Sida 23 av 24

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 25/04- Mer sprängk

Postat: tis jan 07, 2014 6:23 pm
av alex b
Bygget fortskrider i glaciärtakt som vanligt. Jag har fått ett jobb på USA:s västkust som är tar mycket tid men jag åkte tillbaka till verkstan över jul och nyår så det blev några timmar ändå.

Monterade ihop startmotorn och fäste den i svepet på rätt ställe:
Bild

På senaste tiden har jag och brorsan ledsnat en hel del på det befintliga golvet och rambalkarna. Det är i praktiken omöjligt att få någon vettig uppfattning on vridstyvheten i chassit förrän bilen nästan är klar och man mäter styvhetsvärdet. Dessutom blir det rätt fult att försöka lappa ihop någon slags halvblandning av ny och gammal plåt. Det fanns bara en utväg; rörram för hela slanten.

Jag knådade ihop ett koncept i CAD som såg vettigt ut och körde först med solidworks inbyggda FEM paket så det skulle gå fort att iterera.

Golvet är helt i fyrkantsprofiler av varierande jänkedimensioner, de runda rören är en blandning av sömlösa 1.75", 1.5" och 1" diameter

Här är en skärmdump från en tidig version av modellen:
Bild

Bild från solidworks inbyggda FEM lösare:
Bild

"Fulanalysen" i solidworks gav tillräckligt bra resultat för att börja bygga ramen. Just nu håller jag på att bygga en förfinad modell i ett mer kompetent FEM paket som kommer ha med hjulupphängning och alla svetsade plåtdetaljer.

Började kapa:
Bild

Bild

Bild

Bägge halvorna av golvramen punktsvetsade och grovt placerade på bordet:
Bild

Lade på drivlinan och karossen för att kolla hur det skulle se ut:
Bild

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 07/14 - Rörram

Postat: ons jan 08, 2014 1:44 pm
av Klabbe Persson
Detta har jag anat :) Kul med uppdatering här också!

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 07/14 - Rörram

Postat: mån jan 05, 2015 7:38 pm
av Karl Buchka
Jaha, här har det inte hänt mycket. Som vanligt. :doh:

Både jag och brorsan jobbar i Kalifornien (västkusten) så det är svårt att meka när bilen står i Massachusetts (östkusten).

Trots att bygget stått still så har vi inte varit sysslolösa. Har halkat in på diverse idiotprojekt. Främst Lemons racebilar.

Bild
Den ena bilen är en cabbad Toyota MR2 med Kawasaki Ninjamotor i passagerarsätet och den andra är en E36a med 5.7L V8 och Cadillac Brougham-tema.

Nu med julledigheten fick vi ändå lite tid och tillfälle att meka 242a.

Bild
Lyfte lite på karossen och holkade ur insidan på sparklådorna.

Bild
I och med att vi använder om huvudbågen och framsträvorna så fick det smidas ihop ett par boxar som erhåller den gamla burhöjden.

Bild
Skruvade ihop motor, sprängkåpa, kardanrör och växellåda. Lyckades också baxa upp hela drivlinan i rätt höjd och läge.

Bild
Karossen på plats (provisoriskt). Sömmen under sparklådan är linjerad med bordets yta, dvs bilens lägsta punkt.

Bild
Golvsträvor. Var lite i valet och kvalet om de skulle linjera med ovan- eller undersidan golvbalkarna. På undersidan blir det mycket enklare att bygga plangolv.

Bild
Framvagnsbalk.

Bild
La till en liten krök runt bakdiffen. Blir en liknande på andra sidan så småningom.

Bild
Blev några intressanta lägen med svetsen. Saknar dessutom knapp på slangpaketet. Blev ofta att jag fick köra pedalen medans brorsan höll i brännaren. :hihi:

Bild
Fyra nya framsträvor. De kommer djävulskt nära motorn. Topparna får nog smaka lite vinkelslip så småningom.

Bild

Bild
Detta är nog det pissigaste röret i hela ramen. Vinklade notchar i ett böjt rör som låg an i mitten på en vinklad böj.

Bild
Städat och klart.

