på vippor som går mot ventil slipade.
* Topplock planslipade.

Sedan valde jag att köra med MLS packningar nu när jag hade fina ytor på block/topp. Kompet hamnade på 8.20:1 med en packning som är dubbel så tjock mot original med de nya kolvarna.

I övrigt är motorn lika som tidigare. Kamdrivningen hade hängt med ett tag så det blev en ny sådan också från Hughes.

Sen gjorde jag slag i saken och slängde ut min gamla läckande, slirande 727a till förmån för ny låda. Jag är ju ganska märkestrogen när det gäller det mesta, men i det här fallet
blev det en GM låda ändå. Ska man ha en stabil låda med överväxel och lockup med mycket eftermarknadsgrejer samt info om så finns det inte så mycket annat att välja på än 4L80E.
Jag hittade på en låda från en Thahoe diesel 4x4 från 1998 i Dalarna för ett rimligt pris så den fick det bli! En 2WD hade ju underlättat en hel del men det drösar inte direkt av dom.

CK Performance gör ett kit där man använder sig av en Reid bellhousing, modifierad oljepump samt ny flexplatta med startkrans för att gifta ihop en GM-låda med Mopar motor.

Så det var bara öppna upp lådan och ta ut allt invändigt för att komma åt och byta utgående axel samt strut från en 2WD. När huset ändå var tomt så passade jag på att kasta upp den i fräsen
och fräsa bort svepet så den nya sprängkåpan skulle passa.

Styrningen fick bli TCI EZ TCU (prova att säga det fort 10 gånger i rad) för enkelhetens skull.

Eftersom den nya sprängkåpan endast accepterar en turbin med max diameter av 10,5" så blev jag tvungen att köpa en ny sådan. Jag ringde Danielsson som hade en 9,5" liggandes på hyllan som skulle passa bra.
Jag hade dock en hel del bekymmer, och för att göra en mycket lång historia väldigt kort så slutade det med att Danielsson tog tillbaka turbinen och jag beställde en ny Transmission Specialties, billet, 9,5" turbin med
tre lameller på lockupen så den skulle tåla att bromsas på rullar. Grymt nöjd med den! Rejält tajt men funkar finfint på gatan. Med 275/60-15 i baken så varvar det ca 1860-1870 rpm i 100 km/h när lockupen är i. Lite skillnad mot
727an kan man säga..

Den sista, lite större grejen, som gjorts på bilen är att bygga ett nytt avgassystem. Det jag haft tidigare har hängt mycket under bilen och sånt har jag svårt för. Så jag byggde en tunnel i chassit
och drog ut utblåset genom sparklådan. Nu är det 4" hela vägen från turbon med en Magnaflow ljuddämpare under bilen. Ingen plats för passagerarna är tagen så det blev bra!

Sen hade jag lite bekymmer när nya maskinen skulle startas upp. Den gick, men inte speciellt bra vilket var lite förvånande då jag inte rört några inställningar eller dylikt sen den "gamla" motorn. Försökte med allt möjligt, men
fick ingen ordning på det. Säsongen led mot sitt slut så jag beslutade att transportera bilen till PPF och få den mappad där så jag kunde besiktiga bilen innan snön kom.
Det visade sig att MAP-sensorn fått fukt i sig vilket gjorde den trög. Den fungerade och registrerade tryck men alldeles för långsamt vilket gjorde att den inte hängde med vid snabba gaspådrag. Så bilen dog om man ruppade och släppte
gasen. Detta beror nog mest på mitt montage då boxen sitter monterad med MAP-sensorns anslutning horisontellt. Jag ska vända den nedåt och montera ett moppe-bränslefilter på slangen för att slippa framtida problem.
Efter detta upptäcktes så lät jag bilen stå kvar på PPF och skickade boxen till Mattias för reparation. Stort tack för express-servicen Mattias! Fick tillbaka boxen en vecka senare och for tillbaka till Avesta för mappning med fungerande
box. Allt gick bra och maskinen funkade fint. Fick ur hiskeliga 217 hk och 406 Nm som N/A, haha! Det visade sig senare att motorn nog var rätt strypt med mitt påkostade Biltema-luftfilter och enkelt 3" avgassystem med två ljuddämpare...

