242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 11/12 Nyinflyttad

Inlägg av Karl Buchka »

Jag och brorsan tog en semestervecka och körde järnet med rörramen.

Dag 1:
Började med boxen fram.
Bild

Bild

Bild

Bild

Boxen på plats:
Bild

Dag 2:
Det började bli svårt att komma åt vissa rör så karossen pallades upp ca. 200mm:
Bild

Bild

Fick äntligen liv i bandslipen vi köpt hem förra året. Den käkar metall i en jäkla takt. Sjukt nöjd!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Stoppade i motorn och kollade frigången. Ser helt ok ut!
Bild

Var tvungen att provköra.
Bild

Dag 3:
Blev en början på boxen och rören bak. Framboxen var lite enklare iom att hela stommen byggdes utanför bilen och sen bara punktades fast. Det funkade inte bak. Blev lite speciallösningar med träfixturer och tillfälliga fyrkantsrör.
Bild

Bild

Bild

Dag 4:
Boxen bak på plats.
Bild

Bild

Bild

Dag 5:
Punktade dit några fler rör bakom huvudbågen.
Bild

Bild

Bild

Det blir lite trångt med växellådan men inte helt omöjligt. Originalväxelspakens läge funkar nästan. Tror det kan funka med en short-shift och förlängd spak.

Dag 6:
Impulsköpte ett par skalstolar. De är gjorda i glasfiber och är FIAgodkända. De såldes som Oreca CUP men är egentligen OMP First-R.
Bild

Ungefärlig sittställning:
Bild

Då var vi ikapp med verkligheten. Har börjat smida stolsfäste. Väntar också på lite material så vi kan montera det nya Tiltonpedalstället. Blev hängande pedaler med bakåtmonterade huvudcylindrar (ur deras 600-serie).

I övrigt spånar vi på bältesinfästning, styrväxelinfästning, rattstång, generator, servopump, vattenpump och kardantunnel.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 16/7 Framsteg!

Inlägg av Klabbe Persson »

Snyggt jobbat som vanligt!!
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 16/7 Framsteg!

Inlägg av Karl Buchka »

Klabbe, tackar!

Här kommer en liten blandad uppdatering.

Dämparna vi handlat till bilen är till en MC så de har en intern kolv som agerar "islagsgummi." Plockar man ut den och byter kolvstång så tjänar man ca. 30mm dämparslag. Dämparna behöver dessutom ny sättning som passar bilen. Började med att riva ner en av dämparna.

Bild

Bild

Bild

Blev att tillverka lite specialverktyg så dämparkroppen kunde spännas i skruvstycket utan att deformera den. Reservoiren satt något djävulskt. Låssnade till slut med lång hävarm och lite värme.
Bild

Bild

Här syns den interna kolven som bromsar upp kolvstången vid max kompression. Bara plocka ut och slänga.
Bild

Bild

Fick hem ett Steuergerät från eBay. Det är en ABSmodul med inbyggd pump från en E46 M3. Har några polare som kör med dessa i deras racebilar och de har lämnat gott omdöme. Kopplar man in modulen, hastighetsgivare på hjulen och en sk. yaw sensor så funkar modulen "standalone" utan några andra system.
Bild

Har spånat mer på sprut och i nuläget ser det ut att bli ett Link G4+T. Verkar mycket prisvärd. Någon som har erfarenhet?

Rören över motorn måste vara löstagbara annars går det inte att plocka ut den. Fräste fram ett gäng svetsbara fästen.
Bild

Bild

Byggde klart stolsfästet på förarsidan. Tänkte först köra med glidskenor från en 240 men det klaffade inte med bältesvinklar. Får bli justerbart pedalställ istället.

Bild

Bild

Bild

Bild

Trillade dit lite ett kryssstag vid motorn också.

Bild

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Riff
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: sön aug 28, 2005 9:05 pm

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Inlägg av Riff »

Rått :D
Ser flott ut
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Inlägg av Husse1 »

Detta är ett underbart projekt, men jag undrar en sak.
Var/hur ska du få plats med en vattenkylare?
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Inlägg av Karl Buchka »

Riff, tackar!

Husse1, tack!

Ang. kylaren så finns det gott om plats mellan ramen och bilens front:

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Inlägg av bop »

Sjukt snygga svetsar.
Lär bli en ball bil nr den är klar.
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Inlägg av Karl Buchka »

Bop, tack! Brorsan står för all snygga svetsar. Mina är ingen höjdare.

Nu hänger pedalstället på plats. Kommer ett par extra stag så småningom. Det är justerbart i två lägen om någon i normallängd har lust att köra med bilen.

Bild

Bild

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Skriv svar