Freddes vita pv

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Freddes vita pv

Inlägg av Steve »

Bromsljuset tvärblinkade till i en av första reporna tror jag det var, kan nog ha varit trångtmellanpedalerna-syndromet :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Freddes vita pv

Inlägg av Kim Norgren »

Riktigt cool kärra, kul att det verkar fungera bra ändå :thumbright:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Strinnholm
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:05 pm
Ort:

Re: Freddes vita pv

Inlägg av Strinnholm »

Frän bil, riktigt clean! Såg Robert var där med datorn mellan någon repa, som vanligt brukar det röra på sig lite bättre när han varit i farten! =)
/ Björn
Vänlig hälsning Björn Strinnholm
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

Tänkte uppdatera lite för jag och Jens G har varigt på test n tune i sundsvall med bilen.
blev lite stressmeck att få till den men det hanns med och vi har verkligen testat och tunat.
bilen var bara grovmappad med nya sprutet (maxecu race) och spoilern (kofångare) monterad i sista stund
sen iväg :)
Hann köra 7 repor men tyvärr ingen klockren alla boggade utom sista för då spann det på regulatorn på ettan.
Fästet var helt sjukt med toppnoteringar på 2.5G i starten.
Fick till som bäst två 10.3 repor, en när motorn gick ner under 3000 rpm och en på regulatorn på 8500
222 i hastighet på båda med 1.5-1.6 ladd och ingen 60ft under 1.7.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Freddes vita pv

Inlägg av Richard »

Så då är det gjutet med UmeOpen i Åmsele mao :mrgreen:
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av DanielW »

Fint hjullyft!
Finns potential till mycket bättre tider, när det inte boggar.
Vad hade du för 201m tid/hastighet som bäst?
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Freddes vita pv

Inlägg av p.hedman »

Måste säga att du fått till PVn mycket smakfull stil :) .
PV måste vara en bra bil att bygga på dom verkar vilja gå på bakhjulen :) :) om dom går 10,3 eller 14,97 hi hi !!!
Ett riktigt snygge bygge tycker jag.
Måste fråga vad du hade för 60 foot ?
/ Peter
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

6.7 och 180 med 1.75 60ft som bäst
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

Tack Peter! ja bakhjulsåkandet kändes på gränsen om det inte boggat efter en billängd
jag måste nog fixa någon utfjädringsstopp fram för att behålla "safe" höjd
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

UmeOpen blir det troligen
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Freddes vita pv

Inlägg av p.hedman »

Du skrev att det boggade lite i starten ner till 3000rpm vad har du för 1a på den ? är det en v8 låda så kan ettan vara lite låg .
Min gamla Jerico hade suttit bakom en 440 BB och hade 3,05 tror jag på ettan , vi hade lite problem med att ettan va för låg så motorn boggade i starten fast det var en 355 smallblock.
Har även en bekant som kör volvo 16v turbo med Jerico och med samma problem (boggar i starten).
Lite dåligt fäste typ på gatan (lätt hjul spinn) så går det hur bra som helst men på bana boggar det.
Vi (dottern) står på full gas 5000rpm i starten och den skjuter i väg bra och den har 4,10 på ettan och 1,97 60 foot med en org 115hk (B230F) motor med dubbla 45 Fajsar
V8 lådorna kan ha ända till 2,88 på ettan och det kan vara lite tufft för en 4a.
Hoppas att du får till det :) .
/ Peter
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Freddes vita pv

Inlägg av p.hedman »

Satt och tittade igenom tråden lite :) du har säkert en sekund att hämta om du får till kombon bara.
60 footen borde du få ner till 1,30 nånting det är jag ganska säker på.
Ska bli kul att följa :).
/ Peter
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

Du har helt rätt,3.05 på ettan och det skulle behövas slirkoppling för rent dragracingbruk
men det borde gå att hjälpligt få till det ändå även om "fönstret" blir litet.
Det vi brottades mest med i helgen var mappningen när motorn hamnade i osannolika områden
och timingen när launchen ska gå ur.
När motorn baksvepte med typ 20000 rpm/sek ner till under 3000rpm så är det svårt att
veta vilken lastpunkt som skall bestyckas för minsta fel i lamda eller tändning så känns det som motorn
stängs av.
samma sak med launchen om den ligger kvar tex 10 millisek så tappar motorn minst 1000 rpm
släpper den tidigare hinner den varva till himlen.
vi la över launchen som satt på knapp på växelspaken(jag duger inte till att hitta av exakt i tid)
till brytaren på kopplingen men den släpper först när kopplingen nästan är i
fullt ingrepp och man ser att tändningsbackningen ligger kvar när bilen accar med 0.4G innan
framhjulet hunnit börja snurra,inte bra då det inte går att släppa kopplingen långsamt.
det finns mycket att jobba med för data från loggen finns det gott om, helt underbart
och jag är väldigt nöjd med sprutet och med alla givare som är monterade det har redan visat
på saker som man inte fattat förut.

Hoppas det går bra med eran Pv :thumbright: jag blev glad när jag såg bilderna från då ni körde,tuff dotter!

/Fredde
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Freddes vita pv

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Hej Fredde.
Galet hjullyft :dance2:
Mycket cool sleeper du byggt :thumbright: :thumbright: :thumbright:

:arrow: NXJ
Senast redigerad av * * * NXJ * * * den mån sep 17, 2018 2:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Freddes vita pv

Inlägg av S Iwarson »

fredde_vit_pv skrev: 222 i hastighet på båda med 1.5-1.6 ladd och ingen 60ft under 1.7.
Stabil fart med det laddtrycket! :thumbright:
Skriv svar