Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ha ha, rätta takter :twisted:

Gillar bättre att göra det själv, blir finare förband mm.

Rengör med tvål och vatten, funkar skitbra bara man gör det tillräckligt ofta ;)


min inflammation hade inte gått så långt innan jag åkte in, något har man lärt sig av sina misstag iaf... spikade mig i fingret med spikpistolen i somras, väntade ett dygn för mycket...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

precis, jag var väl dåligt övertygande om febern.
jag ringde juh å frågade om det var normalt med feber efter operation.
ja lite sade de, så jag väntade ett par dagar, febern bara steg.
4e dagen efter operation drog ja till akuten.
där vart det remiss till faluns akut.

Skrämde tjejen helt å hållet när ja klev ur bilen i falun.
jag sade visst : vi ses på andra sidan....(kommer inte ihåg det *S*)

Vrång som man är också(måste vara ryssblodet) så vägrade jag låta tjejen hjälpa mig.
Hon fick bara släppa av mig,sen stapplade jag in på sjukan.

aja, sorru för offtopic, det finns mycke mer kring den här grejen, men det skulle bli en hel novell *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ja, nog om sjukåkommorna nu ;)

Lite uppdateringar igen!

Dock ganska få eftersom bruksbilen (Audi A6 2,5TDI) havererade idag, pumpremmen som bara gått 3500mil slets av! :thumbdown: Fick tag i en rem och skulle ställa in den, men den var för lång så det blev ingen spänn i skiten... Btw. Någon som har koll på vilken förställning det skall vara på pumparna till 115hk 2,5TDI? Ställde den på 0,25mm med den lite för långa remmen, men det blev inte bra... Den bilen vill mig inte väl...

Åter till garaget, ca 1,5h fick jag pysslat i alla fall :)

Fixade trapetsmuttern till fräsen, svarvade ur den gamla och svarvade till den gamla, pressade i den nya i den gamla med cylindrisk fastsättning. 40min arbete sedan var det bara att tuta och köra igen!
Bild
Bild

Gjorde även en konsol för digital-displayen och monterade den, imorgon ska jag nog få digitalerna att lira :)
Bild

Igår fick jag monterat stället för tillsatsmaterial, som jag gjorde för ett par dagar sedan..
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jahopp, kanske inte så många svar, men jag gör ett litet försök till uppdatering ändå ;)

Har fått gjort en del sedan sist, men mesta tiden har spenderats på att montera digitalskalorna på fräsen. Nu fungerar dom klockrent! :D

Lite bilder på det...
Bild
Bild

Har fortsatt med golvarbetet lite, men bara två timmar.. får försöka förmå mig och få igång morfar så vi blir klara med det ngn gång.

Just nu är det ganska rörigt i garaget, men tänkte ändå slänga upp en bild eller två som visar lite mer (får skylla på att det faktiskt inte är färdiglagt golv).. Fick för övrigt TIG-svetsat lite idag, EWM'en är underbar! :)
Bild
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Börjar nästan se lite trångt ut mellan alla fina prylar som bor där ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Riktit fint garage du fått till Simon. :thumbright:
Jag har själv en EWM tig visserligen bara en DC, men den e kanon. Ska fixa lite smidigare handtag bara.

Vad är de för fräs du fått tag i? Ser fin ut.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

har hela tiden trott att du har haft ett separat rum till alla maskiner, men tji fick jag :)

det gäller at utnyttja platsen väl :thumbright:
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

The,

Tack, Jo det är redan lite trångt, men det kommer bli bättre när golvet är lagt och allt står där det ska.

Sedan ska jag som sagt bygga ut ca 35m2 till så att denna delen bara behöver rymma arbetsbänkarna, svarven , fräsen och lyften i stort sett.

Plåtmaskiner, sågen, slip, bläster, press, CNC-plasma mm kommer flytta ut i nybygget :)

Klabbe,

Är det en ny EWM också? Som sagt dom är grymma!

Nu skryter jag inte, bara konstaterar. Jag har TIG-svetsat med Kemppi, Esab, Cebora, Migatronic, Lincoln, CEA och Miller. Ingen matchar EWM'en i min mening (givetvis därför jag köpte en...)

Fräsen är en ZBROJOVKA, ingen aning om historian bakom den, men Tjeckisk är den. Supernöjd nu när muttern är bytt och digitalerna funkar. Nu återstår bara lite småfix, planslipning av bordet och i sinom tid även ommålning som svarven.

Funderar även på att CNC-konvertera den, men det får dröja...

Snart (imom ett par månader) ska jag beställa stegmotorer, aluprofiler, linjärstyrningar och transmissioner. Därefter blir det CNC-bygge (till plasman alltså) :D
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck
Inlägg: 349
Blev medlem: ons nov 05, 2008 6:30 pm
Ort: Nässjö

Inlägg av Krull »

Det där är ett grymt fint garage du har fått till. Själv så skulle jag aldrig ha ens i närheten av orken som behövs för att göra det så fint.
Johan Högström
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

marmander skrev:
Klabbe,

Är det en ny EWM också? Som sagt dom är grymma!

Nu skryter jag inte, bara konstaterar. Jag har TIG-svetsat med Kemppi, Esab, Cebora, Migatronic, Lincoln, CEA och Miller. Ingen matchar EWM'en i min mening (givetvis därför jag köpte en...)
Vår svets har några år på nacken 5-6 kanske, men funkar kanon.
Många som gillar EWM, den enda jag vet som sägs funka lika bra, är Fronius men de e samma klass iaf.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
turbo_sven
För mycket laddtryck
Inlägg: 193
Blev medlem: lör jul 08, 2006 10:51 pm
Ort: Fjälkinge
Kontakt:

Inlägg av turbo_sven »

ser riktigt bra ut :thumbright: hur högt har du i tak höjd till lyften? funderar på att ska skaffa en till vårt garage med
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Krull, tack, man får nog vara lite speciell i skallen för att orka med sådant kanske.. inte så svårt om man är gjort av pengar och bara lejer bort allt, men det är inte jag. Man försöker i dom flesta fall göra allt själv, då blir det billigare och man lär sig nya saker.

Klabbe, kul att det är fler som har samma uppfattning, Fronius är en av dom få jag inte provat.
Tycker EWM'en gör det så enkelt att svetsa, helt otroligt att det kan vara sådan skillnad från svets till svets. Kvalitétskänslan är ju betydligt högre än i ex.vis Kemppin som är så högt aktad i landet (säger jag som också har en Kemppi MIG/MAG som jag är supernöjd med).

Sven,

Det är ca 4m till högsta punkten och där är det 110cm brett. Taklutningen är ca 45grader så högsta lyfthöjden bör således minskas med 0,5x(bilbredden -110cm). Har hittills kunnat lyfta alla bilar i topp med huven öppen.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Nu vill jag se svetsar gjorda med Ewm´en! :D

Gärna i alu! :D

Har svetsat tig i över 10 år. Men aldrig testat en Ewm ,har testat de flesta märken med inte ewm. Kan inte vara så vanligt märke? Bara sett det någon enstaka gång.

Mvh Ante
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

AC/DC på EWM´n `?

Har den funktionen så att du kan ställa hög och lågström under svetsning också ?

Info om den hade varit roligt.
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Hur många ampere är den på?
Vad ligger den i för pris?

Fint garage, avis..
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Skriv svar