Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 17, 2018 2:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 842 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 53, 54, 55, 56, 57  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre nov 27, 2015 7:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Inlägg: 790
Ort: Lillestrøm, Norge
På innsugskanal gjør jeg tvert om fra ca der styrningen sitter og ut til ventilen..

_________________
-Bjørn


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 28, 2015 3:07 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 32
Ort: Gävle
HejBjörn
Hur gör du på avgas sidan ?
mvh
Lasse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 28, 2015 3:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Inlägg: 790
Ort: Lillestrøm, Norge
Løfter taket, rører ikke gulvet i det hele tatt og prøver å lage en kon fra minste arealet rett under ventilen og helt ut..

_________________
-Bjørn


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 15, 2016 7:35 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 32
Ort: Gävle
Hej Igen!!
en dum fråga till:
ska man försöka runda av runt tändstiftet på en volvo 530 topp eller ska man låta bli..?
stiftet sitter i botten på en gryta ser det som.. kanske lite tips?
mvh
Lasse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 15, 2016 10:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5495
Ort: Arvika
Jag brukar inte göra detta, sök på "wetflow" på nätet så klarnar det lite hur man skall göra med tändstift. Det är olika bud som på allt annat!

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 16, 2016 8:34 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9102
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
jag brukar slipa bort lite matrial så ingående swirl på luften 'spolar ren' stiftet, men samtidigt ha en liten kant innan stiftet så man får en liten avlösning av bränslet om det 'kletar' mot väggen.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 16, 2016 11:05 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 32
Ort: Gävle
Tack för tipsen..
många teorier är det :) . men tur är det finns det duktiga och kunniga på detta forum som kan guida en i
en värld med teorier..
tusen tack
mvh
Lasse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 19, 2016 4:21 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 32
Ort: Gävle
Hej Igen!
Nu kommer det en till dum fråga:
Finns det någon Nackdel med att gå från 8 mm ventilskaft till 7 mm skaft..? typ högre slitage på styrningar etc ....
mvh
Lasse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 19, 2016 4:37 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20578
Ort: Tomterna/sävar
det fungerar oftast bra! vi har haft det på nån värre sug topp. manley ventiler från LS cheva motorer har vi använt sen kapat och gjort nya knasterspår.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 26, 2016 1:39 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5495
Ort: Arvika
I denna tråden ligger jag ljusår efter.
Men jag slänger in lite av det senaste som hänt.

8V toppar i drivor
Bild

Ny Mira VGX-21 MEd centreringsutrustning
Bild


VAG FSI topp som skall byggas om till vanlig insprutning, jag har gjort uppdateringar på själva ventilsätena och lite kanalutformning
Bild

Saab höghastighetsmotor på g
Bild

Mysig 16v topp Med stora ventiler
Bild


Det var allt för nu :)
Glad påsk

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 27, 2016 4:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Inlägg: 217
Ort: Borås/Öxabäck
När du pluggar spridarhålen i fsi toppen svarvar du då till plugg i aluminium som du svetsar i eller svarvar du om en M10 bult som du gängar i?''

_________________
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 27, 2016 5:12 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5495
Ort: Arvika
Hej! Detta skall kunden själv göra. Men om jag skulle gjort det så hade jag gängat eller svetsat igen det, beror lite på hur arbetets upplägg hade sett ut.
Skulle kunna göra "dummys" som man monterar i toppen och låser med gängad plugg, då kan man putsa till förbränningsutrymmet slätt och fint där det annars sitter spridare!

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 08, 2018 9:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5495
Ort: Arvika
Denna tråden fick jag hämta långt ner i flödet.

Tänkte äntligen tala om för er här på sävar att ni som var med på tiden då vi skulle ha en 531 tävling (bromstävling på motor).
Jag har fått klart den motorn nu och bromsade den idag. Vissa av er har redan sett detta, men för övriga så är filmen här på bromsningen.
https://www.youtube.com/watch?v=lCU9C7_ ... e=youtu.be


Det har vart en jädra kul dag i bänken och det är tamefan den starkaste 531 motorn jag någonsin hört talas om.

Jag har inte uppdaterat på länge här och senaste jag uppdaterade var med mitt lambobygge här på vad händer i garagen.
Har kompletterat verkstan med mer verktyg, balanseringsutrustning för motorer, utvecklat mirafräsen med variodrive, inskaffat rullande landsväg av trailer modell så man kan dyna på evenemang samt håller på att slutföra två nya verktyg, en cnc plasma och en kamdoktor.

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2018 8:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 507
Ort: lycksele
Mkt fränt :thumbright:
Är motorn hemlig eller finns någon mera info om den?
Byggd för nån speciell tävlingsklass eller mest för skojs skull?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 09, 2018 8:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1438
Ort: Vällingby
2650,va skulle det va för "klass"? *fundersam*
Rent ljudmässigt låter det ju "trevligt"!
Lite mer data på dennadär vore ju absolut kul.
Är den byggd enbart som/för att vara sugis, eller skulle den kunna kittlas med ett par bar laddtryck? :hihi:
Saknat uppdateringar i den här (och min egen) tråden... :thumbright:

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 842 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 53, 54, 55, 56, 57  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010