Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av Jonathan_ »

Hallå!

Tack för input!

Jag delar upp ditt inlägg lite så blir det överskådligare. :)

* Större kylare

Självklart är en större kylare att föredra. Jag får däremot inte dit en så mycket större än den Griffin-kylaren jag har nu, möjligen en som är ett par cm högre.
På bredden tar framvagnsbalken och turbon i.
Nja, en tunnare kylare med stor area måste vara att föredra än en tjockare? Sen om en tjockare kylare med samma area som en tunnare kyler bättre vågar jag inte svara på?

* Elfläkt VS mekanisk dito

En elfläkt kyler bättre än en mekanisk på tomgång, utan tvekan.
Problemet för mig med en kraftiga elfläkten jag använde innan min mekaniska (3430 m3/h), var att min temp klättrade när jag körde efter landsväg. Dvs. jag hade inte tillräcklig luftgenomströmning genom kylaren med elfläkten avslagen. Denna kördes tillsammans med min elpump.
Detta löser ju en mekanisk på ett bra sätt under körning.

Jag var tvungen att titta igenom min tråd och kolla vad jag har kört med för konstellationer, det har ju blivit några varianter nu, och jag har inte kört med min PRW pump tillsammans med en bra elfläkt. Detta är en kombination som kanske skulle kunna fungera.
Ett lätt test är att helt enkelt ta bort min mekaniska fläkt och ut och köra och se om bara fartvinden lyckas kyla ner motorn utan någon fläkt alls.
Funkar detta är det egentligen bara att smacka dit en elfläkt. Har t.om fläktkåpan kvar till elfläkten jag körde med innan. Vilken tur att jag hann sälja fläkten bara..

Som det är nu går motorn väldigt svalt under körning, den ligger på ca 75-78 grader konstant. Om detta beror på den mekaniska fläkten vågar jag inte svara på ännu.
Jag måste dessutom fixa till fronten så luften styrs in till kylaren och inte på sidan om den.
Sedan måste någon form av evakuering av den varma luften ordnas under tomgång. Ett scoop eller gälar hade nog inte varit så dumt.

Nåväl, jag testar vidare och ser vad som händer. Bilen går att använda bra nu iaf, åker till Uppsala imorrn och glor på lite jänkare. Är det nån som ska dit så är det bara hojta till om ni ser mig där. En ful halvskäggig jävel som har håret rätt upp. :)

Ett bevis på att den lever.

Bild

Nuvarande, skitigt, motorutrymme.

Bild

Gjorde en liten alu-kåpa över fläktkåpan som gör att luften strävar efter att blåsa rakt på motorn istället för uppåt.

Bild
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
prochargeroldsmobile
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis jul 10, 2012 9:28 pm
Ort: Hofors

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av prochargeroldsmobile »

Va bra
då är du lite på väg med problemen
Har en kompis som är ännu envisare han har en Coronet med en 528 ALU HEMI
samma sak där för liten kylare men han har el pump och en jätte elfläkt
Men det ska funka påstår han,.... trots 110 grader
Och med mer el förbrukning då märkte jag att kilremmen klarade inte belastningen
jag byggde om till cog eller tandrem samma som till kompressorn.
Ha det kul i Uppsala och ta med vatten!
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av Jonathan_ »

Gött med stor-Hemi! Kan tänka mig att en sån sugtrimmad pjäs utvecklar en del värme.
Jag har ej haft slirande rem när jag körde med elfläkten, el-pumpen och soppa-pumpen så jag tror det är lugnt på den fronten.
Kuggrem är klart att föredra, men jag har triggerskivan sitter på remskivan på veven, så det blir lite jobb att bygga om. :)

Japp, jag är utrustad. Åker runt med motorolja, ATF-olja och glykol :hihi:

Får se om jag tar mig till Lunda, vad är det för evengemang där?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av nicke b »

nåt är fel om den går varm...

visar tempmätaren du använder rätt?

