Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 17, 2019 12:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 217 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons mar 07, 2007 10:02 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2513
Ort: Skellefteå
Jag har aldrig lagt upp någon projekttråd här men jag har ju fått en del hjälp med turboval osv. Därför kanske jag borde visa lite av vad jag pysslar med nu.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu är jag borta hela helgen så det blir stiltje ett tag igen :-/

Mer info om bilen kan jag skriva in senare kanske.

/Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Senast redigerad av therealpinto lör jul 18, 2009 6:08 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 07, 2007 10:51 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9835
Ort: Sävar
Det blir minst sagt intressant att se bilen när den är klar Gustaf!
(När nu det blir, för dig som för de flesta andra är det här en hobby)

Vad tror du drivlinan säger om all ny effekt ?

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 08, 2007 7:37 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2513
Ort: Skellefteå
Ja, jag tror att växellådan säger "ojoj" men om det inte blir massa bottenvrid kan den hålla. Bakaxeln (i praktiken Cossie 4x4) bör hålla ihop.

Kardanen håller helt säkert, det är en ny 3" specialbyggd sak :-)

Låda och koppling är nog först att säga upp sig och då är frågan om jag ska chansa på MT-75 (som passar rakt på motorn men kan kräva ingrepp i kardantunneln) eller gå direkt på en BMW-låda kanske. Alternativt Borg-Warner T5, med Cossiesprängkåpa passar den på motorn.

/Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 08, 2007 5:42 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:36 am
Inlägg: 65
Ort: Skellefteå
Sitter den i din svarta som tidigare hade guldiga Peugot-fälgar?

_________________
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 09, 2007 6:59 am 
Offline
Skogen Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Inlägg: 1370
Ort: Gävle
Ska bli intressant att se om du lyckas knäcka lådan. Jag tror faktiskt att det är hållbarare än vad folk tror. Jag har hittils inte lyckats knäcka nån trots fullgasväxlingar och 60fot på 1.85.

Fast sånt där verkar vara lite inviduellt, finns dom som kör sönder grejer på orginaleffekt

_________________
Skogen Racing TEAM - Gävle


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 09, 2007 9:12 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20787
Ort: Tomterna/sävar
ser bra ut gustav!


ja hur håller MT-75 lådan? den ser ju stadig ut iallafall??


hadde tänkt köra en sån efter min cossy 24v nån gån i framtiden i nån rolig bil (sugmotor)

jag skulle gissa att vilken kopplig man har spelar stor roll!

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 11, 2007 8:52 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2513
Ort: Skellefteå
Bilen är svart och har guldfärgade kryssekerfälgar, fast inte "Peugeot" utan RW Macho :-)

Jag är också övertygad om att typ 9 håller bättre än folk säger, min gamla låda har ju inte rasat trots att den gått i princip tom på olja flera gånger.

MT-75 håller bra, det finns folk som kör rwd-Cossie med den lådan. Problemet som jag ser är att den ofta sliter ut synkringarna och blir skitkass att växla. Speciellt om man har kvar original spakställ som är gummiupphängt precis överallt och gärna blir riktigt sladdrigt. Dessutom är det rätt ont om drevsatser till den.

/Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 13, 2007 9:56 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2513
Ort: Skellefteå
Okej, nu har jag pillat med wg-placering och anslutning av rören till kollektorn. Hur stor roll kan det spela att den ena röret är rätt mycket längre?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det blir trångt mot innerskärmen, det är precis att man får dit röret nu...kanske måste klura på det.

Jag försökte få anslutningarna på "sidan" av kollektorn och med hyfsad vinkel, men...tja...jag vet inte riktigt?

/Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 13, 2007 11:46 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9835
Ort: Sävar
Det man inte kan lösa med en slägga.. :roll:
Går wastegate-rören in i rambalken om du drar dom rakt ut mot skärmen och sen upp mot wastegaten?
Jag tänkte nu drar du rören framåt och bakåt i bilens längdriktning före du går upp..

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 14, 2007 7:18 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2513
Ort: Skellefteå
Det är inte direkt rambenet som tar i, utan innerskärmen och det är mitt för fjäderbenet så ligger en rätt ordentlig förstärkning på andra sidan skärmen, vilket betyder att man inte kan bulta så mycket.

Det går att gå direkt in i kollektorn mot innerskärmen (90 grader från där rören sitter nu). Men jag har fått för mig att man stör flödena mindre i kollektorn om man tar ut wg-rören från sidan, och det blir också lättare att få en hyfsad vinkel i anslutningen - annars blir det lätt 90 grader rakt in i kollektorn.

