Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Tack :)

Det är kreosotimpregnerad furu, kraftledningsstolpar alltså. Lagom roligt att köra motorsåg i.. Aldrig mer ett sådant bygge. Kanske något enkelt skärmtak eller liknande.

Ja, hamburgare... de ska väl bli 25år och självdö först är jag rädd ;)

Har man gård, så är det nästan ett måste att åtminstone ha väldigt bra tillgång till grävmaskin. Sedan är det ju ganska dyrt med underhåll och tillbehör kan ju tilläggas, men det får man se som investeringar.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Hej!

Jag skulle ju lägga upp några bilder på mitt nya långtidsprojekt också :doh:

Här är några bilder på objektet.
Bild

Hjulhusen modifierade något, behöver nog fixas lite till för att rymma mina 19x10" fälgar...
Bild

Underredet redan skrapat och lagat, skall rengöras, ev. byggas lite tunnlar och sedan lackas som övriga bilen.
Bild

Bakpartiet redan rostlagat och modifierat. Jag kommer förmodligen ta in kylluften från sidorna framför bakhjulen via "naca-ducts", leda dem vidare genom en 1000mmx300mm kylare som skall stå mellan hjulhusen och sedan släppa ut luften mellan bakljusen. Tanken är att göra hål i plåten där nummerskylten normalt sitter, täcka med någon form av diskret galler så det blir slätt som på de äldre modellerna och likaså använda den äldre typen av bakljus.
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Blir spännande att följa!
Du har helt klart mer timmar på dygnet än en annan...
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Klabbe Persson »

Håller med föregående :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Jag har inte så många timmar över efter arbete och hushåll, bilen har jag köpt i detta skick, bara hämtat den och ställt in i garaget.

Jag tog 4 mån ledigt efter en lång tids sjöjobb, därav fick jag en del gjort på gården. Många dagar gick till att ta hand om barnen, "pappaledigt" Nu är det sjöjobb igen...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Nicklas Eriksson »

När man är föräldraledig får man vara glad om man hinner nåt överhuvudtaget utöver barnens välmående. Jag har varit föräldraledig sen 1:a mars med en nu 15månaders tjej och en 2,5årig tjej.
Ena dan hinner man plocka fram lite verktyg, andra dan skruva i nån skruv och tredje dan nån fler osv... Sakta men säkert, ingen panik. Jag har också värderat upp min fogsvans och hammare. Går betydligt bättre att arbeta med manuella verktyg när barnen är kring benen.
Användarvisningsbild
t-lila
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:23 pm
Ort: visby
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av t-lila »

Nice.
Ska följas.
Alltid varit avis på din energi.
Ska spendera några dagar i garaget i vinter har hittat mer rost grrrr.
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Tack grabbar!

Det kommer dra ut mer på tiden med 162:an som sagt. Utlandsjobb minst ett par månader till, hoppas på att kunna vara ledig några månader efter det. Skogen måste markberedas och planteras så fort vädret tillåter nästa år. Kanske inte är lämpligt precis i källossningen, men strax efter det får jag sätta igång. Får jag ledigt i vinter ska jag bygga på den nya vedmaskinen och transportören till den gamla.
Efter att skogen är fixad så ska jag renovera ett gammalt kokhus (annars blir frugan arg) och förhoppningsvis bygga ut verkstaden lite till. Hade först tänkt att bygga en hall på 18x36m men före dess får det bli en mindre variant på 9x9m plus ev. ett rejält pannrum där man även kan förvara lite grejer, ha kompressorn mm.

För övrigt så köpte en snöslunga osedd på blocket igår kväll, har inte hämtat den än, men det blir nog ett snabbprojekt att få ordning på den. Toro 826 från 1981, någon som har erfarenhet av sådana? bra eller dåligt?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Nomad50
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: ons aug 31, 2011 11:02 am

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Nomad50 »

Hej Simon,
Vad händer i Marmanders garage? Ja det kan man fråga sig. November var sista inlägget - jag som är en nyfiken j-l tycker/önskar att det vore dags med en uppdatering! Du har så många strängar på din lyra att jag njuter av att läsa om din äventyr!

Mvh
Sven
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Hej Sven!

Om det är någon som missat, så kan jag säga att jag också är sjöman/ sjöingenjör. Jag har jobbat till sjöss som maskinchef och inspektör/superintendent på en färja den senaste tiden. I skrivande stund är jag på röda havet på väg söderut som superintendent (Som ensam person lär upp en helt ny besättning, mestadels i maskin, men även på däck och ser till att allt tekniskt fungerar ombord). En hel del jobb, men en erfarenhet som heter duga :)

Jag har hunnit beställa lite delar till min nya vedmaskin, bedplaten till B30'n är på g, har byggt lite i boningshuset, köpt grannens hus och lite sådant smått och gott. Tanken var att bygga ett markberedningsaggregat och sedan ge sig ut i skogen och fixa, men de lyckades inte flytta båten så jag fick ta mig en flygtur söderut och lösa ett och annat problem... ;)

Så fort det börjar hända lite hemma så återkommer jag.

Mvh/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Nomad50
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: ons aug 31, 2011 11:02 am

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Nomad50 »

Hej Simon,
Det var inte min mening att stressa dig på något sätt. Att du bara klarar av att vara på sjön så länge, själv tyckte jag att 5 veckors t-resa i Sydamerika var på gränsen att vara borta från familj och barn! När du nu kommer hem då blir väl din ledighet ganska så lång och då börjar det hända saker (hoppas jag)!

Mvh
Sven
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Det är lugnt =)

Jag är bra på att stressa mig själv ;)

Jag har kommit hem nu, började med feber och magsjuka, men nu börjar det hända lite. Tyvärr dålig på att ta kort, min telefon har pajat och den temporära ersättaren har dålig kamera.

Har fått hem en del plåtar till mitt markberedaraggregat och en del vedmaskinsdelar, samt delar till ett stockmatningsbord. Jag kommer nog kunna dela med mig av vissa delar av vedmaskinen också, frammatningstransportören och utmatningstransportören skall byggas. Så får ni kanske en bild av kvalitén och omfattningen utan att jag skänker bort mina mest unika idéer till andra tillverkare.

Eftersom mina utrymmen är högst begränsade, så var jag tvungen att dra igång ett projekt till, röja ur och bygga om ett utrymme i ladugården till materialförråd och Volvo 162-garage. Blir nog bara makadam i botten och oisolerat till en början.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Rojbert
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön apr 23, 2017 11:08 am
Ort: Kinna

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Rojbert »

Extremt rolig och intressant läsning här i din tråd!

Precis köpt en bil du vart inblandad i en del =).

Mvh/ Robert
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Tack :)

Jag har haft fullt upp i garaget den senaste tiden.

Har börjat med förlängning av stickan på min H14.
Tyvärr förkortade jag mitt ena långfinger i samband med detta... Kanske klarar sig rätt bra ändå.

Jag har skaffat Instagram precis, om ni vill ha snabbare uppdateringar så kan ni följa mig där. Heter så enkelt som simon_marmander.

Trodde det skulle gå att länka in bilder från Instagram hit, men det blir bara en vanlig länk. Någon som har tips på hur man snabbast får upp foton hit direkt från telefonen?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Oskar Johansson »

Vi får nog vänta tills dom uppdaterar sidan så man kan ladda upp bilderna direkt hit :)
Skriv svar