Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

tjärpappen är vindskydd kondens skydd har man på insidan.
tel 0707149931
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Precis sådär har jag tänkt mig mitt framtida garage :shock: svarv o en fräs, kaklat golv :thumbright: ser skit bra ut tycker jag :)
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Maskinhallen har stått där i 50 år, både stormen -69, Gudrun och Per har det klarat... Jag har dessutom förstärkt alla takstolarna.

Väggreglarna är 4x4" med snedsträvor där det behövts. Att jag har 1" råspont gör nog inte saken sämre..

Vindpapp mellan fodring och isolering, 120mm isolering, råspont och gips...

Ångspärr i form av plast har jag blivit avrådd att använda eftersom garaget inte alltid varmare än utsidan, men alla kan väl ha fel.. den som lever får se..

Jag har kollat med många duktiga snickare som isolerat och gjort ordning gamla byggnader och därmed blivit rekommenderad att göra på detta vis.
Senast redigerad av marmander den fre dec 04, 2009 8:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ser ju kanon ut !! (Utom handleden då :( )

Gillade speciellt den gamla Köpingsvarven stabila maskiner det där :thumbright:

Ang. trä å gamla byggnader, helt rätt byggt den måste få ventileras lite..
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Vilket garage!! Kanon snyggt :thumbright: Torestorp brukar jag och polarna tokvarva förbi med hojarna på sommaren :) Vi e ju praktisk taget grannar :lol: Vad för jobb kommer du ta på dig i din firma?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tack Daniel,

Gillar Köpingsvarvarna, dom är som sagt mycket stabila!
Måste dock dreva om den för att få upp varven lite, varvar bara 700rpm i dagsläget...

Custom,

Kommer du från bygden? I så fall ligger verkstaden ca 300m från vägen Torestorp-Öxabäck.

Jag kommer göra allt som jag tycker är roligt att göra (jobbar som maskinist 1v och är ledig 2v så detta är bara en sidosyssla) ;)

Allt som har med specialtillverkning att göra, mycket TIG-svetsning lär det bli.
Ska även bygga en CNC-portal till plasmaskäraren, kommer då kunna erbjuda skurna plåtdetaljer upp till 20mm finskär.

//SM
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Ja jag kommer uppifrån Gunnarsjö-trakterna från början och har bosatt mig 2 mil utanför Varberg, men har ju det mesta av familjen där så det blir ju att man åker runt i trakterna.. Är ju inte så långt från Kungsäter till Torestorp.
Hur stor är verkstaden?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Tjena, missat detta totalt ju, bygget alltså, krya på dig med handen!
Förstog inte redigt hur du gjort med plattan, fanns en innan som du gjutit mer på eller har du gjutit ny?
Undrar lite hur du gjort med armeringen?
Jag vill inte gjuta för klen platta till mitt garage, min fräs väger 2,5 ton
Vad väger din svarv?
Hur långt från götet bor du nuda? Hör av mig om jag ska däråt nångång i sommar.

MVH larsat
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Kul att du är igång och bygger igen, dock surt med handen.

Tror att jag har film på din bil när det som du säger går åt skogen. :doh:

//Niclas
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Custom,

Gunnarsjö är ju nära ja, inte varje dag man åker dit men man har varit där och skjutit jaktstig ett par gånger.

Verkstaden är 12,5m lång och 4,7m bred invändigt. Skall bygga ut den drygt 7m till för att ha lager, kallsåg, plåtmaskiner, bläster, press mm.

Larsat,

Jag har gjutit 10cm uppå den gamla plattan. Använde 5x200 armeringsnät och K30 fullflyt betong (fick fel... skulle fått självkompakterande betong :evil: ). Drog ut 6m3 betong själv med en hembyggd sloda, har inte varit så trött på länge...
Svarven väger ca 2,5 ton, fräsen säkert 2 ton. Har en tvåpelarlyft som är bultad i golvet med 120mm långa m16 expander, stora plattor så det räckte fint!
Bor för övrigt ca 8 mil utanför GBG, sök på Torestorp på nätet så ser du var det ligger.

Niclas,
Tack, jo, jag har en filmsnutt jag också. Lite ledsamt att se...

Idag har det inte blivit så mkt gjort i garaget, byggde om en palldragare till traktorgafflar och körde sedan in 3m3 ved i källaren (har veden på pallar). Hade en 6- och en 8-åring som slavar ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hej igen!

Idag fick Jag först tagit bort ett stift ur armen, bara 4 skruvar, en ställning och 2 stift kvar ;)

Fick småpulat en del i garaget igår och ikväll, mycket sortering och planering av var saker skall hänga och ligga. I vilken låda, eller var på väggen..?

Svetsbänken har prytts med verktyg på tavlan och centralgassystemet är färdigt, enhandsbockning på skyddsplåtarna till slangarna. Man sparar ganska mycket utrymme genom att få ut 2st B50-tuber.
Senare skall bänken få en 15mm stålplåt som bänkskiva, perfekt när man skall göra länkarmar och dylikt.
Bild

Som ni ser så har jag inte lagt allt golv än, morfar kommer nog och hjälper mig med resterande 30m2 snart :)

Enhandsbockade även till en liten hylla till batteriladdarna, Hitachi's går inte hänga på väggen... 1mm alu, "hitech" ;)
Bild

En sak till som hänt. Märkte att fräsen inte var så bra som jag trott, trapetsmuttern till X-axeln var helt kass. Demonterade den och beställde en ny "universal" som jag tänkte passa in i den gamla.

Häftig fräs faktiskt, väldigt annorlunda. På bilden ser man även hur dom knölat in alla oljerören till centralsmörjningen.
Bild

Allt för ikväll, blir nog mer gjort inom kort!

//SM
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

:shock: :D Wow!!! :D
Vilken kalasverkstad du fått till. :thumbright:

Blir alltid lika glad av att se någon bygga upp en trevlig verkstad (blir lika jävla avis varje gång åsså :hihi: ).

Den där fräsen skulle jag kunna ha i sovrummet å bara gosa med, en otroligt fin maskin du fått fatt i.

Mvh/ Tobbe
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tackar :)

Jo, fräsen är fin, bara den får lite kärlek och omsorg ;)

Sällan man så många finesser på svenska gamla fräsar.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Henrik Gertzell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis jan 25, 2005 10:47 pm
Ort: kristianstad

Inlägg av Henrik Gertzell »

Grymt fin verkstad :thumbright:

jävlig fräckt med centralgassystem får jag säga, är det rör du har smitt ihop själv? finns det några regler att rätta sig efter? ser jädrigt proffsigt ut :)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Unke,

Man blir peppad av alla positiva kommentarer, ger en ork att gör nya förbättringar hela tiden, även med en defekt handled!

Jag har jobbat som rörläggare och min firma kommer syssla med sådant också, så jag skäms nästan när jag säger att jag dragit slang i 16mm elrör till en liten garagebyggnad som är ca 1m utanför verkstaden.

Jag har vanliga regulatorer på tuberna och så har jag justerbara gasoptimatorer inne i verkstaden, på så sätt sparar man gas samtidigt som det tar minimalt med plats :)

Anledningen att jag drog slang var helt enkelt att jag behövde ha in gasen snabbt och inte hade några rör hemma.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar