Sida 5 av 51
Postat: ons nov 11, 2009 12:15 am
av MattiasH
jonnystrand skrev:snygt verkar ju bli mycket bra! du får gärna bjuda tillbak en åktur när du är klar med bilen på nån framtida ban/konbane körning
Nemas problemas
vänta dig bara ingen åktur i sommar om det inte duger med nån skrotbil jag kan tänkas komma med
Postat: fre nov 27, 2009 1:58 am
av MattiasH
Ja nu banan, hemma över helgen och då står det bilbygge på schemat
Först ut är framvagnen, så ut med motorpaketet och kapa bort tornet, klart.
(ja det blev mycket mätande innan jag kapade) Imorgon ska nya tornen dit.
Det kom dessutom ett stort paket från realcar
No-name stolarna byts ut mot en pro adv
Postat: lör nov 28, 2009 2:19 am
av MattiasH
Matte pular vidare och det börjar ta sig efter mycket mätande, kapande och svetsande. Tidsödande men viktigt.
Postat: sön nov 29, 2009 12:55 am
av MattiasH
Tornen är klara men inte svetsade från insidan, tar det i när bilen ska upp i vaggan igen och alla ofärdiga svetsjobb under bilan ska göras.
Det som återstår fram nu är att bygga dom nya hjulhusen
Måste införskaffa lite delar så man kan bygga seriösare länkarmar också, nu sitter vectra kulleden i en 2mm plåtadapter, inte OK helt enkelt.
fick också hem ett bälte och några dzus-lås idag så man kan göra fästena för det.
Det blir mindre och mindre kvar till en byggbesiktning nu
Hann även prova dit nya stolen, blir lite modifiering av fästet i golvet då denna är 2 cm bredare fästpunkterna.
Postat: sön nov 29, 2009 9:52 am
av j björk
Fint med rejäl camber och caster justering
Lurigt med framvagn, står själv och vrider och funderar på hur man ska göra med den
Postat: sön nov 29, 2009 10:26 am
av Kadett4wd
fränt.
på min kadutt har ja märkt att om jag kör för möe caster(ca 5cm justerbarhet i mina topplagringar) så 'knäar' styrlederna vid fulla rattutslag.
Postat: sön nov 29, 2009 4:05 pm
av MattiasH
j björk skrev:Fint med rejäl camber och caster justering
Lurigt med framvagn, står själv och vrider och funderar på hur man ska göra med den
Det var en hel del tänkande och klurande innan jag bestämde mig för det här, har läst till mig en del på rejsa resten ska prövas i praktiken så man själv får en uppfattninga v vad som funkar och inte.
Kadett4wd skrev:fränt.
på min kadutt har ja märkt att om jag kör för möe caster(ca 5cm justerbarhet i mina topplagringar) så 'knäar' styrlederna vid fulla rattutslag.
alltså att dom "bottnar"? Kommer ha lösa justerbara styrarmar så jag joppas kunna slippa såna problem, nog ska det gå lösa
Postat: sön dec 20, 2009 12:30 am
av MattiasH
Då var vi igång igen
Har fått dit golvet bakanför stolarna, gjorde v1.1 på stolsfästet till förarstolen och ställt ner den på hjul.
Imorgon kväll ska Gustaf Ulander komma och titta på kärran så man vet vad som ska göras och hur inför bygg-bes.
Fortsättning följer..
Postat: sön dec 20, 2009 10:04 am
av Kadett4wd
vad jag menade var att man hamnar fel i läge på armarna så i ändlägena så börjar hjulen bli 'slappa' hade jag kunnat vrida säg ett halvt varv till på ratten så hade det 'knäat' över och viljat gått åt andra hållet.
det är svårt att förklara i text.
nån annan som kan hjälpa mig?
Postat: sön dec 20, 2009 10:52 am
av Mats Ivarson
Ytterligare ett kul projekt!
Skall följa uppdateringarna.
Mats
Postat: sön dec 20, 2009 10:54 am
av j björk
Kadett, du menar att styrarmarna "går för långt" när man svänger fullt?
Alltså att de pekar bortåt 90 grader in och kan gå över och låsa?
Postat: sön dec 20, 2009 10:21 pm
av MattiasH
Och där tog gasen slut
Hann iaf med att punkta upp hjulhusen fram.
Gustaf hade som vanligt en del matnyttiga tips inför bygg-bes.
Lite bilder såklart
Postat: sön dec 20, 2009 10:22 pm
av MattiasH
Kadett4wd skrev:vad jag menade var att man hamnar fel i läge på armarna så i ändlägena så börjar hjulen bli 'slappa' hade jag kunnat vrida säg ett halvt varv till på ratten så hade det 'knäat' över och viljat gått åt andra hållet.
det är svårt att förklara i text.
nån annan som kan hjälpa mig?
Jag hänger inte riktigt med där, en bild säger mer än tusen ord
för det är helt klart intressant
Postat: sön dec 20, 2009 11:53 pm
av Mattias Jonsson
Häftigt bygge, mycket imponerande detaljfinish. Allting ser så enkelt ut...
Vore skoj att få veta lite vad Gustaf ville ha ändrat på din bil.
Kör hårt.
Postat: mån dec 21, 2009 2:07 pm
av MattiasH
Mattias Jonsson skrev:Häftigt bygge, mycket imponerande detaljfinish. Allting ser så enkelt ut...
Vore skoj att få veta lite vad Gustaf ville ha ändrat på din bil.
Kör hårt.
tack.
Gustaf ville inte ändra på något konkret men det är tur man bor nära så han kan kika förbi och titta på bilen "live" och ge lite tips och info om vad som väntar, saker att tänka på i allmänhet, detaljer man ofta missar mm.
Han har ju betydligt mer erfarenhet av kraftigt ombyggda bilar än jag iaf