Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag skulle nog försöka runda till om det är vassa kanter.
Brottanvisningarna blir ju vad jag förstår på ett ganska stressat ställe.(inuti vevtappen?)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Ja, det är ju inne i vevtapparna, inte så roligt ställe att ha skarpa kanter... Sedan kanske det inte hade skadat att runda av ytterligare där de slipat grovhugget.

Jag ska se vad de säger om problemen före jag rör den. Nu behöver jag få fram en "bed plate"/torrsumpstråg, mäta cylinderväggarna, borra och gänga i stoppskruvarna, fräsa av ramlageröverfallen mm. Sedan skulle jag behöva lyfta av toppen av den befintliga motorn så jag kan få i härdade säten, planslipa den mm.

De senaste dagarna har jag åter fixat med min tiltrotator. Ena cylindern började läcka kraftigt, givetvis pga. att kolvstången hade några rejäla jack, fattar inte att det gått så länge som det gjort. Efter att ha fått felleverans av kolvstångsämnen och tätningssatser (ett flertal gånger) så fick jag inte heller isär cylindrarna trots 4m förlängare på rörtången, slägga, värme mm. Det enda som återstod var att kapa av gaveln och sedan svetsa ihop det igen efter att ha bytt kolvstängerna och tätningarna. Svarvade kolvstängerna i induktionshärdad kolvstång, bytte tätningarna, svetsade ihop och provtryckte. Läckte tom ett soll! hade för tredje gången fått fel tätning :evil: Klantigt att kolla på följesedeln mer än på själva tätningen :doh:
Som tur var gjorde jag det bara på ena cylindern, fick kapa isär den och göra om allt igen.

Nu är skiten ihop, ej provkört, men det ska nog gå bra. Bytte båda kolvstängerna och alla tätningar, den andra kolvstången var visst inte så rak heller märkte jag. När jag monterade på hydraulcylindrarna märkte jag sedan att Engcon gjort en tabbe och satt dit cylindrar med 45mm för lång slaglängd så det är inte konstigt att det frestar i både överdel och hus på dessa prylarna (säkert inte så på nyare). Orkar inte kapa isär och göra om allt igen...

Bild
Bild
Bild
Bild

Nästa projekt är att fixa åkgräsklipparen, fattar inte hur det gick till, men nu ligger alla remmarna i någon form av sallad, ibland har man gött flyt i sakerna man sysslar med :(
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Mattias-M
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör jan 19, 2013 10:29 pm
Ort: Östergötland

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Mattias-M »

små ler lite jag med här också när ja ser dammsugaren, sitter med skitiga nävar efter en arbetsdag med skogsmaskiner och tänker på den där jävla vakuumpumpen som surrat hela dagen, vi har dock i regel en knapp i hytten eller en vipbrytare bakom en lucka :hihi:
en åkerman vill ja också ha.. läste någonstans för länge sen att H25:an rymmer 500L hydraulolja exkl ledningar och kolvar :whistle:
Bennygas
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: fre mar 04, 2005 3:06 pm

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Bennygas »

...snart händer det något i Marmanders garage.....bara så ni vet.... :whistle:
f.d. Volvo 162 TT
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Ja, det stämmer, men mest aktivitet är det nog på gården som vanligt...

Det står en tom, tämligen fri från rost och förhoppningsvis rak Volvo 162 kaross på lyften nu.
Den röda 164;an har fått donera delar som ligger i förvar. Min gamla 164 kommer återuppstå i lite annan skepnad med två dörrar. Front, baklucka, skärmar och dörrar i glasfiber mm.

Jag är lite väl stressad och pressad för att göra fina inlägg med bilder, men det kanske kommer om en vecka eller två.

Lösdriftsstall kombinerat med traktorgarage är på gång och skall vara helt färdigt på tisdag eftermiddag senast.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Sten »

Spännande!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Andre Persson »

Trevligt Simon brukar ju bli bra när du är i farten ska bli kul att se, har själv dammat av alla verktyg efter 10 års vila blev imponerad att mitt login fungerar fortfarande på sävar turbo :)
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Nomad50
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: ons aug 31, 2011 11:02 am

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Nomad50 »

Hej Simon,
Du har en intressant tråd att följa här men nu undrar jag;
Vad hände med den hemliga vedmaskinen som du jobbade med ett tag?

Mvh
Sven
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Nicklas Eriksson »

+1
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Hej!

Min första "hemliga" vedmaskin byggde jag färdigt i början på 2013. Har utvecklat den lite under åren och den ska få en ny utmatningstransportör som jag har alla plåtar till, bockade och klara i min kantpress.

Den nya prototypen ritade jag färdigt i början på året. Transportören är densamma som jag ska provköra på den befintliga. Hydrauliskt utfällbar, 600mm breda skrapor med dubbla 3/4" rulledjor, 4,5m lång, steglöst justerbar hastighet upp till 1m/s.

Den nya kommer ha en väldigt genomtänkt hydraulik, 30 tons klyvkraft, max 45cm/s klyv, 60cm/sek retur. Max 55cm diameter.

Tyvärr är även denna maskin "hemlig" och allt tar i vanlig ordning längre tid än man tror. Nu måste jag jobba med annat i några månader till, räknar inte med framsteg än på ca ett halvår.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Klabbe Persson »

marmander skrev:
Det står en tom, tämligen fri från rost och förhoppningsvis rak Volvo 162 kaross på lyften nu.
Den röda 164;an har fått donera delar som ligger i förvar. Min gamla 164 kommer återuppstå i lite annan skepnad med två dörrar. Front, baklucka, skärmar och dörrar i glasfiber mm.

Jag är lite väl stressad och pressad för att göra fina inlägg med bilder, men det kanske kommer om en vecka eller två.

Nu har de ju gått en vecka eller två :hihi: Hur går det? :lol:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

:doh:

Ja, visst har det. Kanske några till rent av ;)

Jag har flytt landet ;)

Har laddat upp några bilder, ska fixa några till.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Hej!

Lite utanför garagets ramar, men delar lite från sommarens arbeten ändå...
Gårdsplanen har blivit ett par tusen kvadrat större= mycket ösande, vedboden har flyttats (en dumper råkade köra ner den), hönsgård på ca 40m2 byggd mm. Sedan var jag tvungen att göra om avloppet mm.

Åkermannen får göra de större jobben och japanaren får göra finliren.

Hönsgård. Fick dra om diken, kablar mm för att få till det med den nya placeringen av vedboden som stod ca 5cm från den nya hönsgården.
Bild

Avlopp
Bild

Bädden täckt, saknar dock bild när jag skalat av lite av överfyllnaden... Brunnen i änden huserar avluftarna, vill inte ha några "antenner" som djuren trampar ner. Nu är det stänglsat så djuren inte ska trampa sönder bädden, men jag har 70-80cm överfyllnad så nästa år borde de kunna beta där också..
Bild

Dikning och bombering av traktorväg. Obs! bilden tagen efter att korna trampat runt och förstört den fina ytan...
Bild

Bygge av lösdrift
Bild
Bild
Bild

Översikt över lekplatsen ;)

Bild
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Bra jobbat! Ganska stort projekt med ny avlopp!
Vad är det för träslag i stolpen till lösdriftshallen? Är det köttproduktion som pågår?

Mitt ha-begär av en grävmaskin ökar alltid när du lägger upp den här typen av uppdatering...
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av fugazi »

Tycker det ser ut som telefonstolpar...?
Skriv svar