242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
banan vad fränt. Grymt jobbat!
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ
Fantastiskt
Skulle inte spela någon roll hur jag värderade min tid, skulle inte få ihop det där i alla fall..
Skulle inte spela någon roll hur jag värderade min tid, skulle inte få ihop det där i alla fall..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ
Som Björk skriver, Fantastiskt!
Ni kompleterar varandra bra, med era kunskaper Kul att ni utnyttjar det på ett bra sätt också.
Ni kompleterar varandra bra, med era kunskaper Kul att ni utnyttjar det på ett bra sätt också.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ
Tack ska ni ha killar! Dashdisplaybygget har tyvärr fått bromsas upp lite pga. bristande finanser.
Började dock smida ihop sprängkåpan. Handlade lite 5mm 6082 som blir till själva svepet. Utgår ifrån 20mm 6082 till gavlarna.
Svepet har en basdiameter på 275mm, spetsdiameter på 230mm och bygger ca. 120mm uppåt.
Både jag och brorsan har för avsikt att plöja ned hela helgen i bygget. Håll till godo!
Började dock smida ihop sprängkåpan. Handlade lite 5mm 6082 som blir till själva svepet. Utgår ifrån 20mm 6082 till gavlarna.
Svepet har en basdiameter på 275mm, spetsdiameter på 230mm och bygger ca. 120mm uppåt.
Både jag och brorsan har för avsikt att plöja ned hela helgen i bygget. Håll till godo!
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ
Riktigt fränt.. lite kul med en Volvo som sticker ut lite i staterna då det nästan enbart handlar om äldre muskelbilar på träffar och dylikt. Nästan att man skulle slängt sig i trucken och åkt och tittat lite.. bor ca 16 timmar därifrån
Kan tänka mig att alla är lite gladare med idag efter förra kvällens "fångst"..
Kan tänka mig att alla är lite gladare med idag efter förra kvällens "fångst"..
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ
Tack! Många jänkare ser bara ut som frågetecken när man förklarar att det är en volvo. Ändå, jävligt mycket roligare att hitta på något eget istället för att jegstrimma en 69 camaro precis som alla andra. Var bor du någonstans? Efter 16 timmars bilfärd kan man befinna sig på rätt många olika ställenPerfix skrev:Riktigt fränt.. lite kul med en Volvo som sticker ut lite i staterna då det nästan enbart handlar om äldre muskelbilar på träffar och dylikt. Nästan att man skulle slängt sig i trucken och åkt och tittat lite.. bor ca 16 timmar därifrån
Kan tänka mig att alla är lite gladare med idag efter förra kvällens "fångst"..
Jag och brorsan satt som på nålar hela natten och lyssnade på livestreamad polisradio från boston. Skönt att de äntligen fick tag på psykfallet .
Gjorde framsteg på sprängkåpan:
Började med att grovskära plåten som skulle bli både motor och växellådsflänsar:
Spånbrytande pinnfräsar lämnar ingen vidare yta så jag putsade till konturen på växellådsflänsen och svarvade en klack som passade i dumstruten vi bockade till igår:
Plåtskivan som skall sitta på motorn är ca. 400mm i diameter och ungefär max vad Köpingen klarar utan att plocka bort gejderförlängningen. Fick bli lite påhittig med verktyg också för att komma åt ordentligt:
Fanns ungefär 0.5mm att spela med
Lyckades lira ihop alla plåtar och punktsvetsa ihop rubbet innan hemgång. Alla viktiga ytor och dimensioner är väl tilltagna så hela klabbet kan svarvas till mått efter eventuell slagning pga svets.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ
Riktigt coolt med egen sprängkåpa! Ska bli intressant och se hur sne o vinn han blir när det är helsvetsat som sagt.
Har länge velat göra egen kåpa på ZF-lådan. Men den är lite väl ihopbyggd med resten. Lagerlägen och skit sitter ju i den.
Sprängkåpan är typ halva lådan
Har länge velat göra egen kåpa på ZF-lådan. Men den är lite väl ihopbyggd med resten. Lagerlägen och skit sitter ju i den.
