242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Först ritade jag ut den nya större konturen på hjulhusen med de gamla som mall. Kan ses ungefär hur jag gjorde här:
När allt var urkapat gjorde jag pappmallar på hur alla plåtbitar skulle se ut. Fick fuska lite på främre delarna och göra de i två delar för att få bra passform både på in- och utsidan. När mallen var klar var det bara göra en kopia i plåt. Eftersom jag inte äger en rundvals eller en krymp-å-sträck fick jag köra på en höft och böja plåtarna lite och lite över benet.
På den andra bilden kan man också se att jag loppade dit några stag som låste skärmkanterna till den bredden jag ville ha. Eftersom all innre struktur var borta kunde jag dra ut skärmen rätt många cm.
När allt var urkapat gjorde jag pappmallar på hur alla plåtbitar skulle se ut. Fick fuska lite på främre delarna och göra de i två delar för att få bra passform både på in- och utsidan. När mallen var klar var det bara göra en kopia i plåt. Eftersom jag inte äger en rundvals eller en krymp-å-sträck fick jag köra på en höft och böja plåtarna lite och lite över benet.
På den andra bilden kan man också se att jag loppade dit några stag som låste skärmkanterna till den bredden jag ville ha. Eftersom all innre struktur var borta kunde jag dra ut skärmen rätt många cm.
Shysst bygge. Lite avis på dom fina karosserna ni har där.
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Ibland missar jag att kolla en del projekt-trådar, den här var kul! Gillar kollektor-bygget till turbon skarpt, himla snyggt och kommer säkert bli riktigt fin körbar motor.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Tack för alla kommentarer! Har stannat upp lite för tillfället pga tentor och annat tjafs men det är avklarat så nu skall det byggas vidare.
Tack! Ang svetsfogarna så är det nog en förolämpning mot alla som verkligen är bra på det Såg du närbilder på fogarna skulle du nog ändra dig rätt kvickt hehephonic skrev:Herrejösses vilket drömprojekt du håller på med
Måste säga att svetsarna på insuget är bland de mest perfekta jag har sett...
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Får be om ursäkt att när det gäller uppdateringar. Har varit lite trögjobbat på sistone. Mycket annat som tar tiden.
Vitmotorer är konstiga ibland. När jag kom ner i garaget idag så hade femman växt till sig lite :
Gjorde en snabb provisorisk testpassning på en kylare jag fick av en polare:
Tanken är att det ska sitta en scoop i golvet som samlar in luft some sedan skickas igenom kylaren och ut genom ett hål mellen baklyktorna.
Vitmotorer är konstiga ibland. När jag kom ner i garaget idag så hade femman växt till sig lite :
Gjorde en snabb provisorisk testpassning på en kylare jag fick av en polare:
Tanken är att det ska sitta en scoop i golvet som samlar in luft some sedan skickas igenom kylaren och ut genom ett hål mellen baklyktorna.
Behövde trattar till insuget men ville inte lägga ut 250:- stycket så det var bara damma av hjärnan och köra igång.
Började med en 40mm tjock, 100mm dia rundstav som jag skrotade bort ungefär hälften av. Mha Matlab och excel kunde jag få ut ett gäng koordinater som beskrev en exponentiell kurva 15mm djup och 10mm bred.
Sen var det bara börja mata fram en koordinat i taget med digitalavläsningen på svarven. Är inte så svårt men tog bara en halv evighet eftersom jag stegade .25mm i taget på djupet. På bilden kan man se att kurvan är ungefär halvklar.
Färdigt pressverktyg med 40mm långa, 50x2 bitar alurör. Behövdes rikligt med smörjfett för det inte skulle smöra fast en massa alu på verktyget.
Tar lite bättre närbilder när jag svetsat klart insuget.
Började med en 40mm tjock, 100mm dia rundstav som jag skrotade bort ungefär hälften av. Mha Matlab och excel kunde jag få ut ett gäng koordinater som beskrev en exponentiell kurva 15mm djup och 10mm bred.
Sen var det bara börja mata fram en koordinat i taget med digitalavläsningen på svarven. Är inte så svårt men tog bara en halv evighet eftersom jag stegade .25mm i taget på djupet. På bilden kan man se att kurvan är ungefär halvklar.
Färdigt pressverktyg med 40mm långa, 50x2 bitar alurör. Behövdes rikligt med smörjfett för det inte skulle smöra fast en massa alu på verktyget.
Tar lite bättre närbilder när jag svetsat klart insuget.
- maranello
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
tuffa grejer
/// JoNi Performance Parts
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
trevligt att se mer folk utnyttja xp:s resurser
ser riktigt bra ut!
ser riktigt bra ut!
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Medans Alex sitter på XP och glassar så står jag på andra sidan atlanten och sliter i ett kallgarage med bristfälliga verktyg.
Började smått på grenröret till sexan.
Har inte fått en topp till den nya motorn än, så en gammal femcylindrig fick duga till att punkta fast övergångarna i flänsen. Har redan ritat upp en kollektor med delat inlopp i Solidworks, så jag kanske smäller ihop den under veckan.
Började smått på grenröret till sexan.
Har inte fått en topp till den nya motorn än, så en gammal femcylindrig fick duga till att punkta fast övergångarna i flänsen. Har redan ritat upp en kollektor med delat inlopp i Solidworks, så jag kanske smäller ihop den under veckan.
- Fredriksson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 369
- Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
- Ort: Älvsbyn
Ser super bra ut dethär!
Detta projektet kommer följas!
Detta projektet kommer följas!
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
roligt projekt när kommer update
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar