242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Jösses vad bra det blir. Skitsnyggt garage o det kommer att bli en asgrym bil när den är färdig. Bra jobbat!
- cossie_demon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 384
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
- Ort: Jönköping/Huskvarna
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Detta är fuskigt.. Här sitter jag med verkstad i småländska urskogen, 20mil till närmsta strip.. Och varje gång jag varit i Usa har jag mer eller mindre gråtit när jag behövt åka hem igen.. Och ni bara bor där imellanåt, OCH bygger bil där..
Är sjukt avundsjuk, men gillar bygget och verkstan stenhårt.
Är sjukt avundsjuk, men gillar bygget och verkstan stenhårt.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Vilket fint projekt!!!
Har totalt missat denna tråden, fortsätt med ert fina arbete för det kommer bli en riktigt cool bil.
//abris
Har totalt missat denna tråden, fortsätt med ert fina arbete för det kommer bli en riktigt cool bil.
//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Gryyyymt avis!!!!!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Trevlig verkstad!
Ni fick Homer att arbeta också ser jag, en bedrift bara det..
Ni fick Homer att arbeta också ser jag, en bedrift bara det..
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
072-316 26 91
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Roligt att se att det händer nått i tråden igen Synd bara att bilen är i USA så man inte får se den på Chalmers.
Hoppas att ni får för er att de ska bli en b8444T så småningom?
// Jacob (Engine CFS11)
Hoppas att ni får för er att de ska bli en b8444T så småningom?
// Jacob (Engine CFS11)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Tack ska ni ha killar! Det värmer. Jag och brorsan har verkligen jobbat gärnet för att få ihop verkstan. Känns som det äntligen börjar ge utdelning.
Förakta inte livet i Sverige. USA är bra på många sätt, men det finns ingen snus och ingen filmjölk.
Vi har också 20mil till närmsta stripp.cossie_demon skrev:Detta är fuskigt.. Här sitter jag med verkstad i småländska urskogen, 20mil till närmsta strip.. Och varje gång jag varit i Usa har jag mer eller mindre gråtit när jag behövt åka hem igen.. Och ni bara bor där imellanåt, OCH bygger bil där..
Är sjukt avundsjuk, men gillar bygget och verkstan stenhårt.
Förakta inte livet i Sverige. USA är bra på många sätt, men det finns ingen snus och ingen filmjölk.
Tack ska du ha Jacob! HX50n vi har på hyllan skulle nog sitta skitfint på V8an, men i nuläget tycker både jag och Alex att lite sugtrim passar bäst. Med nytt insug, nya grenrör och konsekvent mappning hoppas vi kunna plocka lite över 350 motorhästar.JacobH skrev:Roligt att se att det händer nått i tråden igen Synd bara att bilen är i USA så man inte får se den på Chalmers.
Hoppas att ni får för er att de ska bli en b8444T så småningom?
// Jacob (Engine CFS11)
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Svarvade fram ett svänghjul till V8:an ur 20mm stålplåt, gjord för att passa en 7.25" Tiltonkoppling. Är rätt nöjd med resultatet.
Svarvade ut fram och baksida, borrade hålbilder och fräste urtag för att låsa tryckplattans skruvskallar:
Gradade av hålen:
Slutvikt:
Svarvade ut fram och baksida, borrade hålbilder och fräste urtag för att låsa tryckplattans skruvskallar:
Gradade av hålen:
Slutvikt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Vad väger tryckplatta o lameller samt ska du värma dit startmotorkrans?
Jag körde en lätt tryckplatta o skelettsvänghjul på b20 det fungerade inte så bra blev för lätt ihop med sinterlamell..
Jag körde en lätt tryckplatta o skelettsvänghjul på b20 det fungerade inte så bra blev för lätt ihop med sinterlamell..
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Trelamellskopplingen från Tilton väger 4.5kg, svänghjulet väger ca 3.4kg, startkrans och triggerskiva till sprutet är ca 0.7kg. Totalt blir det 8.6kg, sedan sitter det en aluminiumkardan från kopplingen till växellådan som lägger till ytterliggare ungefär 5kg. Alla diametrar är relativt små så masströghetsmomentet blir nog avsevärt mindre än med ett lättat fullstort svänghjul. Vi får se hur det blir.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Fixade lite mer med drivlinan. Starkransen som skall sitta på tryckplattan har ett gäng centreringsklackar. Eftersom kransen är en Quarter Master och tryckplattan är från Tilton krävdes lite modifikationer
Hängde upp svänghjulet i mjuka backar:
Svarvade ner ytterdiametern:
Sitter som en smäck. Klackarna syns precis under kransen:
Började på 60-2 triggern också:
Tänkte göra den av plåt först men jag hittade ett perfekt ämnesrör (okänd legering, antagligen bara allmänt konstruktionsstål):
Efter första etappen:
Svarar in backarna igen:
Längre än så här kom jag inte. Den centrala ringen skall bli triggerskivan och den yttre delen med konan skall nästan fräsas bort helt, bara 6 små klackar blir kvar som kommer sitta i startkransen. CAD:en säger 160 gram slutvikt.
Hängde upp svänghjulet i mjuka backar:
Svarvade ner ytterdiametern:
Sitter som en smäck. Klackarna syns precis under kransen:
Började på 60-2 triggern också:
Tänkte göra den av plåt först men jag hittade ett perfekt ämnesrör (okänd legering, antagligen bara allmänt konstruktionsstål):
Efter första etappen:
Svarar in backarna igen:
Längre än så här kom jag inte. Den centrala ringen skall bli triggerskivan och den yttre delen med konan skall nästan fräsas bort helt, bara 6 små klackar blir kvar som kommer sitta i startkransen. CAD:en säger 160 gram slutvikt.
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Det är ju praktiskt att tillgång till riktiga maskiner samt material.
Blir nog bra de där.
Blir nog bra de där.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Kanonsnyggt bygge det här! Vad är det för fräs man skymtar i bakgrunden?
Tommy Landholm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
- Ort: Motala
- Kontakt:
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Ser ut att vara en gammal hederlig Sajo maskin.