242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Imponerande att rita egna kretskort till sprutet, jag tyckte för egen del att det var svårt nog att löda dit alla komponenter .
Jul och nyårshelg är bilbyggarhelg även i amerika ser jag .
Jul och nyårshelg är bilbyggarhelg även i amerika ser jag .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Jag har för mig att det var nån som byggde en sån där v8 för att använda i rallycross, men sen ändrades reglerna och man fick inte köra 8-cylindrigt. Fast jag är inte hundra
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Väldigt imponerande bygge men framförallt de egna kretskorten...mycket mycket imponerande! Vilken kunskap det finns!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Performance_seeker skrev:Fin mekanik i de moderna amerikanska V8ttorna, själv irrar jag fortfarande omkring bland stötstänger...men en dag kanske kanske det blir en modern Hemi...
Låter enkelt det där med att modifiera datorkorten...!!??
Performance_seeker skrev:Jaha, där ser man, den såg så fin ut att man kunde tro att det var riktigt jänkejärn!
Jag har hört talas om att det finns dom där rismotorerna men aldrig sett en i verkligheten!
Mattias Jonsson skrev:Imponerande att rita egna kretskort till sprutet, jag tyckte för egen del att det var svårt nog att löda dit alla komponenter .
Jul och nyårshelg är bilbyggarhelg även i amerika ser jag .
Tack ska ni ha, killar! Det värmer. Mattias, vi får passa på när vi är på samma sida atlanten som bilen.MarcusM skrev:Väldigt imponerande bygge men framförallt de egna kretskorten...mycket mycket imponerande! Vilken kunskap det finns!
Nu sitter mockupmotorn på plats! Blir att kapa lite mer så att insuget får plats. Torpeden får nog flyttas lite bakåt också. Motorn har in och utlopp till kylvatten i bakkant.
Motorn hamnar ganska långt bak. Dock ingen mittmotor.
Här kan man enkelt se hur de främre portarna är förskjutna i förhållande till borret. Hoppas kunna flöda topparna så vi kan se om det är någon stor flödesobalans jämfört med de andra cylindrarna.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Lite nybyggnation:
Ska bli stödplåtar till framvagnsrören.
Ska bli stödplåtar till framvagnsrören.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Ojojoj, verkligt snygg svets.
Ja, 4-ventilstoppar och överliggande förknasare vill man ju ha men det får bli ett framtida projekt...
Det verkar inte vara 90 grader mellan cyllarna längre???
Ja, 4-ventilstoppar och överliggande förknasare vill man ju ha men det får bli ett framtida projekt...
Det verkar inte vara 90 grader mellan cyllarna längre???
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Alex är en riktig fena med TIGen. Blir alltid fina fogar när han håller i brännaren.Performance_seeker skrev:Ojojoj, verkligt snygg svets.
Ja, 4-ventilstoppar och överliggande förknasare vill man ju ha men det får bli ett framtida projekt...
Det verkar inte vara 90 grader mellan cyllarna längre???
Haha, gasare på en sådan här motor skulle vara en rolig käftsmäll.
Motorn ska vara på 60 grader. Den är smal som fasen, men tyvärr så bygger den en del extra på höjden.
Bockade och punktade i stödrör till framvagnen:
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Brukar inte rören ansluta mot huvudbågen fram? Har för mig jag svetsade så på min 140, ser ut att finnas plats, någon speciellt tanke med att ha de så raka?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Hela övre länkarms- och dämparinfästningen ska sitta mellan det röret och rambalken. Konstruktionen förenklas avsevärt om de är parallella.larsat skrev:Brukar inte rören ansluta mot huvudbågen fram? Har för mig jag svetsade så på min 140, ser ut att finnas plats, någon speciellt tanke med att ha de så raka?
Det ska tillkomma extra stag från framsträvorna till de nya rören. Alternativet hade varit att vi la en till böj i de nya rören så de mötte framsträvorna, men utan stag rakt bakåt så hade det inte varit styvt.
Denna lösningen var helt enkelt lättare att bygga.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Jo, det är ett gammalt skämt som vi använde, dubbla överliggande kammar kallade vi dubbla överliggande förknasare och tyckte det var roligt...hehe, det var då det... vackert arbete annars!!!Karl Buchka skrev:...Performance_seeker skrev:...
Ja, 4-ventilstoppar och överliggande förknasare vill man ju ha men det får bli ett framtida projekt...
...
Haha, gasare på en sådan här motor skulle vara en rolig käftsmäll.
...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Beror ju på vilken sida av rören man väljer att ha fjäderbenetKarl Buchka skrev: Hela övre länkarms- och dämparinfästningen ska sitta mellan det röret och rambalken. Konstruktionen förenklas avsevärt om de är parallella.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Vad bockade ni med?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Ingen övre länkarn med fjäderben. Ska bli dubbla triangellänkar fram och bak.
Rörbocken är en JD2 Model 3. Ingen billig pjäs direkt, men den lär hålla långt efter jag har strukit med. www.jd2.com
Rörbocken är en JD2 Model 3. Ingen billig pjäs direkt, men den lär hålla långt efter jag har strukit med. www.jd2.com
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
$295 är väl ett väldigt bra pris? Synd att det blir nästan det dubbla innan den står i sverige bara
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Ja, det ser ut att vara en bra manick. Men jag tror att man måste köpa till ett passande "die set" så det tillkommer minst $155, så man är uppe på minst $450...d.v.s runt 4500 SEK innan den är hemma??
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.