Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Ersviken »

En känd hockeyspelare i Övik testade för nåt år sen att "slanga" bensin från sin egen suv för att ta soppa till gräsklipparn, det resulterade att han brände upp halva fasaden till huset. :)
Borde finnas nån tidningsartikel ang. detta :)

Edit: minndes nästan rätt... http://www.dn.se/nyheter/sverige/slanga ... ammsugare/

På skogsmaskiner har vi då (på de röda i alla fall) vacuumpumpar som standard i alla hydraultankar av just dessa skäl, slangbyten blir utan söl. :)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Patrick; Ja, det finns fler som hela tiden försöker leta förbättringar på saker ;)

Ja, damsugartricket ska man nog inte använda på allt för lättantända vätskor, inte heller köra för högt luftflöde så det blir oljedimma i tanken...

Svetsarna är körda med min EWM Phoenix 335. Den har puls, men de här är bara kört med en ganska kort spraybåge (lite sprakande ger ju bättre inträngning än att köra helt sprutfritt) och 1mm solid tråd. Det var väl inte den mest seriösa fogberedningen så det kunde bli bättre, men jag håller tummarna på att det skall hålla :)

Ersviken, aha, hur gammalt är det med vakuumpumpar på hydraultankarna? Borde ju vara även på grävmaskinerna. Åkerman har ju fina lösningar på många saker annars, men de har ju så bra kvalité så det behöver inte bytas slangar och sådant så ofta ;)

Ser ut som 90% av min maskins hydraulslangar är original. Håller bra, men hur länge till? Tur man har egen slangverkstad och är återförsäljare för Amab hydraul :D
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Då har man fått ihop ec30'n med slangar och allt. Eldragning och spakmontering kvar.
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Rullspakarna fixade...
Bild
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Nomad50
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: ons aug 31, 2011 11:02 am

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Nomad50 »

Simon, Gillar vad du gör med Hr. Åkerman för att
få den att funka som en modern maskin. Den blir så mycket mer
användbar då.


Mvh
Sven
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Sven, ja, det ska bli kul att se hur stor potential den får med lite ny teknik. En sak är säker, det är väldigt roligt att jobba med den. Det är ju mer som en industri-/marinmiljö. Vilka utrymmen :)

Nu fick jag precis reda på att min vevaxel till B30'n är färdig. Den blev nästan som ritningarna... Ser väl helt ok ut, men gillar inte att de skippat radien vid lättningshålen i vevtappsändan och man vill kanske inte börja på att slipa på grejerna, eller? Kostar en ombalasering, men jag tänkte iofs ändå kontrollera den när den väl är här. Helt klart den fräckaste veven jag sett till en B30 förut ;)
Bild
Bild
Bild
Bild

Se och jämför med denna:
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
runebing
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jun 23, 2016 7:30 pm

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av runebing »

Dette her blir spennende og følge. Og ja jeg kan nok være en potensiell kunde på dette. Kommer du til å prøvekjøre dette settet før du eventuelt skal selge det til kunder vil jeg tro. Hvor mye effekt tror du 8bolt rådene og stemplene tåler? Jeg tenkte å bygge ny motor i vinter igjen med smidd innmat ,men det ser vel kanskje ut som jeg må vente med det til du har prøvd ut dette :hihi:
runebing
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jun 23, 2016 7:30 pm

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av runebing »

Jeg har nå drevet å forsket på min b30 turbo. Men klarer ikke å finne ut hva som tikker når jeg får opp ladetrykket. Det er helt uavhengig av tenning da dette er prøvet med å flytte hele registeret på tenningen både -5grader og pluss 5 grader og ingen forskjell. Jeg merker bare at bilen går dårligere -5grader på 0-punktet. Og lyden høres mer "mekanisk" ut enn "spikning". Kompresjonen var ganske jevn med 8.9 på den første og så 9.1+- på de andre. Hvis jeg ruser motoren opp uten turbotrykket så er det ikke tikking. Kun når den nærmer seg 0.5 ladetrykk. Og det høres værre ut på 1-2 gear da motoren går "lettere".
Jeg tror bare jeg må plukke den opp for å prøve og finne ut av det. Jeg skal prøve å skifte alle støtstengene å justere opp ventilene etter målene du nevnte på 030 og 0.40 før jeg plukker opp hele motoren. Har KG10? eller var det kg6 kamakselen og volvo's gule ventilfjærer. ellers er ting originalt.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Ersviken »

marmander skrev: Ersviken, aha, hur gammalt är det med vakuumpumpar på hydraultankarna? Borde ju vara även på grävmaskinerna. Åkerman har ju fina lösningar på många saker annars, men de har ju så bra kvalité så det behöver inte bytas slangar och sådant så ofta ;)

