242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Sylvan
För mycket laddtryck
Inlägg: 249
Blev medlem: tis okt 06, 2009 8:39 am
Ort: Åmål

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av Sylvan »

Jösses vad bra det blir. Skitsnyggt garage o det kommer att bli en asgrym bil när den är färdig. Bra jobbat!
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av cossie_demon »

Detta är fuskigt.. Här sitter jag med verkstad i småländska urskogen, 20mil till närmsta strip.. Och varje gång jag varit i Usa har jag mer eller mindre gråtit när jag behövt åka hem igen.. Och ni bara bor där imellanåt, OCH bygger bil där..
Är sjukt avundsjuk, men gillar bygget och verkstan stenhårt.
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av abris »

Vilket fint projekt!!! :shock:
Har totalt missat denna tråden, fortsätt med ert fina arbete för det kommer bli en riktigt cool bil.

//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av jonas landin »

Gryyyymt avis!!!!!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av Da_Snake »

Trevlig verkstad!
Ni fick Homer att arbeta också ser jag, en bedrift bara det.. :)
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
JacobH
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 05, 2011 12:02 pm

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av JacobH »

Roligt att se att det händer nått i tråden igen :) Synd bara att bilen är i USA så man inte får se den på Chalmers.
Hoppas att ni får för er att de ska bli en b8444T så småningom? ;)

// Jacob (Engine CFS11)
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av Karl Buchka »

Tack ska ni ha killar! Det värmer. Jag och brorsan har verkligen jobbat gärnet för att få ihop verkstan. Känns som det äntligen börjar ge utdelning.
cossie_demon skrev:Detta är fuskigt.. Här sitter jag med verkstad i småländska urskogen, 20mil till närmsta strip.. Och varje gång jag varit i Usa har jag mer eller mindre gråtit när jag behövt åka hem igen.. Och ni bara bor där imellanåt, OCH bygger bil där..
Är sjukt avundsjuk, men gillar bygget och verkstan stenhårt.
Vi har också 20mil till närmsta stripp. :doh:

Förakta inte livet i Sverige. USA är bra på många sätt, men det finns ingen snus och ingen filmjölk. :hihi:
JacobH skrev:Roligt att se att det händer nått i tråden igen :) Synd bara att bilen är i USA så man inte får se den på Chalmers.
Hoppas att ni får för er att de ska bli en b8444T så småningom? ;)

// Jacob (Engine CFS11)
Tack ska du ha Jacob! HX50n vi har på hyllan skulle nog sitta skitfint på V8an, men i nuläget tycker både jag och Alex att lite sugtrim passar bäst. Med nytt insug, nya grenrör och konsekvent mappning hoppas vi kunna plocka lite över 350 motorhästar.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av alex b »

Svarvade fram ett svänghjul till V8:an ur 20mm stålplåt, gjord för att passa en 7.25" Tiltonkoppling. Är rätt nöjd med resultatet.

Bild

Svarvade ut fram och baksida, borrade hålbilder och fräste urtag för att låsa tryckplattans skruvskallar:
Bild

Gradade av hålen:
Bild

Slutvikt:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av larsat »

Vad väger tryckplatta o lameller samt ska du värma dit startmotorkrans?
Jag körde en lätt tryckplatta o skelettsvänghjul på b20 det fungerade inte så bra blev för lätt ihop med sinterlamell..
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av alex b »

Trelamellskopplingen från Tilton väger 4.5kg, svänghjulet väger ca 3.4kg, startkrans och triggerskiva till sprutet är ca 0.7kg. Totalt blir det 8.6kg, sedan sitter det en aluminiumkardan från kopplingen till växellådan som lägger till ytterliggare ungefär 5kg. Alla diametrar är relativt små så masströghetsmomentet blir nog avsevärt mindre än med ett lättat fullstort svänghjul. Vi får se hur det blir.
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av alex b »

Fixade lite mer med drivlinan. Starkransen som skall sitta på tryckplattan har ett gäng centreringsklackar. Eftersom kransen är en Quarter Master och tryckplattan är från Tilton krävdes lite modifikationer

Hängde upp svänghjulet i mjuka backar:
Bild

Bild

Svarvade ner ytterdiametern:
Bild

Sitter som en smäck. Klackarna syns precis under kransen:
Bild

Började på 60-2 triggern också:

Tänkte göra den av plåt först men jag hittade ett perfekt ämnesrör (okänd legering, antagligen bara allmänt konstruktionsstål):
Bild

Bild

Efter första etappen:
Bild

Svarar in backarna igen:
Bild

Bild

Längre än så här kom jag inte. Den centrala ringen skall bli triggerskivan och den yttre delen med konan skall nästan fräsas bort helt, bara 6 små klackar blir kvar som kommer sitta i startkransen. CAD:en säger 160 gram slutvikt.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av Robin Olivi »

Det är ju praktiskt att tillgång till riktiga maskiner samt material. :D

Blir nog bra de där. :thumbright:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av T Landholm »

Kanonsnyggt bygge det här! Vad är det för fräs man skymtar i bakgrunden? :)
Tommy Landholm
dhedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
Ort: Motala
Kontakt:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av dhedlund »

Ser ut att vara en gammal hederlig Sajo maskin.
Skriv svar