Sida 16 av 17

Re: Freddes vita pv

Postat: tis aug 14, 2018 9:07 pm
av p.hedman
Ja du har då bra hjälp med tuningen :) .
Här har du en video som lite hjälp om du inte visste det redan www.youtube.com/watch?v=ISdUoTwIhYA
Lite tips är att du kan prova en tre puck lamell då får du lite slir eller en organisk dom nyper inte lika hårt som en 4-5 pucks lamell, det finns lite olika material att prova.
Jag fick till det på Escorten 330hk ca 205/50-15 slicks och 1,44 60 foot och båda hjulen i luften :) .
Jag använde en förstärkt turbo trykplatta med en Lapplander lamell (gammal asbest) med extra dämp fjädrar.
Den slet lite lamell men den höll en säsong utan justering.
Det räcker nog inte till dig men man får trixa lite så får man till det.
/ Peter

Re: Freddes vita pv

Postat: tis aug 14, 2018 10:18 pm
av Roger Berglund
strypventil till kopplingen?.finns några trådar om detta på sts

http://tiltonracing.com/product/flow-control-valve/

Re: Freddes vita pv

Postat: lör sep 15, 2018 9:46 pm
av Steve
Helt klart en av favoriterna i Åmsele idag :) Sjukt vilket pang det var i launchen(fladdrade i kläderna när man stod och tittade på) och sen iväg på bakhjulen 8)

Re: Freddes vita pv

Postat: sön sep 16, 2018 5:31 pm
av fredde_vit_pv
Tackar för uppskattningen Steve,ja launchen var en av sakerna som jag skulle testa fram om det fanns tid men
regnet sabbade det. om jag kör med snäll launch (soppabrytning och backad tändning) så blir den för långsam
för att köra pro-gran så jag hittade på en tvåstegs med soppabrytning på lägre spjällvinkel och
en arg med tändningsbrytning som börjar smälla i mitt långa urflippade grenrör på full gas.
jag hade tagit bort avgassystemet för att jag skulle våga launcha utan att spränga motor och avgassystem
som tur var innan(golvmattorna hoppade som fiskar på torra land och det började pipa i öronen så jag tappade koncentrationen),
det var kul att det funkar rätt så bra men jag har lite att jobba med för att den ska bli lättare att köra
men 6.9-181 är jag rätt nöjd med då chassiet funkar hur bra somhelst (känns som för bra utan turbin eller slirkoppling :) )
laddade ca 1.2 med en höjning till 1.5-1.6 efter 70 km/tim på snabbaste repan för dagen

Re: Freddes vita pv

Postat: mån sep 17, 2018 9:55 am
av mattias
Eftersom tidtagningen saknade stage-lampor så räknas tiden från grön lampa, men det är bra hur som!

Re: Freddes vita pv

Postat: fre jun 12, 2020 8:51 pm
av fredde_vit_pv
jag har regbesiktat pv:n i dag utan anmärkningar efter en del förhandlingar på besiktningen(för alltid)
han tyckte vissa saker var olagliga men kunde inte hitta paragrafer som bekräftade det
så nu är den besiktad för evigt med "motor utbytt" "fourlink" och "ombyggt fordon" i regbeviset som huvudreferens.
han skrattade åt "motor utbytt" och inget annat i den infon men lät det stå kvar då jag "bara" reggade för skyddsbur!
allt annat är ju EXAKT :wink: som det var 1987 på den senaste regbesiktingen till ombyggt fordon(innan SFRO fanns)

/F

Re: Freddes vita pv

Postat: fre jun 12, 2020 8:56 pm
av gasekke
Härligt, bra papper och en grym bil. Grattis

Re: Freddes vita pv

Postat: fre jun 12, 2020 9:42 pm
av Steve
Skönt att han inte fick för sig att ändra och skriva vad det satt för motor i den :)

Vad tyckte han var olagligt?(eller är det hemlig information kanske :D )

Re: Freddes vita pv

Postat: fre jun 12, 2020 9:51 pm
av * * * NXJ * * *
Grattis :thumbright:
Bra besiktigat :hihi:

:arrow: NXJ

Re: Freddes vita pv

Postat: lör jun 13, 2020 6:21 pm
av fredde_vit_pv
Steve skrev:Skönt att han inte fick för sig att ändra och skriva vad det satt för motor i den :)

Vad tyckte han var olagligt?(eller är det hemlig information kanske :D )


Hemligt :) nej han såg att jag har hydraulisk handbroms och det står i allmänna bestämmelser att den skall vara mekanisk och det var lagen sa han även om det finns beskrivet i SFROs handbok att det kan godkännas motvilligt. Men han backade till sist när han inte kunde se vad som gällde på ett veteranfordon som redan är reggad som ombyggt fordon. Blev samma visa med burstoppningen då jag bara stoppat röret över framrutan. Lagen sa att det skulle stoppas alla rör som man kan slå huvudet i och han accepterade inte när jag skulle linda in i torkpapper och racetape men när jag hittat ett liggunderlag och frågade hur många varv det behövs för godkännande så provsatt han bilen och konstaterade att det är flera meter upp till takrören i en pv med en racestol bultad i golvet och släppte även det.
annars gick det oförskämpt bra med kommentarer om att diffbromsen var ganska hårt ställd och att växla var skrämmade mm
:whistle:

Re: Freddes vita pv

Postat: sön jun 14, 2020 12:48 pm
av Jens Gustavsson
härligt!!!

Re: Freddes vita pv

Postat: sön jun 14, 2020 1:10 pm
av super7
fredde_vit_pv skrev:Hemligt :) nej han såg att jag har hydraulisk handbroms och det står i allmänna bestämmelser att den skall vara mekanisk och det var lagen sa han även om det finns beskrivet i SFROs handbok att det kan godkännas motvilligt. Men han backade till sist när han inte kunde se vad som gällde på ett veteranfordon som redan är reggad som ombyggt fordon.
Grattis till den lyckade sista besiktningen :thumbright:
Ulf är bra att göra med.

//Nisse

Re: Freddes vita pv

Postat: tis jun 16, 2020 8:06 pm
av S Iwarson
Perfekt, hur funkar det där med omtypning för annan motoreffekt?
Jag menar om besiktningsmannen åberopar en otvivelaktigt högre effekt än den på pappret angivna vid provkörning, måste denne då kunna bevisa existensen av överskridandet för att fälla, eller blir det tal om godtycklighet?

Re: Freddes vita pv

Postat: ons jun 17, 2020 6:57 am
av fredde_vit_pv
tror man måste ha papper/intyg som styrker uppgifterna gällande ändringen.
men i mitt fall har jag ju bara monterat bur i bilen,allt annat är EXAKT som den var 1989 på senaste regbes (utbytt) :hihi: .

Re: Freddes vita pv

Postat: tis aug 04, 2020 6:10 pm
av Jens Gustavsson
hur går det här då?