242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Gött projekt :)

Går det inte att lägga kylaren helt neråt? Så den ligger på golvet typ. Blir mindre klumpigt? Bara en tanke. Ser gött ut annars.

Mvh
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

peppe skrev:Gött projekt :)

Går det inte att lägga kylaren helt neråt? Så den ligger på golvet typ. Blir mindre klumpigt? Bara en tanke. Ser gött ut annars.

Mvh
Tack!

Skulle faktiskt hellre lägga kylaren platt, med det ska få plats en fuel cell mellan kylaren och panhardstaget. Vi kommer få mycket bättre uppfattning på hur kylaren kan ligga när vi väl handlat en fuel cell.

Kalle
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Inlägg av alex b »

En del speedparts har börjat trilla in. Brorsan har hittat en hel drös billiga AN anslutningar till hela bränsle- och oljesystemen. Wastegate och bränsletrycksregulator är också på gång.

Bild
40liters fuel cell med skum

Bild
4" kina laddluftkylare

Byggde klart insuget men eftersom vi bytt till 960 motor lade jag upp det till salu. Har några spekulanter på tråden så vi får se hur det blir.

Bild

Bild

Grenröret har också börjat ta form och kommer nog bli bra.

Bild

Bild
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Har precis punktat färdigt grenröret. Hänge på turbon (HX50) för att se hur det blir:

Bild

Kan behöva ett litet hål i motorhuven. :twisted:
Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Fick en gammal pelarborrmaskin av en kompis. Dammade av den och slängde på lite klistermärken.
Bild

Har aldrig haft en egen pelarborrmaskin innan. Känner mig skittaggad.

Ny växelspak med inbyggda stoppskruvar:
Bild

60mm HKS kopia:
Bild

H-profil:
Bild

Och sist men inte minst, Eaton M90 roots-kompressor påhängd:
Bild

Bild

Ska bli en nästan direkt kopia av Hilmerssons Manta när det gäller rördragning. Kompressor och turbo laddar genom ett par backventiler in i IC:n. Så fort turbon har mer ladd än kompressorn så öppnas en avlastningsventil som leder ut kompressorluften. Har pratat lite med Alex och vi funderar på att dreva kompressorn till att ge ca. 1 bar från tomgång. Vi gissar att HX50n borde vara uppe i ladd runt 3500rpm.
Åsikter eller insikter om det hela?
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
turboTim
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön maj 17, 2009 7:17 pm

Inlägg av turboTim »

riktigt fett bygge kommer absolut följas :D
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Inlägg av AntonD »

helgrymt projekt! tror på kompressor/turbo starkt
Woxter_740
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: sön jul 06, 2008 8:45 pm

Inlägg av Woxter_740 »

alex b skrev: Bild
40liters fuel cell med skum

detta kommer blir grymt fräänt :) detta kommerr följas med glädige :) men en fråga om din fuel cell :) vart ha du köpt den? :)

Lycka till
//Woxter
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

gryyymt! :D hilmerssons manta va de första ja tänkte på när ja fick se kompressorn :D riktigt ballt me båda 8)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Fredriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Fredriksson »

Härligt Bygge!!! Ska följas!! :thumbright:

Mvh Fredriksson
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77

Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar

Fler sponsorer sökes!!!
punganisse
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön okt 12, 2008 8:10 pm
Ort: Värnamo

Inlägg av punganisse »

Tjo,läste att ni helsvetsat bilen,har ni svetsat samtliga skarvar genom bilen helt.mycke fränt bygge kommer följas med stor spänning.önskar min 242 kaross va lika rost fri.man skam den som ger sig/Jimmy
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Fränt bygge :thumbright: Ska följas. Är det 3-liters sexan ni bygger på? B6304?
Chevelle SS -65
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Tack ska ni ha killar!

Woxter: Fuel cellen kommer från Summit. Tror det va denna: http://beta.summitracing.com/parts/SUM-293210/

punganisse: Vi har svetsat motorrummet, kupén, baggageutrymmet, och alla dörr- och fönsteröppningar. Underredet är altså inte svetsat än. Mindre roligt att ligga under bilen och skrapa tätningsmassa.

Stener: Jepp, den är 960 motor vi bygger från. T6 block skulle inte sitta helt fel, men de är fortfarande dyra. B6304:or kan fås nästan gratis.

Gjorde ett jättefynd på eBay igår. Får bli en liten teaser tills vi har fått grejorna. :wink:

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Ser bra ut :) 18" 335:or skulle inte sitta helt fel. Ser riktigt djupa ut också, Vill se mer :thumbright:
Chevelle SS -65
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Karl Buchka skrev: B6304:or kan fås nästan gratis.
vardå? :roll: nemen va kostar en sån då ungefär? :P trodde de va rätt dyrt :P

ser ut o va feeta fälgar :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Skriv svar