Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av nicke b »

stämmer tändningen?
afr på tomgång?
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av nicke b »

Sen att du har öppet runt kylaren på sidorna är helt värdelöst. ?.luften tar enklaste vägen...men det är mestadels när du kör...
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Jonathan_ »

Här är man snabb på att svara..

Jag kikade Ö.D mot markeringen på svängningsdämparen och då stämde det inte helt vilket är lite märkligt. Det skiljde ett typ 5 grader eller något om jag kommer ihåg rätt. Jag ska dubbelkolla detta nu när topparna är demonterade.

Jag har ca lambda 1,00 på tomgång. Har provat att feta på den betydligt men det gör inte så stor skillnad som är nödvändig.

Japp, det stämmer att det är kasst med en helt öppen front. Men som sagt, när jag kör är det inga problem att hålla tempen nere. Det är på tomgång som den blir för varm, även med huven helt öppen.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Painlake Racing »

Som sagt, kolla så nollan stämmer, sen upp med tomgångständningen på 18gr. :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av David Herbertsson »

Hoppas du hittar någon lösning på problemet, för jag har samma j-a fel på Camaron..

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Jonathan_ »

Med värmen eller att nollan inte stämmer helt?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Kadett4wd »

En grej jag tänkte på.
Du har som sagt öppet bredvid kylaren.
Vid stillastående, känn om det blåser varmluft från motorrummet vid lyktorna.
isåfall går ju luften bara runt runt.
Och vid färd så blåser det rakt in genom HELA fronten och på så vis skapar ett 'lock' på sidorna bredvid kylaren eller helt enkelt blåser ned varmluften under bilen.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Jonathan_ »

Det är också en teori! Jag har tänkt länge på att tejpa igen hålen i fronten och testa men har aldrig kommit så långt. Ska bara dränera klart först..
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av David Herbertsson »

Jonathan_ skrev:Med värmen eller att nollan inte stämmer helt?
Med värmen..

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Steve »

Gjort några nya framsteg?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Jonathan_ »

Jodå, lite har hänt. Uppdaterar här inom kort!
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Henka_ »

Kommer du och ställer den på arenan i helgen då så man får se skapelsen?
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Jonathan_ »

Japp, det kan du lita på (om vädret tillåter)!

Jag kommer skriva lite mer här strax, har varit lite mycket med nytt jobb nu och diverse annat.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Jonathan_ »

Hepp!

Ja det har ju inte varit någon större aktivitet i tråden på länge nu, och i ärlighetens namn inte så mycket på bilen heller.
Livet kom i mellan, lyckades bli ungkarl efter 2,5 år och varslad från jobbet där man nött på i drygt 8a år. Bah!
Well well, vad var det Tony R sa? Jag är inte bitter!
Nytt jobb lyckades jag ordna iaf vilket verkar bli grymt!

Nåväl, fick tummen ur och tänkte att det kanske skulle kunna vara kul att tuffa runt i Dustern igen.
Plockade ur motorn och demonterade den nästan till molekyler. Slog ur fryspluggar och inspekterade blocket och hittade en del rost, men inget alarmerande direkt. Gjorde rent alltsammans, pressade i nya fryspluggar och plockade ihop maskinen igen.
Passade på att justera lite smågrejer när den ändå var isär med fästen osv.

Jag passade på att göra en ny nollmarkering iom att min gamla nollmarkering var fäst i vattenpumpen som jag ju bytte ut.
Här insåg jag att jag måste haft ett mindre hjärnsläpp, för det stämde tamefan inte alls. :doh:
Jag har åkt omkring med 12-15 grader för låg tändning nåt år eller så. Jeez..
Jag har nåt svagt minne av att triggerskivan demonterades och sedan måste den monterats helt fel.

Justerade detta med Vemstune och nu stämmer nollan i sprutet med verkligheten. Jag slog i destillerat vatten i kylsystemet med Prestons Anti-rust medel och slog fart på motorn igen.

Labbade lite med tändningen på tomgång och märkte att den är väldigt känslig om hur motorn går upp i temp. Bara någon, eller ett par, grader gjorde att den började klättra i temperatur.

Fick bilen att fungera hyfsat okej med ovan nämnda ändringar. Som N/A funkade allt bara bra, man kunde belasta den och ändå ställa sig på tomgång efteråt med normala temperaturer även vid längre tomgångskörning.
Det blev lite värre när jag monterade turbo och framförallt intercooler framför vattenkylaren.
Vid körning är det inga problem alls, men efter hård körning och sedan stillestånd så begränsar I/Cn luftflödet så den börjar klättra en del efter en tid och till slut lär man slå av.

Summa sumarum så ser jag ändå detta som en liten seger med mina kylproblem. Nu är det precis på håret att det inte fungerar och det vet jag beror på luftflödet på tomgång och inget annat.
Jag kör nu med mekanisk fläkt sedan tidigare försök och en elektrisk skulle säkert vara att föredra i det här fallet.

Men så lätt ska man inte ha det!

Eftersom det har gått ett tag sen bilen besiktigades var det dags igen. Jag åkte den här gången till Sandviken för där skulle dom vara jänkeintresserade och bra att ha att göra med.
Glad i hågen brassade jag 9 mil dit och tänkte att det skulle gå hur bra som helst. Värt att tillägga är att bilen är återställd till N/A nu.
Kommer dit och får en äldre herre som besiktningsman. Kör in i hallen och stänger av bilen.

"Den låter yster den där!" - Kommenterar bes. gubben med ett leende.
"Eh, jovars men den är ju i princip original.." - Kontrar jag.

Han öppnar huven och verkar positivt inställd även fast det ser ganska ombyggt ut, så jag funderar redan på om jag hinner montera på turbogrejerna efter jag kommit hem osv.

Sen kommer en annan, yngre kille, när gubben står och glor ner i motorutrymmet och frågar mig vad det är för nånting.

" En 340 i org. utförande ser du väl" - Flinar bes.gubben.

Jag försöker ge undvikande svar och hoppas att han ska avlägsna sig snarast från min bil så gubben kan godkänna ekipaget så jag kan åka hem och göra F-U burnisar.

"Den här borde du faktiskt typa med insprutning" - Säger den yngre killen.
" Ja jo, det borde du faktiskt göra" - Säger gubben också och jag inser att det är kört. :doh:

Sen åkte jag på problemet med chassinummer som säkert många andra med jänkare på det här forumet också gjort.
Hittade inte på något chassinummer där det var angivet att det skulle vara instansat.

Så jag åkte på en regbesiktning där insprutningen skulle föras in och även stansa in chassinumret på nytt.

Ledsnade lite och lät bilen stå en månad innan jag tog tag i det hela och bokade en tid i Gävle för reg.bes.

Här var jag lite oviss om hur det skulle gå. Pratade med en bes.ingenjör om insprutningen och om jag behövde bänkpapper eller inte.
Reglerna säger att det som står i papperna är det som gäller. Punkt. Så min bil får max ligga på 275 hk (SAE), that´s it.

Jag chansade iaf och hoppas bes.gubben inte skulle tycka den var alltför pigg.

Åkte in till Gävle och påbörjade reg.besiktningen.
Jag fick skriva ner precis allt jag gjort med bilen (t.o.m infästningen på eftermarknadsstolen som sitter på förarens plats) och svara på en massa frågor.
Det kändes som det var tokkört, men han tog den på en provkörning till slut iaf.

Jag frågade lite hur det gick och han verkade, helt otippat, nöjd!

"Dom är ju ganska pigg dom här original och den lät ju inte heeelt hemskt heller".

Godkänd! :thumbright:

Eftersom den reg.besiktigades vägde han bilen också. Den väger 770 kg över framaxeln och totalt 1420 kg med fulltank vilket förvånade mig lite över hur lätt den är!
Totalvikten sänktes med 90 kg mot förra gången den reg.besiktigades med 340n. Toppar och insug i gjutjärn väger iof en hel del, även torsionsstavar osv.

Nöjd var ju jag, men bilen skulle kontrollbesiktigas efter reg.besiktningen. Och eftersom jag var så slapp hade efterkontrollen utgått med två dagar så det blev en fullständig besiktning igen.

Tror inte på fan att jag får en tvåa på öppen vevhusventilation... :angryfire:
Jag fattar grejen med att miljökraven är hårda och dom får skit för sånt här om dom skulle släppa igenom bilar som är miljöbovar.
Men jag har besiktigat bilen två gånger i min ägo och ingen har sagt ett ljud om vare sig insprutning eller vevhusventilation tidigare.

Jahapp, ilar hem och drar en slang från vevhusburken till insuget och åker till Tierp för att släcka tvåan bara nån timme efter besiktningen i Gävle och den blir godkänd till sist! Sweet baby jesus!

Så nu är turboprylarna monterade och jag har åkt en del med bilen, var bland annat till American Car Show i Uppsala. Kul!

Nu ska jag dra ihop lite planer inför vintern så kommer det lite roligare uppdateringar här framöver. :)

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Duster 340 T. Uppdatering!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Wow, en del motgångar hade du där men det brukar ju kännas fruktansvärt skönt när allt är fixat. :thumbright:
Det där med att åka på reg.besiktning är något jag oroar mig för varje gång man rullar in i hallen, därför kamouflerar jag allt så det ska se ut som något junk från 70-talet. Här uppe är dom fantastiskt toleranta måste jag ändå säga.

Men helt klart bättre att få allt inskrivet i papprena som du gjort, imponerande!

Chassienumret är ju lite byråkrati, funkar det med en nitad bricka med VIN-numret för hela USA så borde väl samma bricka kunna gå hem här i Sverige... Fick stansa in mitt nummer på ena dörrposten, ser ut som crap men det gick hem.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Skriv svar