BMW 635 CSIa Turbo
BMW 635 CSIa Turbo
Detta är en tråd om hur illa det kan gå med en vanlig bil.
Bilen böts mot min 535 turbo dock ej planerad turbo vid den tidpunkten. Vintern kom och en 3,6l m5 motor hittade in i garaget och turbo var ett faktum såhär såg det ut.
Detta följt av Växellåds ras mm inte otippat Turbon va en Garret gt76.. Sen vart det vinter igen Ny bakaxel hittade in i garaget ford 8.8. Nu med tår i ögat åkte tigersågen fram. Idiotförklarad av alla bekanta men det kom ett dampryck och hade slut på dampmedecinen.. Resultatet vart
Det vart tyvärr ingen körning Den sommaren pga ett e30 projekt.
Men nu i höstas drog projektet igång igen .
Trött på byta bakaxlar lådor mm så köptes en Powerglide låda som va full i godis transbrake mm.
I dagsläget sitter det en m5 3.8l motor i den med autronic. Dock helt orginal men kolvar finns turbon blir samma gt76a igen en reserv står på hyllan.. Köpte stolar utav lundblad här på sävar väntar på dem så kan man provköra lådan iaf.
Bilen står på hjul nu.
Slut för denna gång men ska försöka lägga upp lite projektbilder som jag har sparat. Komentarer och frågor mottages gjärna.
Bilen böts mot min 535 turbo dock ej planerad turbo vid den tidpunkten. Vintern kom och en 3,6l m5 motor hittade in i garaget och turbo var ett faktum såhär såg det ut.
Detta följt av Växellåds ras mm inte otippat Turbon va en Garret gt76.. Sen vart det vinter igen Ny bakaxel hittade in i garaget ford 8.8. Nu med tår i ögat åkte tigersågen fram. Idiotförklarad av alla bekanta men det kom ett dampryck och hade slut på dampmedecinen.. Resultatet vart
Det vart tyvärr ingen körning Den sommaren pga ett e30 projekt.
Men nu i höstas drog projektet igång igen .
Trött på byta bakaxlar lådor mm så köptes en Powerglide låda som va full i godis transbrake mm.
I dagsläget sitter det en m5 3.8l motor i den med autronic. Dock helt orginal men kolvar finns turbon blir samma gt76a igen en reserv står på hyllan.. Köpte stolar utav lundblad här på sävar väntar på dem så kan man provköra lådan iaf.
Bilen står på hjul nu.
Slut för denna gång men ska försöka lägga upp lite projektbilder som jag har sparat. Komentarer och frågor mottages gjärna.
072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
Intressant
Men varför bytte du ut 3,6:an, det är väl de "alla" vill ha?
Vad jag kan se på bilderna verkar ganska mycket i hjulupphängning väldigt likt mina gamla 3,0:or.
Men varför bytte du ut 3,6:an, det är väl de "alla" vill ha?
Vad jag kan se på bilderna verkar ganska mycket i hjulupphängning väldigt likt mina gamla 3,0:or.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
eg är det bara 3.6:ans block man vill ha, toppen har större ventiler och veven på 3.8:an har längre slag.j björk skrev:Intressant
Men varför bytte du ut 3,6:an, det är väl de "alla" vill ha?
Vad jag kan se på bilderna verkar ganska mycket i hjulupphängning väldigt likt mina gamla 3,0:or.
Sikko: motor ser väldigt lutad ut får du plats med ett turbogrenrör med den lutningen?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Tack Tysken,, 3.6 blocket är det folk vill ha men toppen på 3,8 är det större spjäll och större ventiler. Jag ska köra med 3,5l block med 92borr det är bäst spricker inte lika lätt och har förstyvningar i blocket som inte m motorerna har...
robban.. Motorn har sitt orginallut men är sänkt ca 3cm därför blir det lite lustigt.. Turbon kommer sitta vid framlyset lite snett bild kommer..
8.8 axeln fins det mer eftermarknads delar till 9" är lite som märkesdelar för samma peng får jag en axel som är bättre som en 9"...
Convertern som jag har till låden stallar 5 - 5500 varv det borde räcka om inte för mycket Transbrake 5000rpm 2kg ladd
Nu är lådan provkörd går både fram och bak kanon... kommer stolarna imorgon så blir det en provrepa.......
robban.. Motorn har sitt orginallut men är sänkt ca 3cm därför blir det lite lustigt.. Turbon kommer sitta vid framlyset lite snett bild kommer..
8.8 axeln fins det mer eftermarknads delar till 9" är lite som märkesdelar för samma peng får jag en axel som är bättre som en 9"...
Convertern som jag har till låden stallar 5 - 5500 varv det borde räcka om inte för mycket Transbrake 5000rpm 2kg ladd
Nu är lådan provkörd går både fram och bak kanon... kommer stolarna imorgon så blir det en provrepa.......
072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
Riktigt ball bil!
Blir en gryming det här
Blir en gryming det här
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Yes det blir b35 alternativt 745 block med olje sprut på kolvarna..
Är det någon som har ett felfritt block till salu kanske?
Jag hittade på lite bilder jag tycker borde vara med.
Torpeden rök pga ändringar i klasserna jag hade tänkt köra med omodifierad torped och golv. Men nu får man max ha 10.5 tums däck i den klassen suck.. Så nu åkte tigersågen fram.
Turbons placering. det är ett orginalgrenrör som är vänt upp och ner men jag ska bygga lite grövre rör...
Framvagnen klar allt blästrat och målat.. Vart ganska najs..
[img]ttp://i198.photobucket.com/albums/aa102/Bmwmikko/PICT0038.jpg[/img]
Motorplåt.
Fyrlink
Tack för alla komentarer
Är det någon som har ett felfritt block till salu kanske?
Jag hittade på lite bilder jag tycker borde vara med.
Torpeden rök pga ändringar i klasserna jag hade tänkt köra med omodifierad torped och golv. Men nu får man max ha 10.5 tums däck i den klassen suck.. Så nu åkte tigersågen fram.
Turbons placering. det är ett orginalgrenrör som är vänt upp och ner men jag ska bygga lite grövre rör...
Framvagnen klar allt blästrat och målat.. Vart ganska najs..
[img]ttp://i198.photobucket.com/albums/aa102/Bmwmikko/PICT0038.jpg[/img]
Motorplåt.
Fyrlink
Tack för alla komentarer
072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
Motorinfästningen verkar bli som jag funderade på att göra ung. på mitt kommande yxbygge i mån av tid och ork.
Passar m5 topparna utan vidare på m30 blocken?
Passar m5 topparna utan vidare på m30 blocken?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: tis jan 02, 2007 1:24 am
- Ort: Hedemora i Dalarna Bil: Audi S6
Ja det gör dom, men för att få det att funka med S38 toppen på ett M30 block så behöver man en vev med drev för dubbla kedjor, S38ans bröstkåpa och lite små pill, men med relativt enkla knep så går det att få det att lira, sitter en extra oljekanal på S38 toppen också som man måste bygga dit på blocket.j björk skrev:Motorinfästningen verkar bli som jag funderade på att göra ung. på mitt kommande yxbygge i mån av tid och ork.
Passar m5 topparna utan vidare på m30 blocken?
Team Ripa: BMW E34 M30B34 535i turbo.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå