Freddes vita pv

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

Efter vissa påtryckningar så har jag fått tummen ur och gör en projekttråd,fast det behövs oxå för att komma ihåg detaljer/mått
eller vad man har för grejer och skulle ha glömt bort annars(jag har inte högt tempo på bygget!).
Bilen har jag ägt sen jag fyllde 15 och har fått smaka på flera motorer och olika påhitt bla
Lustgas på sent 80 tal som övergick till turbo tidigt 90 tal.
Efter lång och trogen tjänst med streetracing och gatkörning men även lite dragracing
(har kört mina 2 första DR tävlingar i lycksele på 80talet och sista i piteå runt 95-96 ca)
Så har bilen fått vila ca 10år när barn och sånt kännts viktigare.
Efter att ha bytt växellåda startat upp och besiktat för nått år sen så blev jag sugen(körde lite blackrace)
på Att uppgradera och byta motor, men som alla vet så kan det inte hållas på normal nivå
Så det blir eftersom byte av både det ena och det andra.
Den gamla motorn var en B20 med Erik marklund byggt turbosystem (MC-Xpress)
Som gick som bäst höga 11or och 195 i slutfart med gatdäck och den nya motorn ska bli en B23a
Med förhoppningsvis på tok för mycket effekt :)

hittade en dålig bild på själva bilen!
Bild

en bild på gamla B20:in
Bild

och så hur det ser ut idag (juni-09)
Bild

/F
Matte
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 22, 2003 8:00 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Matte »

Kul med en projekttråd!
Bild
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Tjusigt fredde :thumbright:
Kommer bli fint med mos i den gamla kutryggen :twisted:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Som jag sa då jag var ut: "Hel rätt!" :thumbright:

Fått någe öl pengar? Dom borde trillat in för ett tag sedan tycker jag :)

Mvh
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

tack ska ni ha!
Roggah: jo,jag både hoppas och är lite rädd för det!
man inser att man är dödlig när man får barn :) Grattis!!
Peppe: japp, det småölas lite hipp som happ nu på semestern :wink:

/F
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Blir juh bra det där :thumbright: Håller med Peppe ( ingen va oss ville juh ha avföring i båtarna ) och hoppas att ölen smakar. hehe.

//Freddan.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Roligt med en projekttråd!, du har gjort de rikigt bra som lyckats klämma ned alla åkafortprylar i de där lilla motorutrymmet :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Blackrace hösten 2004:
Bild

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

skulle vilja se fler bilder då du hade b20in i :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

man tackar för bilderna Mattias,eller kanske Mats :)

här är lite bilder på gamla prylarna Roger!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

/F
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

Kul med ännu en pv tråd! En fråga, har du fått den godkänd med den där rör fronts konstruktionen? Tkr den ser en aning vek ut?
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Innerskärmarna är inte bärande fram på en pv så man behöver inga rör alls..
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul med en tråd till slut fredde :thumbright:

den här bilen va en stor förebild då jag börja med min bil.
jag mins första gången vi i sävar såg den live på ett street race för xx år sen, mins att den va helt ovärkligt snabb då den körde ifrån de mesta på den tiden.

blir ricktigt kul att se hur version 2.1 av bilen blir :thumbright: allt är som vanligt mycket genomtänkt och snyggt gjort :thumbright:

vist blir det en bromsning på den gamla motorn i sommar i min broms bänk?

har du nån bild på nya grenröret utanför bilen? det är ricktigt fränt!
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

Steve skrev:Innerskärmarna är inte bärande fram på en pv så man behöver inga rör alls..
Med andra ord kan man bygga vilken konstruktion som helst där utan att besiktningen kan säga ngt? Eftersom man inte behövde några alls?
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Rydberg skrev:
Steve skrev:Innerskärmarna är inte bärande fram på en pv så man behöver inga rör alls..
Med andra ord kan man bygga vilken konstruktion som helst där utan att besiktningen kan säga ngt? Eftersom man inte behövde några alls?
jo, eftersom det står på en ram som tar upp allt så ;) om man plockar bort skärmar o lite bara så är det ju inget där orginal ;) ( och skärmarna bär ju inget )
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Skriv svar