Kadett c 2.3 -79

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Kadett c 2.3 -79

Inlägg av 8200rpm »

Lägger upp en tråd nu med vad jag pysslar med på kvällarna.
Är i grunden en kadett 1.2 som jag har börjat kapa i och bygga om, det som jag tänkt göra är att sätta i en b230 skärmbreddare 240 bakaxeln ny kardantunnel andra stolar, och en massa mer.

nog med text nu här kommer lite bilder.

Bild
Detta är precis när jag var och hämtade den.


Bild Motorn borta

Bild
All el hamnade i baksätet.

Bild

Bild Motorfästet är bara en mall ska göras ordentliga fästen senare när jag fått allt på plats.

Bild
Fick göra om oljetråget lite för det tog i styrväxeln men nu ska de vara lugnt
Bild

Bild
Blir rätt bra med plats framför motorn, Om ni undrar varför krängninshämmarn och fronten är lite bucklig och krökt så är de för att jag hade en sista rallysväng innan jag började meka i den och det hela slutade i en stubbe :( Men ska nog gå att rikta till :)

mer bilder kommer imorgon :D :)
Senast redigerad av 8200rpm den mån nov 09, 2009 9:55 pm, redigerad totalt 20 gång.
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

Lite mera bilder :)

Bild
Blocket hornat.

Bild
mall nr 2 mycket snyggt :hihi:

Bild
Lådan jag ska använda först. måste få sprängkåpan kapad och vriden så de passar när jag har rakställd motor.

Bild
Golvet helt bortkapad vid pedalerna ska läggas profilrör lite kors å tvärs sen blir det en tunn plåt ovanpå de.
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

Har glömt bort att ta bilder men lite har hänt iaf.

Har kapat bort allt golv batterihyllan och torpedväggen nu.
Börjat bygga en ram i profilrör 25x25 som sen plåten ska ligga på är de tänkt.

en bild iaf som jag hade på datorn. Mycket har hänt efter dedära.

Bild

Många som kollar tråden men inga kommentarer :(
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

Hehe ja vad ska man säga, friskt kapat, vet vad min bror sa till mig när jag sate kapen i torped vägen på min gamla Ascona A, "jaha nu har det spårat ur igen" :hihi:
Blir en rolig bil det där, e bra sugen på någe liknade, kanske blir det när man får tag i ett garage igen.
Mvh Kjelle.G :thumbright:
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

Kjelle.G skrev:Hehe ja vad ska man säga, friskt kapat, vet vad min bror sa till mig när jag sate kapen i torped vägen på min gamla Ascona A, "jaha nu har det spårat ur igen" :hihi:
Blir en rolig bil det där, e bra sugen på någe liknade, kanske blir det när man får tag i ett garage igen.
Mvh Kjelle.G :thumbright:
Hehe jo jag kapade bort rätt mycket var rätt mycket rost i allt så tänkte de är lika å kapa bort allt sen när motorn skulle bak så mycket var de inte nått att fundera i så :hihi:

Bara skaffa sig ett nytt garage och börja meka :D
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

Är inte så lätt i den här stan tyvär, dom få som finns e så hutlöst dyra. Var å tittade på ett föra veckan, har inte fått besked ännu om det blir plats ledigt där.
Lycka till med bygget, ska följas :thumbright:
Mvh Kjelle.G :thumbright:
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

Har varit å mekat nu ikväll fick slut batteri i kameran så blir inga bilder idag men imorgon :)
Har lossat bakaxeln och framvagnen sen har jag tagit bort tanken fram och sidorutorna.
ska börja bygga igen golvet lite hade jag tänkt.

Har börjat tänka i tankarna om man skulle satsa på 4-länk men jag är inte alls insatt i hur fan man bygger de så måste läsa på lite om de.