Sprängkåpan är typ halva lådan
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ
Jag bor i Milwaukee. Haha ja jag satt och glodde på foxnews hela kvällen.. ja vilken cirkus det verkar ha varit i Boston.. fyfan vilket folk det finns.Tack! Många jänkare ser bara ut som frågetecken när man förklarar att det är en volvo. Ändå, jävligt mycket roligare att hitta på något eget istället för att jegstrimma en 69 camaro precis som alla andra. Var bor du någonstans? Efter 16 timmars bilfärd kan man befinna sig på rätt många olika ställen
Jag och brorsan satt som på nålar hela natten och lyssnade på livestreamad polisradio från boston. Skönt att de äntligen fick tag på psykfallet .
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ
Lyckades snora ihop allt. Jag förvärmde järnet med gasbrännaren men det tog ändå 10 minuter med 250A kontinuerligt ur TIG:en innan smältan ville väta ut på ett vettigt sätt. Inte jättenöjd med utseendet på alla svetsar men skiten sitter iaf ihop tillräckligt bra.
Tony, det slog sig förvånansvärt lite; behövde bara plana 1mm på motorsidan för att rensa upp ytan helt. Vet inte om det beror på skruvtvingarna som satt på under 90% av svetsningen eller den väl tilltagna godstjockleken, kanske en kombination av båda. Vem vet.
Riktsvarvning. Plåten som sticker ut är blivande fäste till startmotorn. Den svarvades ned till samma radie som motorplåten.
Just nu liknar det en igloo mer än en sprängkåpa:
Nu återstår bara lite svarv, fräs och borrning så är den redo för rampljuset.
Tony, det slog sig förvånansvärt lite; behövde bara plana 1mm på motorsidan för att rensa upp ytan helt. Vet inte om det beror på skruvtvingarna som satt på under 90% av svetsningen eller den väl tilltagna godstjockleken, kanske en kombination av båda. Vem vet.
Riktsvarvning. Plåten som sticker ut är blivande fäste till startmotorn. Den svarvades ned till samma radie som motorplåten.
Just nu liknar det en igloo mer än en sprängkåpa:
Nu återstår bara lite svarv, fräs och borrning så är den redo för rampljuset.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 21/04 - Sprängkåpa
ujujuj ! passa på att göra en stor muffins med den där
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 21/04 - Sprängkåpa
Tack ska ni ha killar!
Den ser fan ut som en muffinsform. Tänkte inte ens på det.
Nu är den färdigsvarvad. Nästa ingrepp blir i fräsen.
Den ser fan ut som en muffinsform. Tänkte inte ens på det.
Nu är den färdigsvarvad. Nästa ingrepp blir i fräsen.
- cossie_demon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 384
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
- Ort: Jönköping/Huskvarna
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 21/04 - Sprängkåpa
Det där är ballt!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 21/04 - Sprängkåpa
cossie_demon, vi tackar och bockar.
Ikväll så borrade Alex upp bultdelningen till kardanröret. Alla skruvhål fick sig en runda med M10x1.5 STI gängtapp och helicoils. Stifthålen är även borrade och brotschade.
Passade också på att arborra och fräsa upp hålet till startmotorn.
Ikväll så borrade Alex upp bultdelningen till kardanröret. Alla skruvhål fick sig en runda med M10x1.5 STI gängtapp och helicoils. Stifthålen är även borrade och brotschade.
Passade också på att arborra och fräsa upp hålet till startmotorn.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 284
- Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
- Ort: Denmark
- Kontakt:
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Hi Karl.Karl Buchka skrev:Jag och brorsan bestämde oss för att köra med Megasquirt 3 på V8an. Hade länge tänkt skruva i ett VEMS, men MS3 har stöd för fyra VVT kanaler medans VEMS bara klarar två. MS3 har mycket andra roliga funktioner också, t.ex. mer moget CAN stöd.
Har dock alltid ogillat "moderkorten" till MS. De har otroligt sunkiga kontakter och kräver en hel del fula ombyggnationer i form av stödkretsar och interna sladdar. Gör om gör rätt! Har ritat ett nytt kort som man sätter en MS3 processor på.
Finns hårdvara till åtta tändutgångar, åtta spridarutgångar, dubbla MAP-givare, två lambdaingångar, sex st. pulsgivaringångar, klocka med batteri, knackgivare, fyra VVT kanaler, osv. Har också satt dit en intern CAN enhet med 16 analoga ingångar, 8 digitala ingångar och lite annat roligt.
Kontaktstyckena är likadana som till MaxxECU. Billiga och bra. Kretskortet är 160mm x 120mm och är på fyra lager.
Nice work!
Where do you source the connectors from?