242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Sylvan
För mycket laddtryck
Inlägg: 249
Blev medlem: tis okt 06, 2009 8:39 am
Ort: Åmål

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Sylvan »

banan vad fränt. Grymt jobbat!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ

Inlägg av j björk »

Fantastiskt :D
Skulle inte spela någon roll hur jag värderade min tid, skulle inte få ihop det där i alla fall..
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ

Inlägg av Klabbe Persson »

Som Björk skriver, Fantastiskt!

Ni kompleterar varandra bra, med era kunskaper :) Kul att ni utnyttjar det på ett bra sätt också.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ

Inlägg av Karl Buchka »

Tack ska ni ha killar! Dashdisplaybygget har tyvärr fått bromsas upp lite pga. bristande finanser.

Började dock smida ihop sprängkåpan. Handlade lite 5mm 6082 som blir till själva svepet. Utgår ifrån 20mm 6082 till gavlarna.
Bild

Bild

Bild

Bild

Svepet har en basdiameter på 275mm, spetsdiameter på 230mm och bygger ca. 120mm uppåt.

Både jag och brorsan har för avsikt att plöja ned hela helgen i bygget. Håll till godo! :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 29, 2007 1:13 pm

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ

Inlägg av Perfix »

Riktigt fränt.. lite kul med en Volvo som sticker ut lite i staterna då det nästan enbart handlar om äldre muskelbilar på träffar och dylikt. Nästan att man skulle slängt sig i trucken och åkt och tittat lite.. bor ca 16 timmar därifrån :hihi:

Kan tänka mig att alla är lite gladare med idag efter förra kvällens "fångst".. :thumbright:
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ

Inlägg av alex b »

Perfix skrev:Riktigt fränt.. lite kul med en Volvo som sticker ut lite i staterna då det nästan enbart handlar om äldre muskelbilar på träffar och dylikt. Nästan att man skulle slängt sig i trucken och åkt och tittat lite.. bor ca 16 timmar därifrån :hihi:

Kan tänka mig att alla är lite gladare med idag efter förra kvällens "fångst".. :thumbright:
Tack! Många jänkare ser bara ut som frågetecken när man förklarar att det är en volvo. Ändå, jävligt mycket roligare att hitta på något eget istället för att jegstrimma en 69 camaro precis som alla andra. Var bor du någonstans? Efter 16 timmars bilfärd kan man befinna sig på rätt många olika ställen :lol:

Jag och brorsan satt som på nålar hela natten och lyssnade på livestreamad polisradio från boston. Skönt att de äntligen fick tag på psykfallet .

Gjorde framsteg på sprängkåpan:

Började med att grovskära plåten som skulle bli både motor och växellådsflänsar:
Bild

Bild

Spånbrytande pinnfräsar lämnar ingen vidare yta så jag putsade till konturen på växellådsflänsen och svarvade en klack som passade i dumstruten vi bockade till igår:
Bild

Plåtskivan som skall sitta på motorn är ca. 400mm i diameter och ungefär max vad Köpingen klarar utan att plocka bort gejderförlängningen. Fick bli lite påhittig med verktyg också för att komma åt ordentligt:
Bild

Fanns ungefär 0.5mm att spela med :whistle:
Bild

Lyckades lira ihop alla plåtar och punktsvetsa ihop rubbet innan hemgång. Alla viktiga ytor och dimensioner är väl tilltagna så hela klabbet kan svarvas till mått efter eventuell slagning pga svets.
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ

Inlägg av Tegheim »

Riktigt coolt med egen sprängkåpa! Ska bli intressant och se hur sne o vinn han blir när det är helsvetsat som sagt.
Har länge velat göra egen kåpa på ZF-lådan. Men den är lite väl ihopbyggd med resten. Lagerlägen och skit sitter ju i den.
Sprängkåpan är typ halva lådan :-)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 29, 2007 1:13 pm

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ

Inlägg av Perfix »

