BMW 635 CSIa Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

BMW 635 CSIa Turbo

Inlägg av sikko »

Detta är en tråd om hur illa det kan gå med en vanlig bil.

Bilen böts mot min 535 turbo dock ej planerad turbo vid den tidpunkten. Vintern kom och en 3,6l m5 motor hittade in i garaget och turbo var ett faktum såhär såg det ut.

Bild

Detta följt av Växellåds ras mm inte otippat Turbon va en Garret gt76.. Sen vart det vinter igen Ny bakaxel hittade in i garaget ford 8.8. Nu med tår i ögat åkte tigersågen fram. Idiotförklarad av alla bekanta men det kom ett dampryck och hade slut på dampmedecinen.. Resultatet vart

Bild

Det vart tyvärr ingen körning Den sommaren pga ett e30 projekt.

Men nu i höstas drog projektet igång igen :thumbright: .

Trött på byta bakaxlar lådor mm så köptes en Powerglide låda som va full i godis transbrake mm.

I dagsläget sitter det en m5 3.8l motor i den med autronic. Dock helt orginal men kolvar finns turbon blir samma gt76a igen en reserv står på hyllan.. Köpte stolar utav lundblad här på sävar väntar på dem så kan man provköra lådan iaf.

Bilen står på hjul nu.

Bild

Slut för denna gång men ska försöka lägga upp lite projektbilder som jag har sparat. Komentarer och frågor mottages gjärna.
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
Tysken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: ons maj 25, 2005 10:19 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av Tysken »

Ser ju finfint ut detta! Rörram fram och allt. Håller själv på med en E28 med S38 och turbo. Lycka till!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Intressant :thumbright:
Men varför bytte du ut 3,6:an, det är väl de "alla" vill ha?

Vad jag kan se på bilderna verkar ganska mycket i hjulupphängning väldigt likt mina gamla 3,0:or.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

j björk skrev:Intressant :thumbright:
Men varför bytte du ut 3,6:an, det är väl de "alla" vill ha?

Vad jag kan se på bilderna verkar ganska mycket i hjulupphängning väldigt likt mina gamla 3,0:or.
eg är det bara 3.6:ans block man vill ha, toppen har större ventiler och veven på 3.8:an har längre slag.





Sikko: motor ser väldigt lutad ut får du plats med ett turbogrenrör med den lutningen? :)
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Tufft projekt! Du monterar inte en 9" are då du lika är igång? Kanske behöver en dutt lustgas för att orka sparka igång lådan i starten?
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

Tack Tysken,, :) 3.6 blocket är det folk vill ha men toppen på 3,8 är det större spjäll och större ventiler. Jag ska köra med 3,5l block med 92borr det är bäst spricker inte lika lätt och har förstyvningar i blocket som inte m motorerna har...

robban.. Motorn har sitt orginallut men är sänkt ca 3cm därför blir det lite lustigt.. Turbon kommer sitta vid framlyset lite snett bild kommer..

8.8 axeln fins det mer eftermarknads delar till 9" är lite som märkesdelar för samma peng får jag en axel som är bättre som en 9"...

Convertern som jag har till låden stallar 5 - 5500 varv det borde räcka om inte för mycket :wink: Transbrake 5000rpm 2kg ladd :twisted:

Nu är lådan provkörd går både fram och bak kanon... kommer stolarna imorgon så blir det en provrepa....... :lakrits:
072 931 6764
Instagram novasikko
Zkunk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons apr 18, 2007 6:27 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Zkunk »

Fränt med CSI bilar, har en viss förkärlek till dem, på nått lustigt vis :scratch:

Du får se till att uppdatera ofta :wink:
lycka till!
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

tokiga finne
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Riktigt ball bil! :thumbright:
Blir en gryming det här :D
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Hollizini
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis jan 02, 2007 1:24 am
Ort: Hedemora i Dalarna Bil: Audi S6

Inlägg av Hollizini »

Ser kanon ut, kör du B35? Antar att du gör det eftersom du kör med siamesgjutet block. :wink:

Mvh.
Team Ripa: BMW E34 M30B34 535i turbo.
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

Yes det blir b35 alternativt 745 block med olje sprut på kolvarna..

Är det någon som har ett felfritt block till salu kanske?

Jag hittade på lite bilder jag tycker borde vara med.

Torpeden rök pga ändringar i klasserna jag hade tänkt köra med omodifierad torped och golv. Men nu får man max ha 10.5 tums däck i den klassen suck.. Så nu åkte tigersågen fram.

Bild


Turbons placering. det är ett orginalgrenrör som är vänt upp och ner men jag ska bygga lite grövre rör...
Bild


Framvagnen klar allt blästrat och målat.. Vart ganska najs..
[img]ttp://i198.photobucket.com/albums/aa102/Bmwmikko/PICT0038.jpg[/img]

Motorplåt.
Bild

Fyrlink
Bild

Bild

Tack för alla komentarer :)
072 931 6764
Instagram novasikko
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Motorinfästningen verkar bli som jag funderade på att göra ung. på mitt kommande yxbygge i mån av tid och ork.

Passar m5 topparna utan vidare på m30 blocken?
Hollizini
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis jan 02, 2007 1:24 am
Ort: Hedemora i Dalarna Bil: Audi S6

Inlägg av Hollizini »

j björk skrev:Motorinfästningen verkar bli som jag funderade på att göra ung. på mitt kommande yxbygge i mån av tid och ork.

Passar m5 topparna utan vidare på m30 blocken?
Ja det gör dom, men för att få det att funka med S38 toppen på ett M30 block så behöver man en vev med drev för dubbla kedjor, S38ans bröstkåpa och lite små pill, men med relativt enkla knep så går det att få det att lira, sitter en extra oljekanal på S38 toppen också som man måste bygga dit på blocket.
Team Ripa: BMW E34 M30B34 535i turbo.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jäklar vilken ombyggnation :thumbright: kommer du att hinna köra till sommaren?
Bild
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Inlägg av Toffe »

hört ryckten om provkörning redan :hihi:
Skriv svar