Tänkte skriva lite om min projektbil som ja har pysslat lite med i ca 1,5år nu.
Den börjar bli färdig nu efter ett antal motgångar.
Det är en Volvo 144 från 1970 som sagt. Har lagt i en b230 turbo motor i den, baserad på en FK från -98 med endast 13000mil på nacken.
Chassit är original just nu med sänkfjädrar och nya gasdämpare.
Drivlinan består av en M47a och original bakvagn.
Men fram i vår ska de monteras en M90 och 240bakvagn som ligger å väntar. Så häng inte upp er på den stackars M47an

Från början var det tänkt att motorn skulle va så original som möjligt, Med original LH system med chip. Men dom planerna försvann när en kompis hade ett gammalt Haltech F9A liggandes. Men fick aldrig riktig ordning på Haltechet så ja montera ur de och ett NIRA i3+ inhandlades och möjligheterna ökade

Kort info om motorn:
*Block: B230FK, Kolvarna kompsänkta (Svarvade 2mm i gropen)
Nya lager och packningar.
*Topp: 531 med K-kam "Gatportad" Samt filad i förbränningsrummen och mira säten.Utfört av Tommy Luhr
*Insuget är ett E insug med påsvetsade Spridarhål.
*Grenrör: Hembyggt Pulssplitt med 63cm långa pipor.
(okänd konstruktör?)
*Turbo: Garret T04E. Kommer ej ihåg exakta data.
*50mm HKS WG (KINA)
*3" IC från KL-Racing.
*MSD 760cc spridare.
*K-jetronic Bränslebump.
*Ställbar BTR.
*45L Fuelcell.
*3" avgas från turbon.
Lite bilder från början:
Lite fix dagen innan Regbes med B230A


Va ju tvungen å fixa elektrisk hastighetsmät ogg

Inredningen då

Besiktingsmotorn

Klara besiktningen och bygget kan nu börja.
FKn ihopmonterad efter kolvsvarvningen

Kolektorn, Va säger ni som kan?


Motor, grenrör och turbo provmonteras. Vad har ni för komentarer om grenröret?


Även fått i Intercoolern.

Prövar E insugets passform och de blev kanon.

Fått en Downpipe byggd och snyggat till grenröret och motorrummet lite.

Börjar lika en motor där.

Spridrarna, Borde räcka med 760cc med 98oktan.

Haltechet som ja inte blev kompis med


Liten bild på inredningen i dåläget.

Oljereturen.

Bättre bild på grenröret ifall ni vill se.

Lite bilder på toppen som Tommy Luhr gjorde åt mig.


Motorn i färdigt skick just nu, Uppstartad och provkörd. Men endast grovmappad.

Utsidan med nya fälgarna.


Där Va lite bilder och information.
Effekten var tänk till knappa 300hk när bygget började. Men va säger ni som vet och kan. Hur mkt kan ja våga hoppas på efter fullständig mappning senare i vår?

Kom gärna med synpunkter mm, Detta är den första motorn/bilen ja bygger så ja förväntar mig inte att den är perfekt