är blocket rent i kylkanalerna?

får du kavitation?

det viktigaste kylarlocket kolla det!!


Mvh Nicke
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av nicke b »

iofs antar jag att du löst det..
prochargeroldsmobile
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis jul 10, 2012 9:28 pm
Ort: Hofors

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av prochargeroldsmobile »

Hallåj
har inte kollat förräns nu, åkte upp till Ljusdal och vann en SM deltävling i Landracing.se serie
Tyvärr för mycket effekt så det slirade mkt men egentligen skulle jag justerat med gasen istället.
Men det gick bra ändå!
Häftig anläggning Färila Raceway den har 4 stora flygplatser värsta jag sett man kan ha Drifting ,Konbana Dragracing Supermotard utan att höra varandras motorer mitt ute i nowhere
innan finalen kom en Älg och knallade in som det tog tid att få bort fr banslut.
Tävlingen du frågade om är på Lunda flygfält vid Gimo kolla på facebook eller www.landracing.se
Hoppas det gick bra i Uppsala
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av Jonathan_ »

nicke b skrev:nåt är fel om den går varm...

visar tempmätaren du använder rätt?

är blocket rent i kylkanalerna?

får du kavitation?

det viktigaste kylarlocket kolla det!!


Mvh Nicke
Ja, helt klart är nåt tokigt!

Tempmätarna, en mekanisk mätare (Autometer) och givaren till sprutet visar nästan exakt samma. Det diffar 1 och ibland två grader men det anser jag är inom feltoleranserna.
Har även mätt med IR-tempmätare (Ridgid) och den säger samma sak som mina mätare.

Maskinen är nedplockad i molekyler. Jag monterade även nya frostpluggar överallt och när dom gamla var borta passade jag på att högtryckstvätta blocket överallt.
Eftersom topparna var nya tittade jag aldrig på kylkanalerna i dom, men det skulle förvåna mig om dom är felgjutna. Iof är det ju amerikanskt..

Jag har inte sett något tecken på kavitation, kylarlocket är nytt och håller 22 psi. Den har aldrig tryckt ur sig vatten trots temperaturer bort mot 102-105 grader så det funkar nog.

Jag ska linda alla rör så jag undkommer strålningsvärmen till att börja med. Sen ett scoop för att evakuera varmluften på tomgång.

For till American Car Show i lördags som sagt. Bilen gick fint dit och hem, höll ca 78 grader i 6 mil på motorvägen.
Sen blev det dock lite tajt när jag skulle in på området och parkera bilen.
Var tvungen att vänta lite på att funktionärerna skulle dirigera andra bilar så när maskinen var uppvärmd efter motorvägskörningen började den klättra i temp ganska omgående när jag stod still.
Hann precis parkera och slå av när nålen passerade 100 C.

Annars var det en lyckad träff, regnet höll sig borta och det var i princip fullt med bilar inne på Slottsparken.
En del folk kom fram och frågade om maskinen, verkade vara ganska uppskattad bil bland allt annat där inne vilket var kul!
Öppnade bagageluckan och många verkade klia sig i huvudet när dom såg alukåpan över utrymmet där kylaren satt förut. :)

Lyckades bara få med två bilar med mobilen från träffen.

En fräsig Nova med manliga bakdäck och sugtrimmad 454a. Det var nog tur för honom att regnet höll sig borta..
Förvånansvärt fin i plåt och lack!

Bild

Bild

Sen en tuff Camaro med liggande förgasare och kompressor.

Bild

Bild
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
persson882
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön okt 13, 2013 12:15 am

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av persson882 »

jag körde med en sån där eftermarknads vatten pump på min mopar 408sb jag har byggt och motorn gick fan varm hela tiden med den pumpen, så jag köpte en ny standard pump och då slutade alla överhettnings problem, testa men en orginal vatten pump.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av Jonathan_ »

Jag testade PRW pumpen tidigare i tråden och den flödade mer än standard-pumpen gjorde på låga varvtal så jag tror inte det är problemet.
Jag ska kika vidare i vinter och se vad det kan vara.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av chargerhell »

Hur blir det med vaccumet för bromsarna?
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av Jonathan_ »

Här var det ett par tag sedan man skrev, det har varit mycket annat i vägen så det har väl egentligen inte hänt så mycket spännande saker heller.

