OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Har tittat lite grann på bältesinfästningarna nu, blir lite trångt då det ska rymmas väl fungerande 3-punktsbälte och ett 6-punktsbälte på varje stol.
var ut på bakgården och stal ett bälteslås från en gammal vectra som borde funka fint att använda.

Bild

Bild
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Ska du använda stolen på bilden i besiktningen ?

i så fall, trär du in den långa delen av 3-punktsbältet genom sidohålet i stolen ?
Jag kommer följa bygget noggrannt, jag ser vissa likheter med mitt projekt.
Snyggt jobbat. :thumbright:
God jul :)
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Riktigt läcker touch med träratt må jag säga ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons okt 24, 2007 7:49 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jonset »

Måste bara säga att jag gillar detta bygge! Blir en väldigt kul dräpare! Bra jobbat!! :thumbright:
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Mattias Jonsson skrev:Ska du använda stolen på bilden i besiktningen ?

i så fall, trär du in den långa delen av 3-punktsbältet genom sidohålet i stolen ?
Jag kommer följa bygget noggrannt, jag ser vissa likheter med mitt projekt.
Snyggt jobbat. :thumbright:
God jul :)
Gustaf trodde inte bilprovningen skulle gilla stolen pga huvudskydden så jag kommer nog skruva dit passagerar-stolen vid besiktning (letar en sparco evo) men kommer dra bältet genom hålen vid höften och ha låset helt utanför stolen. kommer lägga upp en bild senare när allt är monterat :thumbright:
Cassius skrev:Riktigt läcker touch med träratt må jag säga ;)
Man blir ändå sugen på låta den stanna, träratt och snap-off blir kaxigt :hihi:
Jonset skrev:Måste bara säga att jag gillar detta bygge! Blir en väldigt kul dräpare! Bra jobbat!! :thumbright:
Vad kul att höra, tack!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

MattiasH skrev:Man blir ändå sugen på låta den stanna, träratt och snap-off blir kaxigt :hihi:
:thumbright:
Finns ju en till frän bil från Staan med träratt :)
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

super7 skrev:
MattiasH skrev:Man blir ändå sugen på låta den stanna, träratt och snap-off blir kaxigt :hihi:
:thumbright:
Finns ju en till frän bil från Staan med träratt :)
Har så dålig koll på vilka bilar som går från stan så du får nog berätta :thumbright:

Till bilen igen.
Det blir nån timme här och nån timme där, å hela dan idag :)
Har gjort klart fästpunkterna för bältena till förarstolen, både 3-p och 6-p.
Har även dragit bågen fram till tornen, återstår lite pussel där.
Så det rullar helt enkelt på och var sak får ta sin tid.

Fick också ett litet men tungt paket med några plåtbitar av morbror som ska bli fästen för dom justerbara styrarmarna.

Bild

Bild

Bild

Bild
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Lite mer rör och lappande på corsan, främre delen av buren är nu klar.
Har även svetsat igen hålen genom A-stolpen som gjordes för att kunna svetsa även baksidan på rören.
Har även svetsat hjulhusen och tornen klart från alla vinklar man kommer åt relativt lätt nu, tar resten när karossen är i vaggan nästa gång.

Bild

Bild

Bild

Bild

Åkte dock på ett annat litet projekt, plocka ihop en ersättare efter mantan som sa upp sig på julafton.

Bild

Bild
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Har landat i lule igen så nu har man mer tid över ;)

Sista veckan har det skruvats på den här bilen, plocka ihop lite delar man har över från skrotade oplar så får man en bil. Väntar dock fortfarande på kamremssatsen så har inte kunnat göra klart.

Bild

Sen fick jag över en kväll för corsan igen och kunde göra klart dom nya bakvagnsfästena i karossen. valde att göra nya stadigare fästen som också underlättar vid en senare ev hemmabyggd bakvagn.
Gjorde även golvplåtarna klara för bockning så man kan ge sig på dom nästa gång :)

God fortsättning på 2010


Bild

Bild

biltema har sina guldklimpar
Bild

Bild

Bild

Bild
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Är man långt borta är det svårt att göra nåt även om abstinensen är enorm.
Fick iaf ett MMS från hemmaplan idag, en begagnad stol har kommit.
Kommer utgöra passagerarsäte men får rycka in som förarsäte vid besiktning ;)

Bild
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Inlägg av Pimpolainen »

Jag är sjukt imponerad av din kunskap!

blir riktigt snyggt!
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Pimpolainen skrev:Jag är sjukt imponerad av din kunskap!

blir riktigt snyggt!
Det är kul att höra :)
Ser man tillbaka på hur detaljarbetet såg ut i början så syns det ganska tydligt att man lär sig hela tiden genom att bara jobba på :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

MattiasH skrev: Ser man tillbaka på hur detaljarbetet såg ut i början så syns det ganska tydligt att man lär sig hela tiden genom att bara jobba på :thumbright:
Detta kan ibland innebära ett problem eftersom man med ökande kunskap och handlag kontinuerligt höjer ribban, och då får göra om en massa saker som man gjorde i början :doh:

Lite av ett lyxproblem dock :thumbright:

Ser fint ut :P
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Daniel-635 skrev:
MattiasH skrev: Ser man tillbaka på hur detaljarbetet såg ut i början så syns det ganska tydligt att man lär sig hela tiden genom att bara jobba på :thumbright:
Detta kan ibland innebära ett problem eftersom man med ökande kunskap och handlag kontinuerligt höjer ribban, och då får göra om en massa saker som man gjorde i början :doh:

Lite av ett lyxproblem dock :thumbright:

Ser fint ut :P
Helt riktigt, har blivit lite ombyggnader, först lite :doh: men till slut :thumbright:
Man får försöka hålla sig bara, annars drar det iväg i sinne 8)
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Jag fortsättar att vara imponerad :thumbright: .
Roligt med bilder på fästen och liknande, alltid får man någon idé.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Skriv svar