Sida 12 av 24

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Postat: sön aug 21, 2011 8:36 am
av Jonathan_
Visserligen, men Corvette C5 transmission samt Magnesiumfälgar med centrumbult kan inte vara jättevanligt..(?)

Nåväl, TS får skriva om sådant är fallet. Hoppas inte, då det vore grymt om den här bilen kunde få bli färdigbyggd. :thumbright:

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Postat: fre feb 03, 2012 2:26 am
av Karl Buchka
Tror vi hoppar vitsexan. Eller, vad tror ni? :hey:

Bild

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)

Postat: fre feb 03, 2012 11:44 am
av Marco Garver
Trevlig maskin men det gäller att tänka till ang styrsystem så du slipper byta spjäll & ta bort VVT mm.

/M

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)

Postat: fre feb 03, 2012 12:21 pm
av Karl Buchka
Spjället blir inga problem. Vet du vad denna motorn har för slags VVT? Är det likt det som sitter på vitmotorer eller är något i stil med vanos?

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)

Postat: fre apr 27, 2012 8:22 pm
av larsamagnusson
vi vill se update på v8an nu! :thumbright:

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)

Postat: ons jul 18, 2012 8:55 pm
av Tegheim
Detta hade jag missat, men vart nyfiken när du skrev i min tråd :)
J*vla va gött det var :)

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)

Postat: ons aug 15, 2012 5:57 am
av hockne
Hur går det med bygget?

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)

Postat: ons aug 15, 2012 6:57 am
av Karl Buchka
Tackar för intresset. :hihi:

Har en hyffsat stor uppdatering på g. Kommer om ett par dagar.

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)

Postat: ons aug 15, 2012 7:18 am
av Sylvan
Väntar med spänning :-)

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)

Postat: ons aug 15, 2012 7:21 am
av hockne
Nice! Jag väntar med spänning

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)

Postat: ons aug 15, 2012 9:54 am
av volvobrage
Venter i spenning!:D Fantastisk prosjekt!!

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)

Postat: ons aug 15, 2012 2:47 pm
av cossie_demon
Ballt bygge! Vad jobbar ni med i det förlovade landet i väst?

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)

Postat: tor aug 16, 2012 10:56 pm
av Karl Buchka
Björn, jag och brorsan pluggar heltid på Chalmers (Datateknik och Maskinteknik). Föräldrarna och bilen bor i USA.

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)

Postat: tor aug 16, 2012 11:03 pm
av Karl Buchka
Varken jag eller brorsan har haft särskilt mycket tid att jobba med bilen på sistone. Först och främst för att vi pluggar i sverige och tillbringar bara ett par månader om året i staterna med bilen men också för att de två sista sommrarna har gått nästan oavkortat till verkstadsbyggnation.

I somras kom farsan över en verkstadslokal i närheten för en ganska billig peng. Jag och brorsan renoverade hela utrymmet i utbyte mot att vi ska få ha bilen stående där. :hihi:

Förra ägaren var en finsnickare utan några som helst utsug på maskinerna. Detta i kombination med ett upphöjt trägolv och problem med vattenläkage ledde till stora mängder blöta och osande sågspånshögar.

Lokalen är på ca. 110 kvm. med en liten övervåning och ett kontor. Toalett med grovslask finns inne i hörnet på markplan:

Bild

Bild

Kaffepaus.

Bild

Vi började med att röja ur golvet och blotta betongen. Att jobba i 40-gradig värme med luftfugtighet som heter duga är inte det roligaste jag vet.

Bild

Bild

Bild

Ölpaus.

Bild

Målade väggarna:

Bild

Reglade extrastöd under balkarna som höll upp övervåningen:

Bild

Reglade också en liten garderob under trappan där kompressorn bor:

Bild

Gips:

Bild

Drog ny utanpåliggande el i typisk jänkarstil med gott om uttag och grövre 220v handskar till svetsar (vanliga uttag i USA ligger på 110v):

Bild

Bytte ut alla gamla T12 lysrör och magnettrafos mot nya T8 rör och switchade nätagg. De kostar lite mer men man höjer verkningsgraden på rören och dessutom så slipper man det hemska nätbrummet. Vill minnas att vi har något i stil med 4kW ljus. Ljust så in i satan. :hihi:

Bild

Bild

Hittade en begagnad tvåpelarlyft för en ganska billig peng:

Bild

Bytte en uppsättning fälgar mot en hel drös skitfina stålhyllor. Övre plan agerar numera prylförvaring:

Bild

Slipade och lackade hela golvet i tvåkomponentsfärg. Funderade på att sprida ut färgflagor men vi insåg ganska fort att om man tappar en skruv på sånt golv så hittar man den aldrig.

Bild

Bild

Drog ut centralmatad tryckluft. Passade också på att skruva en slangvinda på lyften. Sjukt smidigt med 15m slang mitt i lokalen.

Brorsan röjde ur badrummet och la in nytt gips, nytt kakel, ny toalett, nytt handfat och ny belysning.

Kom över en 250A AC/DC TIG på eBay i början av sommaren. Gammal transformatormaskin som väger as men det tänder fina bågar. Otroligt skönt med en alldeles egen TIG!

Bild

Flyttade in arbetsbänkar och förvaringsskåp.

Bild

Finns alltid småpill kvar, men verkstaden kändes ganska klar. Innan vi drog dit 242n så fick det bli chassisbord. Fanns inte riktigt finanser eller verktyg till ett stålbord så det fick bli i trä. Stommen är byggd i 2"x6"or med 0.75" (20mm) plywood på båda sidor. Benen är 4"x4"or med hemmasmidda maskinfötter. Ganska långt ifrån plant men det ligger nog i vatten inom 2-3mm. Lär duga fint.

Bild

Bild

Bild

Bilen dammades av lastades.

Bild

Upppallad i "ride height" med bordsytan i markhöjd.

Bild

Eftersom de nuvarande hjulhusen var tänkta till smalare fälgar fick vi slakta ur rambalkarna helt. Nu finns det gott om plats. Anade inte vilken motivationshöjare det blev med en fälg intryckt i hjulhuset. Fasen vilket stuk det lär bli!

Bildz

Sedan pallade vi upp och mätte in växellåda, diff och torque tube. Torpeden måste flyttas bakåt ytterligare lite till pga. byte från vitsexa till V8. Komponenternas läge är också inmätta och placerade i CADmodellen.

Bild

Plockade av insuget och började pilla lite på V8an. Insugsportarna ser fina ut men avgasportarna är inga höjdare.

Bild

Blev lite eBayfrossa mot slutet. Köpte en startmotor, startkrans och hydraulutramp. Kransen är ganska ball. Skruvas längst ut på en Tilton 7.25" tryckplatta. I och med att vi slopar originalkransen så kan vi minska diametern på svepet avsevärt. Startmotorn är någon rejshistoria med dubbel nedväxling och "reverse rotation". Alla delarna är inne i CADen och sprängkåpan är nästan färdigritad. Ska försöka ha hela svepet klart till jul innan vi flyger tillbaks.

Bild

Bild

Bild

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Postat: fre aug 17, 2012 3:06 am
av hockne
Vilken dröm!
Ser sjukt bra ut.