Lite har jag lyckats fått gjort iaf. Har lindat grenrören och downpipen till slut. Valet föll på DEI Titan-bandage vilket funkade riktigt smidigt att använda.
Sedan slog jag i Waterwetter för att bidra till att hålla nere temperaturen.

Här är några bilder, bilen är i besiktningsmode nu så det ser inte så spännande ut under huven. Nåväl;

Trångt var det.. :hihi:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Men det blev föga skillnad mot tidigare måste jag säga. Avgasbandaget isolerar betydligt bättre än coatingen, men det räcker inte till.
Samma fenomen kvarstår, det går utmärkt att köra efter landsväg men så fort man stannar till så klättrar tempen till obehagliga nivåer efter 5-10 minuter.
Väljer man sedan att köra iväg med en nästan kokande bil så svalnar den ner rätt fort igen så fort luftflödet ökar vid 50-70 km/h.

En fundering är om man skulle välja att driva min mekaniska vattenpump och fläkt med en elektrisk motor istället. Då kan man varva fläkten betydligt mer än nu, och det kanske skulle hjälpa på tomgången.
Ska prova och testa lite med någon tillfällig lösning och se om det kan vara ett steg i rätt riktning.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Falkenrejsing »

Bara en fråga, den är säkert besvarad tidigare i tråden, men hur evakuerar du luft från motorrummet? Kan det hända att fläkten inte orkar skapa tillräcklig tryckskillnad? Eller hade du provat utan huv med?
Har hängt med i en liknande diskussion på ett mopar-forum och tänkte på det nu när jag kikade in i din tråd.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Jonathan_ »

Som det är nu så evakueras inte luften på något särskilt sätt förutom med fläkten. Problemet är dock att jag har överhettningsbekymmer även när bilen står på tomgång med huven öppen, så det är något annat som är tokigt.

Jag har rivit isär alltsammans i dagsläget (förutom bottendelen) för att gå till botten med detta. Däremot så kom en dränering av kåken i mellan så jag tvivlar på att jag hinner göra några stora ingrepp innan vintern.

En grej som slagit mig är att vattnet cirkulerar för fort och inte hinner ta upp värmen från motorn innan den når kylaren. Maghen nämnde det tidigare i tråden, sen efter en hel del googlande så verkar det kunna vara värt att testa iaf.
Jag ska kontrollera allt annat innan jag plockar ihop maskinen igen dock.

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok. Nä, skulle jag börja på ett smallblock bygge så skulle jag nog börja med att kolla på det som diskuteras på cirkletrack forum, att tvinga upp vattnet på avgassidan och strypa flödet i de stora kanalerna i bakkant.
Det där med för snabbt cirkulerande vatten är något som diskuteras det med och finns lite delade meningar om har jag förstått.
Inte för att vara dryg, men det är kul att kunna följa andra i sådana här projekt och ha deras kunskaper till godo i framtiden, jag hade nog blivit galen för länge sedan.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Avgasbandage s.30

Inlägg av Jonathan_ »

Mjo, men det störiga är att maskinen egentligen är som vilken annan smallblock som helst vid tomgång och således bör den inte alls ha några bekymmer att kylas ner om allt står rätt till. Det som skiljer är att det är nån meter till rör som värms upp än motsvarande på en N/A smallblock.

Absolut, det är ju det som är det fina med forum. Att lära sig av andra och utbyta erfarenheter.
Ja, man kan tröttna på en sån här grej rätt hårt, fast o andra sidan är det bara mekanik och alltså går det att lösa. :)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Skriv svar