Det blir allt för denna gången. Till sommaren ska vi flytta hela bygget till en ny garageplats i Kalifornien. Då blir det mer regelbundet mekande. Har varit ganska less på bilen i en lång stund, men nu har det släppt. Ska bli skitskoj att komma igång på riktigt.

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram

Postat: mån jan 05, 2015 7:51 pm
av mickeidiket
Ser svin bra ut! :thumbright:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram

Postat: tis jan 06, 2015 2:53 am
av projekttrads_njutare
Grymt saknad tråd

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram

Postat: tis jan 06, 2015 9:28 am
av blackadder
Tur att ni har sparat tärningen :) superkul med uppdatering!

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram

Postat: tis jan 06, 2015 9:58 am
av alex b
Tackar! Tärningarna kommer sitta kvar i alla fall tills bilen körs första gången. Det började som ett skämt men de har suttit där så länge att de måste hänga med. De är fulla med slipdamm och WD-40 och de flesta prickarna saknas, lär ju inte bli bättre bär bilen är klar.

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram

Postat: tis jan 06, 2015 11:39 am
av fugazi
Impregnera dom med flamskyddmedel så dom inte stryker med... det vore ju synd! :hihi:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram

Postat: tis jan 06, 2015 11:46 am
av gjutarolle
kollade lite efter denna tråden för ett tag sen utan resultat. men den låg nog ett par sidor tillbaka eftersom den inte rörts på ett år 8)

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram

Postat: tor jan 15, 2015 5:45 pm
av Henka_
Underbart att ni är tillbaka :) kul att se uppdateringen med chassiet, allting blir både enklare och lite krångligare samtidigt ;)
Grattis till jobbet får man väl säga då :thumbright:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram

Postat: tor sep 03, 2015 5:36 am
av Karl Buchka
Lite nya bilder. Jag och brorsan har packat ihop hela bygget så det kan fraktas ut till Kalifornien. Snart blir bilen nära till hands!

Pallade upp bilen och chassisbordet på tvåpelarlyften:
Bild

Demonterade bordsbenen:
Bild

Började surra fast grejor som ska med.
Bild

Stoppade i en av extramotorerna. Har två motorer till men de får gå med ett eget lass vid annat tillfälle.
Bild

Uppskattade CGet med hjälp av pallbockar, gamla fjädrar och en tumstock.
Bild

Stuvade ner en massa delar i plastbingar.
Bild

Flyttfirman dyker upp nästa vecka någon gång. Det ska ta två veckor att transportera. Har anlitat en firma som kör ut Shelby Cobra replikor. De har ett specialanpassat släp med inbyggd travers, så vi slipper böka med lastbryggor eller gaffeltruckar.

Har också fått hem en uppsättning groteska NASCARbromsok från Performance Friction. De är såpass stora att brorsan kan ha dem som hatt.

Bild

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram

Postat: tor sep 03, 2015 1:42 pm
av blackadder
Den lockade fram lika mycket skratt som en tyrolerhatt....

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram

Postat: tor sep 03, 2015 3:48 pm
av Performance_seeker
Det är en vacker motor, jag gillar den skarpt! :thumbright:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram

Postat: tor sep 03, 2015 5:28 pm
av flubber_323
Grymt bygge! allt ser riktigt proffsigt ut! snygga svetsar! :thumbright:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 5/1 - Mer rörram

Postat: tor nov 12, 2015 10:27 pm
av Karl Buchka
Tack ska ni ha!

Nu är bilen framme i Los Angeles. Blev lite krångel att få schemat med flyttfirman att klaffa, men det gick till slut.

Var smidigt som fasen att lasta av. Tror inte det tog mer än 90 minuter från och med att lastbilen dök upp tills att bilen stod på sin plats.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Gött att bilen äntligen är i närheten! Nu behöver vi inte boka flygbiljetter innan vi kan meka. :thumbright:

Fräste klart urtrampsfästet också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Ska vara 106g enligt CADen. I nuläget väger den 115g. Tror radiekompensering var dålig så den blev lite tjock.