Tack! Många jänkare ser bara ut som frågetecken när man förklarar att det är en volvo. Ändå, jävligt mycket roligare att hitta på något eget istället för att jegstrimma en 69 camaro precis som alla andra. Var bor du någonstans? Efter 16 timmars bilfärd kan man befinna sig på rätt många olika ställen :lol:

Jag och brorsan satt som på nålar hela natten och lyssnade på livestreamad polisradio från boston. Skönt att de äntligen fick tag på psykfallet .
Jag bor i Milwaukee. Haha ja jag satt och glodde på foxnews hela kvällen.. ja vilken cirkus det verkar ha varit i Boston.. fyfan vilket folk det finns.
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 22/02 - Dash displ

Inlägg av alex b »

Lyckades snora ihop allt. Jag förvärmde järnet med gasbrännaren men det tog ändå 10 minuter med 250A kontinuerligt ur TIG:en innan smältan ville väta ut på ett vettigt sätt. Inte jättenöjd med utseendet på alla svetsar men skiten sitter iaf ihop tillräckligt bra.

Tony, det slog sig förvånansvärt lite; behövde bara plana 1mm på motorsidan för att rensa upp ytan helt. Vet inte om det beror på skruvtvingarna som satt på under 90% av svetsningen eller den väl tilltagna godstjockleken, kanske en kombination av båda. Vem vet.


Bild

Riktsvarvning. Plåten som sticker ut är blivande fäste till startmotorn. Den svarvades ned till samma radie som motorplåten.
Bild

Bild

Just nu liknar det en igloo mer än en sprängkåpa:
Bild

Nu återstår bara lite svarv, fräs och borrning så är den redo för rampljuset.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 21/04 - Sprängkåpa

Inlägg av larsat »

Snyggt o bra jobbat! :hey: :thumbright:
Användarvisningsbild
Mattias-M
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör jan 19, 2013 10:29 pm
Ort: Östergötland

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 21/04 - Sprängkåpa

Inlägg av Mattias-M »

ujujuj ! passa på att göra en stor muffins med den där ;)
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 21/04 - Sprängkåpa

Inlägg av Karl Buchka »

Tack ska ni ha killar!

Den ser fan ut som en muffinsform. Tänkte inte ens på det. :hihi:

Nu är den färdigsvarvad. Nästa ingrepp blir i fräsen.

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 21/04 - Sprängkåpa

Inlägg av cossie_demon »

Det där är ballt!!
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 21/04 - Sprängkåpa

Inlägg av Karl Buchka »

cossie_demon, vi tackar och bockar. :thumbright:

Ikväll så borrade Alex upp bultdelningen till kardanröret. Alla skruvhål fick sig en runda med M10x1.5 STI gängtapp och helicoils. Stifthålen är även borrade och brotschade.
Bild

Passade också på att arborra och fräsa upp hålet till startmotorn.
Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av HenrikGM »

Karl Buchka skrev:Jag och brorsan bestämde oss för att köra med Megasquirt 3 på V8an. Hade länge tänkt skruva i ett VEMS, men MS3 har stöd för fyra VVT kanaler medans VEMS bara klarar två. MS3 har mycket andra roliga funktioner också, t.ex. mer moget CAN stöd.

Har dock alltid ogillat "moderkorten" till MS. De har otroligt sunkiga kontakter och kräver en hel del fula ombyggnationer i form av stödkretsar och interna sladdar. Gör om gör rätt! Har ritat ett nytt kort som man sätter en MS3 processor på.

Finns hårdvara till åtta tändutgångar, åtta spridarutgångar, dubbla MAP-givare, två lambdaingångar, sex st. pulsgivaringångar, klocka med batteri, knackgivare, fyra VVT kanaler, osv. Har också satt dit en intern CAN enhet med 16 analoga ingångar, 8 digitala ingångar och lite annat roligt.

Kontaktstyckena är likadana som till MaxxECU. Billiga och bra. Kretskortet är 160mm x 120mm och är på fyra lager.

Bild
Hi Karl.
Nice work!

Where do you source the connectors from?
Skriv svar