242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Mattias Jonsson »

Imponerande att rita egna kretskort till sprutet, jag tyckte för egen del att det var svårt nog att löda dit alla komponenter :thumbright:.
Jul och nyårshelg är bilbyggarhelg även i amerika ser jag :hihi: .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Steve »

Jag har för mig att det var nån som byggde en sån där v8 för att använda i rallycross, men sen ändrades reglerna och man fick inte köra 8-cylindrigt. Fast jag är inte hundra :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
MarcusM
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tis maj 24, 2011 2:31 pm
Ort: Kvidinge

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av MarcusM »

Väldigt imponerande bygge men framförallt de egna kretskorten...mycket mycket imponerande! Vilken kunskap det finns!
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Karl Buchka »

Performance_seeker skrev:Fin mekanik i de moderna amerikanska V8ttorna, själv irrar jag fortfarande omkring bland stötstänger...men en dag kanske kanske det blir en modern Hemi...
Låter enkelt det där med att modifiera datorkorten...!!??
Performance_seeker skrev:Jaha, där ser man, den såg så fin ut att man kunde tro att det var riktigt jänkejärn!
Jag har hört talas om att det finns dom där rismotorerna men aldrig sett en i verkligheten!
Mattias Jonsson skrev:Imponerande att rita egna kretskort till sprutet, jag tyckte för egen del att det var svårt nog att löda dit alla komponenter :thumbright:.
Jul och nyårshelg är bilbyggarhelg även i amerika ser jag :hihi: .
MarcusM skrev:Väldigt imponerande bygge men framförallt de egna kretskorten...mycket mycket imponerande! Vilken kunskap det finns!
Tack ska ni ha, killar! Det värmer. Mattias, vi får passa på när vi är på samma sida atlanten som bilen. :thumbright:

Nu sitter mockupmotorn på plats! Blir att kapa lite mer så att insuget får plats. Torpeden får nog flyttas lite bakåt också. Motorn har in och utlopp till kylvatten i bakkant.

Bild

Motorn hamnar ganska långt bak. Dock ingen mittmotor. :(

Bild

Här kan man enkelt se hur de främre portarna är förskjutna i förhållande till borret. Hoppas kunna flöda topparna så vi kan se om det är någon stor flödesobalans jämfört med de andra cylindrarna.

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Karl Buchka »

Lite nybyggnation:

Bild

Bild

Ska bli stödplåtar till framvagnsrören.

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Performance_seeker »

Ojojoj, verkligt snygg svets.
Ja, 4-ventilstoppar och överliggande förknasare vill man ju ha men det får bli ett framtida projekt... :D
Det verkar inte vara 90 grader mellan cyllarna längre???
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Karl Buchka »

Performance_seeker skrev:Ojojoj, verkligt snygg svets.
Ja, 4-ventilstoppar och överliggande förknasare vill man ju ha men det får bli ett framtida projekt... :D
Det verkar inte vara 90 grader mellan cyllarna längre???
Alex är en riktig fena med TIGen. Blir alltid fina fogar när han håller i brännaren.

Haha, gasare på en sådan här motor skulle vara en rolig käftsmäll.

Motorn ska vara på 60 grader. Den är smal som fasen, men tyvärr så bygger den en del extra på höjden.


Bockade och punktade i stödrör till framvagnen:

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av larsat »

Brukar inte rören ansluta mot huvudbågen fram? Har för mig jag svetsade så på min 140, ser ut att finnas plats, någon speciellt tanke med att ha de så raka?
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Karl Buchka »

larsat skrev:Brukar inte rören ansluta mot huvudbågen fram? Har för mig jag svetsade så på min 140, ser ut att finnas plats, någon speciellt tanke med att ha de så raka?
Hela övre länkarms- och dämparinfästningen ska sitta mellan det röret och rambalken. Konstruktionen förenklas avsevärt om de är parallella.

Det ska tillkomma extra stag från framsträvorna till de nya rören. Alternativet hade varit att vi la en till böj i de nya rören så de mötte framsträvorna, men utan stag rakt bakåt så hade det inte varit styvt.

Denna lösningen var helt enkelt lättare att bygga.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Performance_seeker »

Karl Buchka skrev:
Performance_seeker skrev:...
Ja, 4-ventilstoppar och överliggande förknasare vill man ju ha men det får bli ett framtida projekt... :D
...
...
Haha, gasare på en sådan här motor skulle vara en rolig käftsmäll.
...
Jo, det är ett gammalt skämt som vi använde, dubbla överliggande kammar kallade vi dubbla överliggande förknasare och tyckte det var roligt...hehe, det var då det... :wink: vackert arbete annars!!!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Tegheim »

Karl Buchka skrev: Hela övre länkarms- och dämparinfästningen ska sitta mellan det röret och rambalken. Konstruktionen förenklas avsevärt om de är parallella.
Beror ju på vilken sida av rören man väljer att ha fjäderbenet :)

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Tegheim »

Vad bockade ni med?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Karl Buchka »

Ingen övre länkarn med fjäderben. :wink: Ska bli dubbla triangellänkar fram och bak.

Rörbocken är en JD2 Model 3. Ingen billig pjäs direkt, men den lär hålla långt efter jag har strukit med. www.jd2.com
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Tegheim »

$295 är väl ett väldigt bra pris? Synd att det blir nästan det dubbla innan den står i sverige bara :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Performance_seeker »

Ja, det ser ut att vara en bra manick. Men jag tror att man måste köpa till ett passande "die set" så det tillkommer minst $155, så man är uppe på minst $450...d.v.s runt 4500 SEK innan den är hemma??
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar