242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Jag är stum av beundran för erat tänk (ibland kanske lite utanför ramarna) val av bitar (motor och drivlina, val av insprutning, kaross mm mm) samt erat otroliga kunnande.
Jag lyfter på hatten av avund och beundran och önskar snarast få se fler uppdateringar.
Jag lyfter på hatten av avund och beundran och önskar snarast få se fler uppdateringar.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
- gjutarolle
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
- Ort: Jönköpig
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Kommer ihåg ja läst de na tråden för längesen , men får säga de har hänt lite sen dess, snyggt byggt!
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
- gjutarolle
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
- Ort: Jönköpig
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Eller om de va en annan tråd??! Kommer ihåg de där med USA och röda 240is
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Grym sprängkåpa ni tillverkat, ställer lite krav på kylningen av TIG brännaren!
Bearbetade ni kåpan direkt efter svetsning, eller fick den ligga till sig och åldras / Härda ?
Bearbetade ni kåpan direkt efter svetsning, eller fick den ligga till sig och åldras / Härda ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Tack så jättemycket! Du ska få som du önskar för att här kommer en liten uppdatering.Husse1 skrev:Jag är stum av beundran för erat tänk (ibland kanske lite utanför ramarna) val av bitar (motor och drivlina, val av insprutning, kaross mm mm) samt erat otroliga kunnande.
Jag lyfter på hatten av avund och beundran och önskar snarast få se fler uppdateringar.
Tack!gjutarolle skrev:Kommer ihåg ja läst de na tråden för längesen , men får säga de har hänt lite sen dess, snyggt byggt!
Tackar! Tror bror min kämpade mest mot strålningsvärmen från bågen snarare än vad som kröp upp i brännaren.Daniel-635 skrev:Grym sprängkåpa ni tillverkat, ställer lite krav på kylningen av TIG brännaren!
Bearbetade ni kåpan direkt efter svetsning, eller fick den ligga till sig och åldras / Härda ?
Efter svetsning så fick kåpan vila i ca. 24 timmar innan vi drog igång med bearbetning.
Körde triggerkransen ganska klar ikväll. Blev ett 60-0.
Nu är det bara ungefär tusen pyttesmå kanter som ska gradas av.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Jag reste tillbaka till USA förra veckan och satte igång på direkten. Renoveringssatsen till styrväxeln hade kommit på posten och tillsammans med de nya låsmuttrarna var det dags att bygga ihop den. Monteringen var hyfsat problemfri och kostnadsbesparingen jämfört med en fabriksrenoverad styrväxel gjorde jobbet helt klart prisvärt
Jag tejpade bara för alla portar och hål. Med de omkonstruerade fästena till styrväxeln blev de befintliga hydralrören obrukbara så det får bli nya så småningom. Här syns också muttrarna jag lirade ihop ett tag sedan. Enkelt och snabbt att skruva dit jämfört med de gamla kronmuttrarna, absolut värt jobbet.
Sprängkåpan passade kanonbra på kardanröret. Känns sjukt bra att ha fått bra passform på hålbilden.
Började passa in sprängkåpan på motorn. Drog ur originalsprintarna och petade dit ett par bussningar jag svarvade tidigare.
De har brotschade 8mm invändiga hål där man kan trycka genom en bit silverstål som jag svarvat en körnspets på.
Sprängkåpan centrerades med denna. Bara en bit 5mm plåt med trång glidpassning både på veven och på sprängkåpans innerdiameter.
Tryckte dit kåpan och roterade den till rätt vinkel mha en vinkelmätare och ett vattenpass. Då behövde jag bara knacka på håltolken för att få körnslag på precis rätt ställe
Längre än så har jag inte kommit. Jag har varkens 16mm brotsch eller passande borr. Dessutom är maxdiametern på chucken i pelarborren 13mm. Att lämna bort jobb är helt främmande för mig men jag fick acceptera mina begränsningar så jag lämnade kåpan till en mekverkstad i närheten för borrning och brotschning.
Jag tejpade bara för alla portar och hål. Med de omkonstruerade fästena till styrväxeln blev de befintliga hydralrören obrukbara så det får bli nya så småningom. Här syns också muttrarna jag lirade ihop ett tag sedan. Enkelt och snabbt att skruva dit jämfört med de gamla kronmuttrarna, absolut värt jobbet.
Sprängkåpan passade kanonbra på kardanröret. Känns sjukt bra att ha fått bra passform på hålbilden.
Började passa in sprängkåpan på motorn. Drog ur originalsprintarna och petade dit ett par bussningar jag svarvade tidigare.
De har brotschade 8mm invändiga hål där man kan trycka genom en bit silverstål som jag svarvat en körnspets på.
Sprängkåpan centrerades med denna. Bara en bit 5mm plåt med trång glidpassning både på veven och på sprängkåpans innerdiameter.
Tryckte dit kåpan och roterade den till rätt vinkel mha en vinkelmätare och ett vattenpass. Då behövde jag bara knacka på håltolken för att få körnslag på precis rätt ställe
Längre än så har jag inte kommit. Jag har varkens 16mm brotsch eller passande borr. Dessutom är maxdiametern på chucken i pelarborren 13mm. Att lämna bort jobb är helt främmande för mig men jag fick acceptera mina begränsningar så jag lämnade kåpan till en mekverkstad i närheten för borrning och brotschning.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Fasen vad gött, blev ju hur bra som helst.
