Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Gregerr »

Bra inköp!! :thumbright:
Blir säkert en Åkerman i toppskick!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

En liten uppdatering...

B30-projektet: Vevaxel och vevstakar är beställda. Kolvarna, bränsletrycksregulator och 2JZ Superdamper ligger i garaget (tyvärr inga bilder).

Idag kom det en annan pryl hem till gården :twisted:

Var bara hemma en liten stund för att lasta av den, hann inte provköra så mycket, men det verkar som den fungerar ganska fint :)

Tyvärr så kan man tydligen inte lita på Plustech A/S. Jag köpte den i komplett och fungerande skick, men när den kom så läckte skopcylindern en hel del i kolvstångstätningen. När jag insåg att det inte satt batterier i maskinen när vi skulle lasta av den så blev jag än mer förbannad :angryfire: Som tur var så hade jag 4st relativt lika laddade batterier hemma i traktorn och den andra grävmaskinen.
Att de sedan inte hade fixat så att förtullningen var färdig när den skulle över gränsen gjorde inte saken bättre. 2,5* 750kr/h +m i väntetid kan man ju vara utan... Norrbaggen skulle återkomma angående batterierna och f**n ta honom om han inte krediterar kostnaden för 4st nya batterier!

Taberg Åkeri stod för transporten (som jag givetvis fick betala).
Bild

Och här står bjässen tryggt och vaktar mina skrothögar ;) Ser lite roligt ut om man jämför skopan med SAME'n....
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av robinb3rgsten »

Haha ja en h14b som är så liten o nätt [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES] men kul leksak vill också ha... O grymt jobb med allt de andra
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Kjelle »

Kul med en gammal grävmaskin,rätt lagom storlek om man ska göra nåt på "riktigt". har nån sorts hatkärlek till Åkerman, ofta rätt starka och okomplicerade men i ett ständigt behov av svetsning, bommen verkar vara gjord av alla små plåtbitar som kockums kastat i bingen :hihi: ,kilarna som stöder svängkransen ständigt spruckna(är väl mest ett bekymmer om man ska besikta) och blödarsjukan, alla Åkerman läcker olja någonstans :evil: Det allra bästa: larvburen, en riktig grävmaskin har band :lol:
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Tack Robin.

Kjelle;

Jag tänkte att det var lika bra att satsa på något rejält när man ändå är igång. Jag har ju redan en 8,5tons hjulare så därför ville jag gå upp så mycket som möjligt utan att behöva följebil för transporterna. Åkerman H14B med standard larvbredd är 3,10m bred.

Denna maskinen såg inte ut att vara svetsad någonstans, inga sprickor som jag har sett, bortsett från skopcylindern så är det snustorrt runt alla ventilpaket, pumpar och svängkrans. Kilarna som stödjer svängkransen säger du, får ta en extra titt där då. Fattade för att det var en ägare sedan den var ny.

Larvburet eller hjulburet. Jag är mer av den åsikten att var och en har sina för- och nackdelar. Stortrivs med min TB175W, trots att jag inte hunnit fixa glapp mm. Med 600-hjul så är den väldigt mångsidig, tar sig fram nästan överallt, kan köra runt med mitt tippsläp och flytta massor mm. Likaså kan jag ha den i trädgården, köra pallar mm. Ska någon granne inom 5-10km ha gjort något jobb så är man där relativt snabbt.

Köpte bjässen eftersom jag har en del stora jobb att göra. Snart är 25ha skog slutavverkat. Tänkte markbereda en del av det med maskinen. Sedan blir det nog en del dikesrensning, skyddsdikning, tillrättning av körskador mm. Hemma ska jag fixa en större gårdsplan, typ 1000m2 till. Får se om jag får tid att göra ett tiltfäste med S70, det hade varit fint...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

En liten uppdatering!

Jag har fått några bilder på mina vevstakar till B30'n. Ser fina ut tycker jag, hoppas de håller måtten också. De skickas samtidigt som veven och den dröjer en månad till...

Jag har eventuellt tänkt att beställa en del vevstakar och vevaxlar framöver, tips på vilka motorer och dimensioner som ni tror är mest åtgång på är tacksamt mottaget :)

Dessa vevstakar kommer vara starkare i förhållande till sin vikt än de andra kinesiska stakarna. H-I-profilen ger mer material på "rätt ställen". Denna vevstake väger ca 627gram med bultar enligt SW, vet inte vad de väger i verkligheten än.

Bild
Bild
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Ersviken »

stakarna såg fina ut, ta gärna fram till B230 (152mm´s) och B23 så man kan ersätta m-stakarna med nå lättare om man vill köra std vev på en nyare b20/b30 :)
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av SWR »

2JZ... Originale I-staker er tunge og de fleste H-profiler tåler ikke over 1200 hk spesielt lenge... :)
-Bjørn
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Kadett4wd »

nu är de ju redan tillverkade.
men en 'kantig' platta i fräsen istället för rund då man fräser ur profilen(H) hade lättat staken en hel del mera.
Spontant tycker jag det ser ut som att de är kulpenade lite tufft?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Ersviken, tack, det låter vettigt.

