242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Postat: tis feb 24, 2009 11:56 pm
Bygget följs enklast fr.o.m. sidan 12. De tidigare inläggen är gamla vid detta laget och är inte särskilt aktuella.
För några år sedan köpte min bror till sig en 1982 242DL av en mexikansk gangster när vi bodde i San Diego. Han småpulade lite med den (plocka ner den, helsvetsa, hängde i vitfemma), men den har mest samlat damm sedan dess.
Bygget drog igång på allvar för ett par månader sen när vi bestämde oss för att skrota min 79 242 med femma (kan ses här: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=142020" onclick="window.open(this.href);return false; ) och gå ihop på en bil. Insåg att det var bra mycket roligare och effektivare att meka på samma projekt.
Byggbilder:
Motorn ihängd. Rakställd och något tillbakaflyttad:
Fick göra lite plats inne i kupén. Lådan är en T5-WC ur en gammal 5 liters Mustang:
Flyttade torpeden 6" rakt bakåt:
Behöll växellådstunneln, men bockade ny kardantunnel:
Plåtinsug med 960 spjäll, ska få fullradietrattar så småningom:
Räknade lite på ett grenrör och ritade upp kollektorn i solidworks:
'Plattade till' en bit av kollektorn och skrev ut, sen var det bara att limma fast i rörbitarna och skära med vinkelslip:
Blev helt ok för att vara ett första försök. 8" lång på en HY35 (#9 avgashus )
Nya hjulhus och dämpartorn:
Borttagna reservhjulsbaljor:
4-länk:
Borde sitta ungefär såhär vid körning (fälgarna är tvådelade BBS, 18"x8", med 40mm spacers):
Tänkt maxsänkning:
Bakdämpare, 8.5" slag:
Har redan rallystolar i kolfiber, VEMS, 800cc spridare, och S60R bromsar som ligger och skräpar. Ska bli fuelcell och kylare i bagaget, fullbur, kanske nytt diffusor plenum och japs coilovers där fram. Finns en jävla massa kvar att göra, men arbetet fortskrider i mån av tid och pengar.
/Kalle och Alexander Buchka
För några år sedan köpte min bror till sig en 1982 242DL av en mexikansk gangster när vi bodde i San Diego. Han småpulade lite med den (plocka ner den, helsvetsa, hängde i vitfemma), men den har mest samlat damm sedan dess.
Bygget drog igång på allvar för ett par månader sen när vi bestämde oss för att skrota min 79 242 med femma (kan ses här: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=142020" onclick="window.open(this.href);return false; ) och gå ihop på en bil. Insåg att det var bra mycket roligare och effektivare att meka på samma projekt.
Byggbilder:
Motorn ihängd. Rakställd och något tillbakaflyttad:
Fick göra lite plats inne i kupén. Lådan är en T5-WC ur en gammal 5 liters Mustang:
Flyttade torpeden 6" rakt bakåt:
Behöll växellådstunneln, men bockade ny kardantunnel:
Plåtinsug med 960 spjäll, ska få fullradietrattar så småningom:
Räknade lite på ett grenrör och ritade upp kollektorn i solidworks:
'Plattade till' en bit av kollektorn och skrev ut, sen var det bara att limma fast i rörbitarna och skära med vinkelslip:
Blev helt ok för att vara ett första försök. 8" lång på en HY35 (#9 avgashus )
Nya hjulhus och dämpartorn:
Borttagna reservhjulsbaljor:
4-länk:
Borde sitta ungefär såhär vid körning (fälgarna är tvådelade BBS, 18"x8", med 40mm spacers):
Tänkt maxsänkning:
Bakdämpare, 8.5" slag:
Har redan rallystolar i kolfiber, VEMS, 800cc spridare, och S60R bromsar som ligger och skräpar. Ska bli fuelcell och kylare i bagaget, fullbur, kanske nytt diffusor plenum och japs coilovers där fram. Finns en jävla massa kvar att göra, men arbetet fortskrider i mån av tid och pengar.
/Kalle och Alexander Buchka