Känslan av att provmontera första gången och se att det blir 100% passning är oslagbar, bra jobbat. Grym motivationshöjare!
Känslan av att provmontera första gången och se att det blir 100% passning är oslagbar, bra jobbat. Grym motivationshöjare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 554
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Rått arbeid som vanleg!!:D
Stå på!
Stå på!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 920
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Kanske lite dum fråga, men varför brotscha?
Missförstå mig rätt, men varför lägga ner energi på det när hålbilden är körnad?
Nu menar jag inte att du har körnslagat fel, men att pricka så rätt i ett körnslag så det hamnar inom samma toleranser som ett brotschat hål ser jag som omöjligt.
Om du ändå ska lämna bort det, kanske du lika gärna kunde ta fram hålbilden och såg till att det blev utsatt i ett koordinatbord?
Är förövrigt kraftigt imponerad av både idéer och utförande!
Missförstå mig rätt, men varför lägga ner energi på det när hålbilden är körnad?
Nu menar jag inte att du har körnslagat fel, men att pricka så rätt i ett körnslag så det hamnar inom samma toleranser som ett brotschat hål ser jag som omöjligt.
Om du ändå ska lämna bort det, kanske du lika gärna kunde ta fram hålbilden och såg till att det blev utsatt i ett koordinatbord?
Är förövrigt kraftigt imponerad av både idéer och utförande!
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
kan ju inte bli mer exakt körnat än det där med tanke på vilket jobb de la ner på att få allt centrerat? att mäta upp en hålbild och få en marchande bit utskuret exakt på tiondelen är inte så jäkla enkelt heller
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Tack ska du ha! Roligt att du gillar projektetblackadder skrev:Kanske lite dum fråga, men varför brotscha?
Missförstå mig rätt, men varför lägga ner energi på det när hålbilden är körnad?
Nu menar jag inte att du har körnslagat fel, men att pricka så rätt i ett körnslag så det hamnar inom samma toleranser som ett brotschat hål ser jag som omöjligt.
Om du ändå ska lämna bort det, kanske du lika gärna kunde ta fram hålbilden och såg till att det blev utsatt i ett koordinatbord?
Är förövrigt kraftigt imponerad av både idéer och utförande!
All konstruktiv kritik mottages gärna, det är bara roligt med lite diskussion. Tanken med brotschningen var egentligen att stiften i motorn skulle ha en bra glidpassning i sprängkåpan, alltså få lite bättre kontroll på rundhet och diameter än vad man får med spiralborr. Hålens positioner blir inte närmre "rätt" än alla adderade fel från min centreringsfixtur, körnslagningen, positioneringen i fräsen, eventuellt vandrande borr, kast i frässpindeln, osv. Trots detta känner jag mig mycket mer säker på resultaten hos den befintliga metoden mot att försöka mäta en ganska komplicerad hålbild med undermåliga mätverktyg och sedan lira in motorns och kardanrörets hålbilder i rätt rotation gentemot varann.
Hur man än vrider och vänder på problemet slutar det ändå med att kasta tärning. Frågan är bara vilken metod som ger mest acceptabelt resultat med verktygen som finns tillgängliga. Tilton har publicerat ett maximalt kast mellan vev och ingående axel på 0.254mm. Med min relativt begränsade erfarenhet känner jag att med ett par hyfsade körnslag och med tungan rätt i mun vid borrning borde det gå att landa runt 0.1mm kast utan större svårighet.
Jag är bara en glad, självlärd amatör på verkstadsteknik. Menar inte vara expert någonstans utan ville bara färklara hur jag tänkt.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 920
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Problemet blir ju att ju tightare passning du har i hålet ju högre krav ställs på hålpositioneringen.
Brotshning brukar ju ligga på +0,01mm, och är då precisionen på hålbilden 0,1 så kan det bli kärvt.
Om det sen inte passar blir det ju svårt att veta vilket/vilka hål som ska ändras och hur mycket.
AntonD: med rätt grejor? Jo!
Brotshning brukar ju ligga på +0,01mm, och är då precisionen på hålbilden 0,1 så kan det bli kärvt.
Om det sen inte passar blir det ju svårt att veta vilket/vilka hål som ska ändras och hur mycket.
AntonD: med rätt grejor? Jo!
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Vet inte riktigt om jag skall våga mig på ett inlägg här bland alla mekanikproffs...men som glad amatör försökte jag så gott det går hemma i källaren att centrera automatlådan till vevaxeln, och tror att jag är nere på 0,01 mm kast. Jag har styrpinnar med offset som jag vrider in för att centrera lådan.
Här är bilder på underverket...
http://s1282.photobucket.com/user/Marti ... crankshaft
Här är bilder på underverket...
http://s1282.photobucket.com/user/Marti ... crankshaft
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 920
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk
Snyggt!
Ni kommer väl köra 2st styrpinnar och resten frigångshål?
Ni kommer väl köra 2st styrpinnar och resten frigångshål?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658