Ser ut som 90% av min maskins hydraulslangar är original. Håller bra, men hur länge till? Tur man har egen slangverkstad och är återförsäljare för Amab hydraul :D
Gissningsvis minst 25år på Valmet/Komatsu. Är väl samma där att slangarna håller bra på basmaskinen men går hårdare på aggregatet. Samt att det är smidigt om man behöver serva en pump eller liknande, då plockar man bara bort och pluggar slang för slang :)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Runebing, välkommen till forumet. Jag föreslår att du skapar en tråd för dina projekt så vi kan följa dem där :)

Jag kommer inte tillverka fler B30-axlar om det inte finns minst 3st garanterade köpare. Ganska snäv marknad skulle jag tro ;)

Har försökt få med mig några på detta tåg, men tyvärr ingen som ville/kunde.

Igår vad det ännu en dag med åkermannen. Nu börjar maskinen bete sig som den ska i mitt tycke, även om jag vill ha en längre sticka också... :)

Fixade så P1 även hjälper till vid grävning. Jag fick tag i ett nytt hydraulschema, allt klarnade då, det skiljer tydligen på modellerna före och efter nr3405.

Hittade en 24v ng6, men saknade ett block, så det fick bli lite fräsning av ett 7075 ämne :)
Bild

Och så lite rördragning... Gjorde blocket lite väl stort (fräste bara rent ytorna av en bit jag hade liggandes), men efter lite slipning av kanterna på ng6-ventilen fick jag dit paketet.
Bild

En pump parallellt med P1 som man ställer så den vinklar av redan vid typ 50bar och helt vid kanske 100bar hade nog gjort susen för att få upp farten när man gör lättare jobb och ska lämpa material etc. Nu måste man ju varva i onödan när man ska svänga runt i hyfsad fart.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Johan Posth »

Jag har en ny Barmag 70cm3 Hydraulpump liggandes om de skulle vara intressant. Nypris runt 40k, men det är absolut inte priset på den:) BildBildBild
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Johan, jag behöver en variabel kolvpump typ rexroth a7v som det är original. Vet inte om det kanske skulle duga med en Sunfabpump eller dylikt annars?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Då har veven och vevstakarna anlänt :D

Tyvärr har de tagit sig lite friheter med mått mm. Det är 3mm radie istället för 4mm på ramtapparna, de har gjort ca 1,5mm offset på lättningshålen genom vevtapparna vilket gör att det blir ca 3mm förskjutning där hålen möts i mitten. Får se hur de kompenserar detta och vad ska man göra åt det? slipa till lite vassa kanter och balansera den igen?

Hur som helst tror jag den är väldigt mycket bättre än en originalvev oavsett. Om det håller för 640 hk med original, då lär den nya hålla för det dubbla.

Bild
Bild
Bild
Bild

Här ser man tydligt att de gjort något fel när de fräst ut den, enligt min modell tangerar vevtappen mot själva vevslängens ytterradie, alltså inga kanter skall vara ovanför vevtappen. De har nog gjort detta galet och sedan slipat av det lite grovt för att dölja tabben.... Hoppas innerligt att de inte råkat göra mindre slaglängd eller dylikt. Får väl sätta upp den i svarven och mäta med digitalskalorna och indikatorklocka... suck..
Bild

Veven ligger bara lite på sne i blocket, Bakre ramlagret/axiallagret är 13,2mm smalare på den nya veven, så jag måste fräsa en del för att få ner den. Likaså måste det linehonas upp typ 0,8mm för att få de nya lagren att passa, om jag minns rätt... Jag kunde ju på detta vis göra veven kraftigare och styvare vid ramtapparna och lite extra kraftig vid bakre lagret.
Bild
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Kadett4wd »

Kul! =)
(trots missarna)

Kan vara lönt kanske att skicka den på nitrerhärdning efter du slipat lite i den.
Det ger nån my än hårdare yta att säkra mot lagerras.

Bodycote gjorde det åt mig för massa år sedan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Ja, det är kul trots allt, tycker du jag ska slipa till den eller låta den vara?

Den är/ska enligt dem vara nitrerhärdad redan. Den är väldigt hård på ytan (alltså på de oslipade ytorna) om man jämför med en originalvev. En fil gör inga direkta märken och det är väldigt fin klang i den :)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar