Volvo 142 -70 B20Turbo->B230ft (Rostlagning...)
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Volvod6: Lavskjermer? Den lägre modellen på skärm eller? Jo de tar i en aning...
Rogge: Jo de kan ja tänka mej.. Blir till att fara till skroten och köpa nya fjädrar. Hur mycket ska man ta av? Är ju tänkt att de ska på ett par 17" som glidarhjul sen
iadr: Okey I didnt knew that.. But as you said, i think im better of with the 740-rotor, I could buy one 164-rotor for the same price as two 740-rotors..
Yes stock-brakes for the 140 works, i know. But with the brakes wented in the front and the 1031 in the back, its okay to have 180 hp.
Is that car red? The GT3..
Förövrigt har jag bytt en skärmkant på bilen! Ser mycket bättre ut nu
Rogge: Jo de kan ja tänka mej.. Blir till att fara till skroten och köpa nya fjädrar. Hur mycket ska man ta av? Är ju tänkt att de ska på ett par 17" som glidarhjul sen
iadr: Okey I didnt knew that.. But as you said, i think im better of with the 740-rotor, I could buy one 164-rotor for the same price as two 740-rotors..
Yes stock-brakes for the 140 works, i know. But with the brakes wented in the front and the 1031 in the back, its okay to have 180 hp.
Is that car red? The GT3..
Förövrigt har jag bytt en skärmkant på bilen! Ser mycket bättre ut nu
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
jadu, du får prova dej fram, min fick perfekt hållning när jag ställde den på genomslagsgummina fram, o då var det plats för 17cm lång fjäder, kapade som sagt 2,5 varv o då va det ca 20-22 cm kvar.. fjädern trycker ihop sig..
allt beror ju på hur höga o breda däck du ska ha, kapa inte förrän du kan prova med de riktiga hjulen..
allt beror ju på hur höga o breda däck du ska ha, kapa inte förrän du kan prova med de riktiga hjulen..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Jo de blir väll till att ta ett varv i taget helt enkelt.. Vet inte ens om 17" och 142 är en lyckad kombination, skärmkanten är jag lite orolig för..
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
- Landa_in_Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 811
- Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
- Ort: Södra Dalsland
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 45
- Blev medlem: fre mar 05, 2004 10:45 pm
- Ort: Canada [ not US ;) ]
- Kontakt:
Now it is red, yes, but I don't think you've seen it online before:Killroy_swe skrev:[iadr: Okey I didnt knew that.. But as you said, i think im better of with the 740-rotor, I could buy one 164-rotor for the same price as two 740-rotors..
Yes stock-brakes for the 140 works, i know. But with the brakes wented in the front and the 1031 in the back, its okay to have 180 hp.
Is that car red? The GT3..
http://www.flickr.com/photos/pah57/3718183572/
http://www.flickr.com/photos/94119103@N00/578376462/
http://www.flickr.com/photos/94119103@N00/578376560/
http://www.flickr.com/photos/94119103@N00/578376624/
http://www.flickr.com/photos/ricardipus/3724930413/
Not so nice now, but in the 80's this was "state of the art". It had much wider wheels and tires, which is why the rear fender lips have been redone. Unfortuately, I think because the new owner races in a lesser GT4 class and in vintage classes, it is required to run limited size wheels.
When Barry Munson built it, it was yellow-gold and orange-red.
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Looks like a fun car What type of cars are they racing against? Any first-places?
Landa_in_Racing: okej, tack för tipset.
Landa_in_Racing: okej, tack för tipset.
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Här kommer en liten uppdatering, jobbar väll lite med den då och då.
Har bytt bägge skärmkanter och slitit ur baksätet för vidare rostinspektion.
Hittade min gamla front, kanske åker på nästa sommar
Blev less på rost och gick in och grejade med motorn ist. Grenrör står näst på listan.
Flänsen är 8mm och insuget är väll 15 typ, kan man göra såhär:
Nåt sånt här ska de väll bli, rören som är på collektorn ska bort, de tillhör en annan verision kan man säga.
Brädan agerar framvagnsbalk
Kommer mer i veckan
Har bytt bägge skärmkanter och slitit ur baksätet för vidare rostinspektion.
Hittade min gamla front, kanske åker på nästa sommar
Blev less på rost och gick in och grejade med motorn ist. Grenrör står näst på listan.
Flänsen är 8mm och insuget är väll 15 typ, kan man göra såhär:
Nåt sånt här ska de väll bli, rören som är på collektorn ska bort, de tillhör en annan verision kan man säga.
Brädan agerar framvagnsbalk
Kommer mer i veckan
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 77
- Blev medlem: ons dec 23, 2009 7:54 pm
spindelleder
hej noterade att du satt nya spindelleder vänster uppe i allafall du måste svetsa dom typ på tre ställen runtom annars kan dom hoppa ur mvh effe
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Hur gick det för dig med 740 skivor och 240 ok?
Jag köpte själv den kombon för ett tag sen men det känns lite halvomöjligt att få till det på ett enkelt sätt..
Tror jag köper på mig ett par ventilerade 240 skivor istället som har helt annan offset så man bara behöver slipa ett par mm på oket...
Jag köpte själv den kombon för ett tag sen men det känns lite halvomöjligt att få till det på ett enkelt sätt..
Tror jag köper på mig ett par ventilerade 240 skivor istället som har helt annan offset så man bara behöver slipa ett par mm på oket...
Gustav Sundberg
Hvorfor bruker dere ikke bare 164 ventilerte skiver og orginal 4-pot kalliper til? Jeg kjøpte mine påmekonomen. KG skal ha de også..
De er jo bolt on, ingen modifikasjoner...
Er de vanskelig å få tak i?
her er link til mine: (orginale som er maskinert)
http://i284.photobucket.com/albums/ll13 ... rep009.jpg
her har du de i mange varianter også....
http://www.r1concepts.com/VOLVO/164/197 ... tsPage.htm
De er jo bolt on, ingen modifikasjoner...
Er de vanskelig å få tak i?
her er link til mine: (orginale som er maskinert)
http://i284.photobucket.com/albums/ll13 ... rep009.jpg
her har du de i mange varianter også....
http://www.r1concepts.com/VOLVO/164/197 ... tsPage.htm
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
effe: Jepp, det har jag gjort
Gustav: Sådär kan jag säga, har du någon bild på din lösning? Problemet är ju att okets "öron" går rakt på spindels dito, vilket gör att oket inte åker tillräckligt långt in på skivan. Jag har en adapter liggandes nu, men jag tvivlar lite på den..
Tyggern: Snygga skivor! Jo jag vet att det passar, men de är en ekonomisk fråga
Om jag bara får in bilder i datorn, så lägger jag upp lite bilder på vad som har hänt sen sist.
Gustav: Sådär kan jag säga, har du någon bild på din lösning? Problemet är ju att okets "öron" går rakt på spindels dito, vilket gör att oket inte åker tillräckligt långt in på skivan. Jag har en adapter liggandes nu, men jag tvivlar lite på den..
Tyggern: Snygga skivor! Jo jag vet att det passar, men de är en ekonomisk fråga
Om jag bara får in bilder i datorn, så lägger jag upp lite bilder på vad som har hänt sen sist.
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179