242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Tänkte på den ljusgröna som man skymtar på de sista bilarna, ser ut att vara en Fexac
Tommy Landholm
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Tack! Det är som sagt en hederlig gammal SAJO. Anno '74 fast nyrenoverad hos Storebro med en riktigt fin Heidenhain digital. Stabil som bara den och en fröjd att fräsa med.wunderbaum_glidarn skrev:Kanonsnyggt bygge det här! Vad är det för fräs man skymtar i bakgrunden?
Triggerskivan fick sig en tur i NC fräsen och monteringsfötterna uppenbarade sig:
Förhoppningsvis är den slutgiltiga formen lite mer uppenbar nu. Den solida ringen kommer att bli en 60-2 triggerkrans. Klackarna som sticker ut ur fötterna centrerar skivan på startkransen. Den koniska ytan är för att skapa frigång för tryckplattan.
Väger bara 300g nu, kommer att gå ner ytterligare efter sista operationen.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Hej. jag ber att få länka till den här tråden som innehåller så mycket vackar detaljer, från http://www.bilbygget.se" onclick="window.open(this.href);return false;. /Mattias
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Mattias, klart du får göra det! Roligt att du tycker om bygget!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Svänghjulet har ett hål som är något förskjutet. Varför göra det lätt för sig när man kan göra det svårt.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Många nya motorer har bulthålen osymetriska av den anledningen
att svänghjulet bara skall kunna monteras i ett läge.
att svänghjulet bara skall kunna monteras i ett läge.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Visst kan det vara så, men varför bry sig om att förskjuta hål när det sitter redan ett styrstift på veven?
Holkar bara ur ett hål med ett slipstift så ska detta nog lösa sig.
Holkar bara ur ett hål med ett slipstift så ska detta nog lösa sig.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Kom över en extra V8 i veckan!
Verkar som gamla ägaren struntade i ett balansaxellagret började tjuta och bara körde vidare. Till slut så skar sig lagret och slet av kamkedjan. Knäckte oljepumpshuset och krökte en del ventiler. Blir en fin reservdelsmotor som vi kan ha till mockup.
Verkar som gamla ägaren struntade i ett balansaxellagret började tjuta och bara körde vidare. Till slut så skar sig lagret och slet av kamkedjan. Knäckte oljepumpshuset och krökte en del ventiler. Blir en fin reservdelsmotor som vi kan ha till mockup.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Vad är det för volym o effekt på dom där motorerna orginal o finns det några svaga punkter för trimning?
Satt väll sådan motor i den prisvinnande silvriga 240in som byggdes för några år sedan och då var dom i stort sett helt nya, sitter dom inte i XC90? Blir kul att se vidare.
Satt väll sådan motor i den prisvinnande silvriga 240in som byggdes för några år sedan och då var dom i stort sett helt nya, sitter dom inte i XC90? Blir kul att se vidare.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Kan det stämma med 4,4 liter om man kollar motorkoden? =) Originaleffekt på 315 hp. Sitter väl samma V8 i Gatebil XC90n och sen i Noble M600? Med mer och inte mindre modifikationer kan jag tänka mig
Och här är 240n:
http://www.garaget.org/?car=4775" onclick="window.open(this.href);return false;
Och här är 240n:
http://www.garaget.org/?car=4775" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Larsat, motorn ligger på 4.4 liter och har lite över 300hk/440Nm. Känner faktiskt inte till någon som har trimmat en sådan här. Blir nytt insug, nya grenrör och kanske lite filat i topparna. Har inga planer på att överladda. Ska bli roligt att se vad den landar på, effektmässigt.
Du har helt rätt ang. den silvriga 242an. Han var tidigt ute med den här motorn. Vet dock inte om han bänkade bilen. Tror han stummade VVTn också.
Du har helt rätt ang. den silvriga 242an. Han var tidigt ute med den här motorn. Vet dock inte om han bänkade bilen. Tror han stummade VVTn också.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Jag och brorsan bestämde oss för att köra med Megasquirt 3 på V8an. Hade länge tänkt skruva i ett VEMS, men MS3 har stöd för fyra VVT kanaler medans VEMS bara klarar två. MS3 har mycket andra roliga funktioner också, t.ex. mer moget CAN stöd.
Har dock alltid ogillat "moderkorten" till MS. De har otroligt sunkiga kontakter och kräver en hel del fula ombyggnationer i form av stödkretsar och interna sladdar. Gör om gör rätt! Har ritat ett nytt kort som man sätter en MS3 processor på.
Finns hårdvara till åtta tändutgångar, åtta spridarutgångar, dubbla MAP-givare, två lambdaingångar, sex st. pulsgivaringångar, klocka med batteri, knackgivare, fyra VVT kanaler, osv. Har också satt dit en intern CAN enhet med 16 analoga ingångar, 8 digitala ingångar och lite annat roligt.
Kontaktstyckena är likadana som till MaxxECU. Billiga och bra. Kretskortet är 160mm x 120mm och är på fyra lager.
Har dock alltid ogillat "moderkorten" till MS. De har otroligt sunkiga kontakter och kräver en hel del fula ombyggnationer i form av stödkretsar och interna sladdar. Gör om gör rätt! Har ritat ett nytt kort som man sätter en MS3 processor på.
Finns hårdvara till åtta tändutgångar, åtta spridarutgångar, dubbla MAP-givare, två lambdaingångar, sex st. pulsgivaringångar, klocka med batteri, knackgivare, fyra VVT kanaler, osv. Har också satt dit en intern CAN enhet med 16 analoga ingångar, 8 digitala ingångar och lite annat roligt.
Kontaktstyckena är likadana som till MaxxECU. Billiga och bra. Kretskortet är 160mm x 120mm och är på fyra lager.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Fin mekanik i de moderna amerikanska V8ttorna, själv irrar jag fortfarande omkring bland stötstänger...men en dag kanske kanske det blir en modern Hemi...
Låter enkelt det där med att modifiera datorkorten...!!??
Låter enkelt det där med att modifiera datorkorten...!!??
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 83
- Blev medlem: ons okt 07, 2009 7:06 pm
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Detta är inget amerikansk elände, en "volvo" made by YAMAHA. De optimala sku jag säga
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Jaha, där ser man, den såg så fin ut att man kunde tro att det var riktigt jänkejärn!
Jag har hört talas om att det finns dom där rismotorerna men aldrig sett en i verkligheten!
Jag har hört talas om att det finns dom där rismotorerna men aldrig sett en i verkligheten!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.