Som vanligt är det en fråga om olika kompromisser...

/Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 07, 2007 7:54 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9835
Ort: Sävar
Nu har det gått en tid så det vore intressant att höra om du kunnat utvärdera anläggningen ordentligt. :eclipsee_steering:

Vad tycker du om anläggningen nu mot för tidigare?

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 07, 2007 8:17 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2513
Ort: Skellefteå
Det har du ganska rätt i :-)

Jag fick ju ihop bilen för lite inkörning några veckor före Fällfors. Förvånansvärt lite saker strulade i början så ganska fort byggde vi mottrycksstyrning till wastegaten och mappade upp till cirka 1,2-1,3 bar.

Efter att ha magrat av soppan lite sköt det på rätt okej då. Men marginalerna var små så jag ökade soppatrycket till de 3,8 bar som spridarna ska ha och då gick det att mappa klart safe upp till dryga 1,4 bar.

Loggarna visar då att jag går över atmosfärstryck vid cirka 2800 varv men det tar lite tid att bygga fullt tryck, jag har ingen färsk logg här men tidigare var det först vid cirka 4000 varv som jag maxade. Upp till 0,5 bar går det ganska sakta i tryckuppbyggnad men sedan drar det på rätt bra.

Det här gav problem i Fällfors eftersom ingen launch är inkopplad, jag fick inget laddtryck i starten så 60-fotstiderna låg mellan 2,3 och 2,6 sekunder nånstans! Trots det kapade jag tiderna till 13,3 (från att ha åkt 14,6 som bäst förut) och slutfarten lyckades jag knuffa över 180 km/h.

Jag testade att starta på typ 5500 varv men då brann kopplingen upp - det blev ändå bästa repan tidsmässigt, 13,173 och 175 km/h. Men fortfarande 60-fot på 2,156...

Jag tycker alltså att det laddar för sent och med ny koppling (det blev en sinterlamell till slut) ska jag försöka hitta orsakerna. Jag har några idéer som jag vill kolla/testa:
- provtrycka systemet (dumpen är jag inte säker på, ny för i år och Kinamoj)
- avgassystemet kan vara för trångt - 3" downpipe men systemet är 2,5" med två Simonsdämpare
- skicka i avgastempmätaren och kolla hur mycket jag kan öka på tändningen i låglast/på lägre tryck (jag tror att det går att öka sugmotoreffekten en del)

Om inget av det ger resultat får jag testa friare inlopp till turbon (det är 4" anslutning som konar rätt fort till ett 3" rör). Kanske ska jag också labba med att vrida kammen framåt/bakåt en aning.

Sista (?) utväg kan vara att se hur mycket jobb det är att testa mindre avgashus, 8 eller 10 cm2 istället för 12. Men det kan också vara ett alternativ att till slut göra i ordning en topp på riktigt med den riktigt vassa kammen...

Jag ska också prova att köra launch men eftersom jag har EDIS är funktionen lite tveksam. På varvstopp bygger den i och för sig ett halvt bar...även om man flyttar ned det till typ 3000. Men även om launchen kanske ger en tolva på strippen hjälper det inte bankörning :-(

Så, hittills är det alltså lite blandat, toppeffekten är rätt men det borde gå att få mer ös i botten.

/Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 07, 2007 8:24 pm 
Offline
Skogen Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Inlägg: 1370
Ort: Gävle
När ska jag få se en film på bilen då? Finns det inga filmkameror i norrland?

_________________
Skogen Racing TEAM - Gävle


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 07, 2007 8:29 pm 
Offline
Weird creator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Inlägg: 669
Ort: Umeå
Hinner du klart till nästa Fällfors träff? :D Det är väl den 11:e tycks jag minnas. Skulle vara kul att se bil live.
Snyggt jobbat! :thumbright:

_________________
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 07, 2007 8:50 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2513
Ort: Skellefteå
Nej, bara fartkameror i norrland och där vill jag helst inte fastna på bild...

Jag har inget att filma med själv, men vi får se vad det går att ordna kanske.

Jo, bilen ska rulla på lördag igen. Jag hade just upp MS-boxen för att göra klart för launch etc. och fick en trevlig överraskning. Förra sommaren när jag byggde shiftlight stoppade jag visst in kretsarna för launch, table switch och fläktstyrning direkt. Smart! Synd att jag glömde att jag gjorde det bara...

...för det hade varit typ 5 minuters fix att ordna launch i Fällfors! :doh:

/Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 217 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nomad50 och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010