Efter bilen var färdig-mappad åkte jag direkt till Gävle och besiktigade bilen som gick igenom med en anmärkning på att reflexen i bakljusen var lite matta. Inte illa för en bil med nybyggd motor och som stått i typ tre år.
Sen blev det sista besiktningen för den här bilen också vilket är grymt skönt!

Efter det var det bara åka hem och köra in motorn helgen efter besiktningen. Drog fram och tillbaka mellan Uppsala och Gävle och lyckades skrapa ihop 82 mil på lördag/söndag totalt. Allt funkade fint även om jag behöver ha lite mer kapacitet
i kylsystemet. När jag gjorde detta var det ca +5 grader ute och regn stundtals, vid högsommar-värme tror jag inte det kommer funka särskilt bra. Mer om det nedan.

Helgen efter det så var det bara plocka på turbo-grejerna och åka med bilen till PPF igen för den slutliga bromsningen vilket gjordes igår, 2019-10-29. Fick låna kompletta bakhjul av en bekant för att få grepp på rullarna. Jag har fjösiga
215/50-14 i bak så jag lånade 275/60-15 istället vilket precis gick dit med 5 mm spacerplattor för frigång mot bladfjädrarna.
En knacksensor monterades och Andreas labbade lite med tändningen för att se hur mycket maskinen ville ha. Första pullet gjordes på ca 0,5 bar och då lämnade maskinen 446 hk på bakhjulen (minns inte vridet) vilket betyder att den andades något
bätter nu. Min laddtrycksstryrning med mekanisk regulator funkade inte då den var alldeles för in-exakt (0-10 bar regulator för att styra kompressor-tryck i en verkstad typ) så vi slopade den och körde på fjädrar istället.
Det slutade iaf med 577 hk och 914 Nm på bakhjulen vid lite drygt 0,9 bar laddtryck! Det hade varit trevligt att hamna på över 600 hk på bakhjulen men jag är grymt nöjd ändå! Det är trots allt ett standard 340 block med två-bultade
överfall och hydraulisk flat tappet kam.
Mitt avgashus är lite trångt så det började bygga mottryckistället för effekt, så vi gav oss där. Det borde vara nånstans mellan 650-680 hk i maskinen och en bit över 1000 Nm i vrid. Max vrid är strax efter 3700 rpm och fullt laddtryck kommer strax efter 3000 rpm.


Jag har försökt pruta på bilderna, men det blev en jävla massa ändå. Ni med mobildata, be aware!

Vi börjar med motorn, som alltså skar i ramlagren.

Rev ner tråget och den skarpsynte ser direkt vad som inte hör hemma.

Bild

No bueno.

Bild

Allt rivet.

Bild

Iväg med alltsammans till motorslipen som fixade allt så det blev som nytt!

Bild

Sökte runt en hel del på val av nya kolvar och DSS verkade vettiga. Finns inte överdrivet mycket till Mopar SB om man vill åka överladdat och smitt.

Bild

Gradning.

Bild

Här är bottendelen på väg ihop igen med Cometic MLS packningar.

Bild

Blev även ARP bultar till ramlageröverfallen vilket ställde till det lite om man vill köra med skvalplåt. Den gamla infästningen var skruvar med vanlig skruvskalle. Skurvskallen hade en invändig mindre gänga som skvalplåten fästes i.
Med pinnbultar så fick det lov att bli en lösning med dubbelmutter istället.

Bild

Det blev även en ny oljepump av naturliga orsaker. Valet föll på en Melling HV pump som Precision Oilpumps säljer. Dom köper in HV pumpar, blueprintar dom och flödestestar alla pumpar innan dom säljs.

Bild

Kollar frigång mot silen till tråget.

Bild

Ny kamdrivning med kedjespännare.

Bild

Tyckte vipparmsaxeln var lite sliten så det fick bli en ny sådan också. Vippornas slityta/kamlob blev inslipade på motorslipen också.

Bild

Topparna var inte absolut plana, och det ställs ganska höga krav om man ska köra med MLS så dom blev planslipade för säkerhetsskull. Kollar den nya volymen så kompet stämmer sen.

Bild

Mitt sketna kina-spjäll hann bli dålig i lagren på alla de typ 50-100 mil som jag kört med det. Renovering krävs!

Bild

På nederkant av bilden syns nya tätade SKF-lager, stor o-ring istället för packning mot plenum samt små o-ringar för tätning mellan axel/spjäll. De mindre fick jag dock rationalisera bort
då spjället gick för trögt med den fjädern som satt i. Det visade sig att det räckte med de tätade kullagren dock.

Bild

Plansvarvning samt svarvning av o-ringspår.

Bild

Ingen axiell låsning av spjällaxeln finns egentligen så jag tillverkade två låsringar och körde med en låsskruv för att förhindra att själva spjället kärvar i huset.

Bild

Ring.

Bild

Bild

Bild

Sen har alltid oljefiltret legat nära grenröret vilket har stört mig länge. Så nu fick jag tummen ur och flyttade på det till förarsidans rambalk istället.
Köpte ett kit som självfallet är tillverkat i USA med tillhörande toleranser.

Här är delen som sitter på blocke. Notera det fantastiska o-ringsspåret som har inbyggd självförstöring av o-ringen.

Bild

Fixat i svarven.

Bild

Sen hittade jag inte direkt på något passande som monteras på blocket, så jag tillverkade en sån istället.

Hålsågade ut en bricka i 20 mm aluminium som här tas ner på diametern.

Bild

Grovkörd.

Bild

Bild

Urtag för tillopp.

Bild

Fasning med hjälp av en försänkare, funkar fint på mjuka metaller!

Bild

Svarvat o-ringsspår.

Bild

Tillverkning av den hålade axeln, retur för olja.

Bild

Lyckades inte hitta rätt gängtapp för att gänga centrum på adaptern, så för att kunna gänga det i svarven fick jag först tillverka ett hållande verktyg för gängskäret.

Bild

Här är adaptern med hålaxel i.

Bild

Såhär är det tänkt alltså;

Alla delar.

Bild

Block med org. plats för filter.

Bild

Adapter med hålaxel monterad.

Bild

Den fixade oljeförflyttaren med AN-kopplingar monterade. Utsticket på hålaxeln tjänar som infästning av oljefilterförflyttare.

Bild

Själva filteradaptern med kopplingar. Denna var riktigt fin så ingen åtgärd krävdes.

Bild

Infästning för filteradapter.

Bild

Monterat på rambalken.

Bild

Har inte varit så nöjd med oljetillförseln till turbo, mätare och oljetryckslampa så jag fixade det också när jag ändå var i farten.

Borrade ur en rundstång och gjorde gängade anslutningar på sidan som sedan svärtades.

Bild

Med tryckgivare och nipplar monterade.

Bild

Här ser man den skymta bland allt annat bös.

Bild

Spridarna fick sig en tvätt och nya o-ringar samt filter.

Bild

Bild

Sen reparerade jag snigeln mest för att den var demonterad.

Bild

Rep.sats från GIK, klart prisvärd!

Bild

Och såhär kan den ju fan inte se ut.

Bild

Fram med pansarfilen.

Bild

Slipa lite.

Bild

Efter blästring med snäckskal, fint!

Bild

Köpte nya spolar från BJP eftersom jag inte visste ett smack om mina gamla (som förvisso fungerade).

Bild

Det var det mesta från motoruppbyggnaden, här kommer lite från växellådsbygget.

En 4L80E från en 1998 års Tahoe 4WD Diesel införskaffades. En 2WD låda hade ju underlättat mycket, men det fanns inte riktigt att få tag på vid den här tidpunkten.

Bild

Kit från CK Performance med ny bellhousing, oljepump, adapterplåt mm.

Bild

Tömde lådan på allt för att kunna bearbeta svepet samt byta utgående axel samt strut.

Bild

Mäta lite så spelet mellan adapterplåten och lådan blir ca 1 mm.

Bild

Spände upp lådan på fräsbordet och monterade en kapskiva från en äldre metallkap. Säkert och bra.

Bild

Bild

Spindeln på fräsen tog i så den sista lilla skvätten fick tas med mera..rustika metoder.

Bild

Det går inte att kapa svepet rakt eftersom man då kapar bort ett skruvhål/anliggningsyta för tråget.

Bild

Ny strut och utgående axel från en 2WD.

Bild

Låda med adapterplåt monterad.

Bild

Bellhousing monterad. GM i ena änden och Mopar SB i den andra.

Bild

4L80E i förgrund och 727 i bakgrund. Lite skillnad i storlek.

Bild

Ett begagnat 360-block köptes för att använda som mockup vid växellådasbygget.

Bild

Lådan passade mycket bättre än förväntat, fick förstora tunneln på några ställen men i det stora hela så var ju bilen som gjord för detta.

Bild

Öpnnade upp lite flikar för att lättare se vad som tog i.

Bild

Kontaktstyckte för hastighetssignal.

Bild

Här tog det i.

Bild

Igenbyggt, långt ifrån snyggt men det fick duga här. Kanske en ny tunnel tillverkas längre fram.

Bild

Eftersom en 4L80E är betydligt längre än en 727a så fick jag kapa bort befintlig växellådsbalk och bygga nytt.

Bild

Bild

Bild

Lite frisering av skarven där tunneln möter brandväggen.

Bild

Ny växellådsbalk.

Bild

Bild

Efter lite färg för att förhindra rosten.

Bild

Satte dit en oljekylare till lådan framför intercoolern.

Bild

Genomföring för vajer till växelspak genom golv.

Bild

Bild

Växellådsstyrningen blev som sagt TCI EZ TCU.

Bild

Styrenheten fick bo här. Kommer nog flyttas framöver.

Bild

9,5" converter med Lockup från Transmission Specialties.

Bild

Justerar axialspel mellan flexplatta och converter.

Bild

Universal flexslang från Lokar. Troligen tillverkad i rent guld med tanke på priset, men vad gör man.

Bild

En ny längre växellåda kräver ju en ny, kortare kardan. Så jag köpte lite prylar från Dennys Drivehafts och byggde en ny kardan. Det blev en 3,5" med 1350 kors och Crome-molly yokes.
Säkert grymt överdrivet, men vaffan.

Bild

Jag köpte svets-yokes för amerikanska DOM-rör så det stämde inte riktigt när jag skulle montera det på kalldragna europeiska rör med metriska mått. Så en tunn ring fick tillverkas för
att centrera upp yoken i röret. Tog ytterst lite på innerdiametern av röret för att få en koncetrisk yta att montera yoken.

Bild

Spände upp alltsammans på fräsbordet för att linjera yoken med varandra och punktade ihop allt innan helsvetsning med TIG.

Bild

Hade ingen lägesställare för svetsning, så jag knåpade ihop en provisoriskt.

Bild

Svetsat.

Bild

Sen skickades kardan till Svea som balanserade den.

Målad och monterad på bilen.

Bild

Lite avgasbygge.

Ville ha 4" hela vägen utan att det hänger ner under bilen, samt inte inkräktar i kupén för mycket vilket skapade en viss utmaning.

Innan kapning. Drog rören efter sidan på kardantunneln och sedan tvärs över bilen under låren på passageraren för att sedan mynna ut i sparklådan som förstärktes.

Bild

Påbörjat.

Bild

Fortsättning.

Bild

Det blev en liten utmaning då jag saknar engelskt hjul och krymp o sträck-maskin. Så jag fick handknacka allt efter bästa förmåga, blev riktigt skapligt ändå.

Bild

Panoramabild på helheten, ser lite märkligt ut här men ni fattar.

Bild

Undersida.

Bild

Hela systemet efter downpipen.

Bild

Monterat med Magnaflow dämpare.

Bild

Från andra hållet.

Bild

Pipa ut genom sparklåda.

Bild

Allt helsvetsades naturligtvis och målades innan slutligt montage.

Det blev lite dånigt på låga varv som jag lär fixa på något sätt. Vid vanlig körning går det bra, men vid vissa varvtal med låg hastighet och hög växel är det inte så behagligt.
Annars nöjd!

Sen till bromsningen.

Fick låna hjul av en bekant som åker kompressor-Dart. Centerline hjul med 275/60-15. Passade som ett smäck på Dustern men var dessvärre inte till salu. Tack till Henrik som lånade ut dessa!
Mina fjösiga 14" bredvid.

Bild

Bild

Såg ju rätt mycket bättre ut!

Bild

Bild

På väg in till bänken på PPF.

Här är sista pullet filmat med mobilen bara. Jag har lite mera material från en riktig filmkamera som jag ska försöka få ihop nåt av.

https://youtu.be/zBLXzBPCc1Q

Bild

Bild

Bild

Efteråt, med hel maskin!

Bild

Det var väl ungefär allt just nu. Ska andas ut lite och göra upp en liten plan för vintern. Det blir mest nödvändiga saker bara, fixa i ett värmepaket, lite elfix osv.

//J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Steve »

Som vi har väntat på en uppdatering! :) Hoppas att den funkar fint för dig nu och du får använda den lite

Men nu när du har en fin Cheva-låda i den som funkar fint så vet du väl vad nästa steg i utvecklingen är? :whistle: :hey:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Jonathan_ »

Ja det tog en stund det här. Jag ska villigt erkänna att motivationen satt ganska långt inne efter den skar i ramlagren, så det gick inte direkt med ljusets hastighet att bygga upp maskinen igen. :)

Pfft, det kommer aldrig hamna en GM motor i den här bilen så länge jag äger den. :lol:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Steve »

Förstod nästan det, annars hade jag inte skrivit så :D

Den ser riktigt fet ut med Centerline(gör inte alla bilar det förresten?) och den däckstorleken

Känns som det är väldigt enkelt att köpa converter till sånt här i USA, lär säljas många per dag i otaliga kombinationer så dom får ju bra erfarenhet av vad som funkar medans i Sverige så finns det knappt en marknad
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Jonathan_ »

Absolut! Jag vet vilka hjul det blir sen, men för att få dit dom så krävs det att hela bakvagnen byggs om, hjulhus breddas mm.

Om det är nån som har 8" breda plåtisar med lilla bultcirkeln (4") som är 15" stora så köper jag gärna dom, släng iväg ett PM isf.

Jag köpte min turbin via Per Milles i Uppsala vilket är nära och bra för min del, klart nöjd! Rätt prisvärt med.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av mattias »

Fin uppdatering, jag undrade ett tag hur det gick efter MAP-sensor-bytet men förstog att det gått vägen. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Jonathan_ »

Det var lite intensivt där så jag hann aldrig återkoppla till dig. Men allt gick finfint som synes :thumbright:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Streetvw »

J-l, vad duktig du är! Riktigt snyggt! :thumbright:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av blackadder »

Rolig uppdatering!
Det blir väldigt bra det du gör.


/Peter
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Daniel-635 »

Kul med en uppdatering, rejält med många timmars arbete. (på bilen alltså)

Gott om vrid har du fått också, typ 600Nm redan vid 3000 Rpm. det är en hel del på en turbo maskin.
Måste fresta greppet en del det där :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Jonathan_ »

Tackar allihopa! Ja tiden rinner gärna iväg :hihi:

Daniel, ja helt klart! Ska försöka få tag på åtminstone 15" stora hjul så jag kan åka med lite bredd nästa säsong. Mina 215 breda 14" får kämpa hårt som det är nu.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av T-27 »

Snyggt byggt :thumbright:
Snitsig växellådsbalk
Bild
Skriv svar