Jag och brorsan tog en semestervecka och körde järnet med rörramen.
Dag 1:
Började med boxen fram.
Boxen på plats:
Dag 2:
Det började bli svårt att komma åt vissa rör så karossen pallades upp ca. 200mm:
Fick äntligen liv i bandslipen vi köpt hem förra året. Den käkar metall i en jäkla takt. Sjukt nöjd!
Stoppade i motorn och kollade frigången. Ser helt ok ut!
Var tvungen att provköra.
Dag 3:
Blev en början på boxen och rören bak. Framboxen var lite enklare iom att hela stommen byggdes utanför bilen och sen bara punktades fast. Det funkade inte bak. Blev lite speciallösningar med träfixturer och tillfälliga fyrkantsrör.
Dag 4:
Boxen bak på plats.
Dag 5:
Punktade dit några fler rör bakom huvudbågen.
Det blir lite trångt med växellådan men inte helt omöjligt. Originalväxelspakens läge funkar nästan. Tror det kan funka med en short-shift och förlängd spak.
Dag 6:
Impulsköpte ett par skalstolar. De är gjorda i glasfiber och är FIAgodkända. De såldes som Oreca CUP men är egentligen OMP First-R.
Ungefärlig sittställning:
Då var vi ikapp med verkligheten. Har börjat smida stolsfäste. Väntar också på lite material så vi kan montera det nya Tiltonpedalstället. Blev hängande pedaler med bakåtmonterade huvudcylindrar (ur deras 600-serie).
I övrigt spånar vi på bältesinfästning, styrväxelinfästning, rattstång, generator, servopump, vattenpump och kardantunnel.
242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 16/7 Framsteg!
Snyggt jobbat som vanligt!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 16/7 Framsteg!
Klabbe, tackar!
Här kommer en liten blandad uppdatering.
Dämparna vi handlat till bilen är till en MC så de har en intern kolv som agerar "islagsgummi." Plockar man ut den och byter kolvstång så tjänar man ca. 30mm dämparslag. Dämparna behöver dessutom ny sättning som passar bilen. Började med att riva ner en av dämparna.
Blev att tillverka lite specialverktyg så dämparkroppen kunde spännas i skruvstycket utan att deformera den. Reservoiren satt något djävulskt. Låssnade till slut med lång hävarm och lite värme.
Här syns den interna kolven som bromsar upp kolvstången vid max kompression. Bara plocka ut och slänga.
Fick hem ett Steuergerät från eBay. Det är en ABSmodul med inbyggd pump från en E46 M3. Har några polare som kör med dessa i deras racebilar och de har lämnat gott omdöme. Kopplar man in modulen, hastighetsgivare på hjulen och en sk. yaw sensor så funkar modulen "standalone" utan några andra system.
Har spånat mer på sprut och i nuläget ser det ut att bli ett Link G4+T. Verkar mycket prisvärd. Någon som har erfarenhet?
Rören över motorn måste vara löstagbara annars går det inte att plocka ut den. Fräste fram ett gäng svetsbara fästen.
Byggde klart stolsfästet på förarsidan. Tänkte först köra med glidskenor från en 240 men det klaffade inte med bältesvinklar. Får bli justerbart pedalställ istället.
Trillade dit lite ett kryssstag vid motorn också.
Här kommer en liten blandad uppdatering.
Dämparna vi handlat till bilen är till en MC så de har en intern kolv som agerar "islagsgummi." Plockar man ut den och byter kolvstång så tjänar man ca. 30mm dämparslag. Dämparna behöver dessutom ny sättning som passar bilen. Började med att riva ner en av dämparna.
Blev att tillverka lite specialverktyg så dämparkroppen kunde spännas i skruvstycket utan att deformera den. Reservoiren satt något djävulskt. Låssnade till slut med lång hävarm och lite värme.
Här syns den interna kolven som bromsar upp kolvstången vid max kompression. Bara plocka ut och slänga.
Fick hem ett Steuergerät från eBay. Det är en ABSmodul med inbyggd pump från en E46 M3. Har några polare som kör med dessa i deras racebilar och de har lämnat gott omdöme. Kopplar man in modulen, hastighetsgivare på hjulen och en sk. yaw sensor så funkar modulen "standalone" utan några andra system.
Har spånat mer på sprut och i nuläget ser det ut att bli ett Link G4+T. Verkar mycket prisvärd. Någon som har erfarenhet?
Rören över motorn måste vara löstagbara annars går det inte att plocka ut den. Fräste fram ett gäng svetsbara fästen.
Byggde klart stolsfästet på förarsidan. Tänkte först köra med glidskenor från en 240 men det klaffade inte med bältesvinklar. Får bli justerbart pedalställ istället.
Trillade dit lite ett kryssstag vid motorn också.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Rått
Ser flott ut
Ser flott ut
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Detta är ett underbart projekt, men jag undrar en sak.
Var/hur ska du få plats med en vattenkylare?
Var/hur ska du få plats med en vattenkylare?
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Riff, tackar!
Husse1, tack!
Ang. kylaren så finns det gott om plats mellan ramen och bilens front:
Husse1, tack!
Ang. kylaren så finns det gott om plats mellan ramen och bilens front:
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Sjukt snygga svetsar.
Lär bli en ball bil nr den är klar.
Lär bli en ball bil nr den är klar.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Bop, tack! Brorsan står för all snygga svetsar. Mina är ingen höjdare.
Nu hänger pedalstället på plats. Kommer ett par extra stag så småningom. Det är justerbart i två lägen om någon i normallängd har lust att köra med bilen.
Nu hänger pedalstället på plats. Kommer ett par extra stag så småningom. Det är justerbart i två lägen om någon i normallängd har lust att köra med bilen.