Patrick,

ok, men tror du inte de blir mer försvagade också? jag har provat lite olika FEM-analyser på detta, men kanske inte tillräckligt?
Kanske för hårt penade, vet inte, men de flesta kinastakarna ser ju ut så. Skiljer det mycket mot de dyrare? skulle de bli försvagade av det i någon större utsträckning?

Nu har det hänt lite på Åkermanfronten :D

Rotade lite med den fasta tandskopan som följde med, men man blir snabbt begränsad av den. Letade efter hydraulisk skopa eller tiltfäste, men snubblade på en Engcon EC30 komplett med planeringsskopa. B27 uppe och nere. Bilden nedan är efter att jag grävt fram den och spolat av den med rotojet och massor av avfettning. Man såg inte ens den gula färgen före... Det gamla fettet och skiten dålde en del annat också, jag litade på att den var i bra skick och fick den levererad, det var den inte, men jag fick tillbaka lite pengar så det blev nog ett bra köp ändå :)
Bild

Fick även med en adapter B27-B20 och en tjälkrok med B20-fäste, dock hade man skurit i B20-kroken så den höll inte mer än ca 1min.
Bild

Läckan på bommen är från en Norsk svets med slagginneslutningar i SAE-flänsen på skaftcylindern, det är åtgärdat med lite TIG-svets.
Bild

Där står de tillsammans och myser i solnedgången ;)
Bild

Märkte att det inte var någon olja i svängkransen och den jag fyllde på rann ut :(
De hade försökt laga den förut, men svetsen var sprucken och det fanns sprickor bredvid. Jag kunde svetsat, men valde en annan väg eftersom det verkar vara ett spänningsbetonat problem på dessa maskiner. Om det håller i längden får vi se. Det gick åt en halv tub Sikaflex 221. Funkar det inte med Sika så får man ta Casco Marin och teknik ;)
Bild
Som tur är så ser man inte lagningen...
Bild

Dags att laga EC30!
Båda öronen var spruckna hela vägen runt.
Bild

Bussningarna skulle man nog bytt tidigare....
Bild

Fick svarva nya ämnesrör och tillverka schimshållare eftersom de av någon anledning skurit bort dem från fästet, varför tro? Lite svets och nu återstår det att se om man får i bussningarna och axlarna utan att arborra. Jag gjorde med ca 0,1mm större hål i rören, men är rädd att de dragit ihop sig mer...
Bild

En sådan här låda kan vara bra att ha =)
Bild

Och då behöver man byta On/off-ventilerna till sådana här.
Bild

Och en pytsare (behöver inte dubbel, men jag fick tag i prylarna på blocket).
Bild

Sedan behövdes det en bra returledning. Men hur gör man enklast när man ska lossa en plugg på returröret utan att söla olja eller dränera?
Jo, en dammsugare fungerar utmärkt om man ansluter den till tankventilationen :)
Bild
Och sedan montera ventilen med bara några droppars söl. Blir 3/4" slang hela vägen, orkar inte skaffa hem rör och dra det, kanske blir senare....
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Sweet med rototilt! Har bara kört minigrävare med on/off på rototilt och slänthydrauliken vilket inte kändes som nåt större problem. Jag antar att svab:en blir betydligt mer nödvändig ju större maskinen är.

Smart lösning med dammsugaren!

Ang vevstaken så bör väl hållfastheten kontra vikten vara bättre med en radie i H profilen.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Tack Nicklas, man blir lätt bortskämd med tiltrotator, jag har faktiskt inte kört med on/off så kan inte uttala mig om det. Det är rullspakar original på Takeuchin och de fungerar väldigt bra.

Dammsugarlösningen är lånad från en vän, tack Axel :)

Jo, jag missuppfattade Patrick. Tänkte på I-profilfräsningen. Urfräsningen i H-profilen kunde lättat vevstaken en del och faktiskt gjort den något starkare i förhållande till sin vikt. Gjorde sådana ritningar, men tröttnade på att jag alltid fick tillbaka andra från tillverkaren. Jag har dock för mig att denna staken blev starkare och vikten är ju bra ändå, så det fick bli så. Jag tror det har med deras tillverkningsmetod att göra, vilket ger begränsningar i radien på botten mm. Tror det är en skivfräs de kör med.

Nu börjar det närma sig slutet på juni och då skall veven vara färdig, väntar med spänning :)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Kadett4wd »

Stakarna håll nog fan.
det är bara jag som ser 'förbättringar' hela tiden ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av fugazi »

Jag skulle vilja se en lite filmsnutt på när du lägger dom där läskiga svetsarna.... :hihi:
Småler lite åt dammsugarlösningen... den är snudd på genialisk!
Ett avrådande från att prova den på en vanlig BENSINtank kanske skulle vara på sin plats? :hey:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Pulsmig?

Dammsugare på bensintank det skulle jag vilja se film på :)
Skriv svar