Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Cedric »

Riktigt imponerande bygge, kul att se!

Blir det inte mycket värme från golvet i kupén med avgassystemet såpass nära?
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Jonathan_ »

Tackar!

Inte vad jag märkt hittills. Däremot ska jag klistra värmeisolering på undersidan av avgastunneln har jag tänkt för att undvika onödigt mycket värme under varma sommardagar. :)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat! och kul läsning.

tips bygg om oljetråget så håller lagren framöver. logga trycket är ett bra tips också. minimum en 2.5 bars oljekontakt.

mvh jens
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av DreRacing@ »

2.5bar? vad för oljetryck har man på tomgång i en sån där?
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Jonathan_ »

Jens Gustavsson skrev:bra jobbat! och kul läsning.

tips bygg om oljetråget så håller lagren framöver. logga trycket är ett bra tips också. minimum en 2.5 bars oljekontakt.

mvh jens
Tackar Jens!

Mitt tråg är ombyggt med skvalpplåtar, det syns tidigare i tråden. I just detta fallet var det inte brist på olja om gjorde att ramlagren skar utan en krokig ramlagergång.
Logga trycket är inte så dumt, jag har en oljetrycksvakt kopplat till den röda lampan på varvräknaren. Så om jag tappar trycket så ser jag det omedelbart, sen är det ju en annan fråga om man hinner
göra något åt det innan det är för sent. :lol:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Jonathan_ »

DreRacing@ skrev:2.5bar? vad för oljetryck har man på tomgång i en sån där?
Jag har nästan precis 5 bar vid normal körning när den är genomvarm och ca 2,5-3 bar på tomgång om jag inte minns helt tokigt.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle gjort den tät i alla kanter och bara ett hål i mitten. sen en läpp ned i det hålet på en 15mm så oljan inte kommer upp så lätt.

en motor med ett sånt tråg skulle bara hålla 5-10 par repor med sliks i en drag bil eller ett par varv i en RC bil sen vevlager haveri.

fins justerbara oljetrycks kontakter som man ställer på så högt tryck man kan på varm motor och tomgång (ca 2.5 bar på många motorer). jag kan nog fixa fram om du behöver.


Bild
Skriv svar