Vars kan man hitta färdiga 4-länk kitt till rimliga priser ?
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Jag köpte fyrlänkkitt till min kadett från summit, själva kittet med uniballs gick på drygt 300us men då åker man på tull å frakt också så det blir runt 4500 ungefär, men då köpte jag dämpare också så det blev ju bra mkt dyrare, har föresten 4 vänstergängade uniballs till det kittet över efter felköp :doh: om det blir så du handlar :wink: ska du ha volvoaxel så kan jag bara direkt säga att du ska inte under några som helst omständigheter använda nåt av bakvagnen från kadetten! Bygg i så fall dit bärarmar från 240 samt bra fästen för övre momentstag så tror jag det funkar utmärkt :)
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

j0jje skrev:Jag köpte fyrlänkkitt till min kadett från summit, själva kittet med uniballs gick på drygt 300us men då åker man på tull å frakt också så det blir runt 4500 ungefär, men då köpte jag dämpare också så det blev ju bra mkt dyrare, har föresten 4 vänstergängade uniballs till det kittet över efter felköp :doh: om det blir så du handlar :wink: ska du ha volvoaxel så kan jag bara direkt säga att du ska inte under några som helst omständigheter använda nåt av bakvagnen från kadetten! Bygg i så fall dit bärarmar från 240 samt bra fästen för övre momentstag så tror jag det funkar utmärkt :)
Okej såg nån svensk sida som sålde för 2000kr.
http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=rearend

Kollat ditt projekt några gånger nu :) Tagit rätt mycket ideer om hur jag ska bygga :D
Bor i boden så då kan ja komma å hämta dom ifall jag behöver köpa dom.
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

8200rpm skrev:
j0jje skrev:Jag köpte fyrlänkkitt till min kadett från summit, själva kittet med uniballs gick på drygt 300us men då åker man på tull å frakt också så det blir runt 4500 ungefär, men då köpte jag dämpare också så det blev ju bra mkt dyrare, har föresten 4 vänstergängade uniballs till det kittet över efter felköp :doh: om det blir så du handlar :wink: ska du ha volvoaxel så kan jag bara direkt säga att du ska inte under några som helst omständigheter använda nåt av bakvagnen från kadetten! Bygg i så fall dit bärarmar från 240 samt bra fästen för övre momentstag så tror jag det funkar utmärkt :)
Okej såg nån svensk sida som sålde för 2000kr.
http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=rearend
såg precis att priserna var utan moms. så blir 2500 på den sidan.

Kollat ditt projekt några gånger nu :) Tagit rätt mycket ideer om hur jag ska bygga :D
Bor i boden så då kan ja komma å hämta dom ifall jag behöver köpa dom.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Jo men kolla vad dom tar för 8 uniballs också :wink: Jaha en norrbottning trevligt! Man bor ju i pite nu men har bilen och garaget i älvsbyn.
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

j0jje skrev:Jo men kolla vad dom tar för 8 uniballs också :wink: Jaha en norrbottning trevligt! Man bor ju i pite nu men har bilen och garaget i älvsbyn.
Jaha okej förstorade inte bilden trodde de ingick :(

Vars nånstans köpte du din bur och vad fick du ge ?

Har tänkte bygga hela buren själv men då en rörbock kostar endel så funderar jag om de är lika å köpa alla bockade rör på firma.
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

Ikväll har det hänt lite mer dock inga bilder :( De kommer imorgon.

iaf har byggt en jigg så jag får dämpartornen på samma ställe så imorgon blir de å kapa bort innerskärmarna och fronten.
quattroo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: tor jun 07, 2007 9:42 am
Ort: Lycksele

Inlägg av quattroo »

detta ser intressant ut!
blir det original framvagn ?
Audi 100 Turbo Quattro -90
http://www.garaget.org/?car=106926

nån som har vems , megasquirt insprut till salu ?
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

kadett_79 skrev:detta ser intressant ut!
blir det original framvagn ?
Har hänt rätt mycket nu men har ingen kamera för tillfället måste ta och fixa de imorgon :D

Det kommer bli orginal framvagn nu tills vidare iaf. Sen kanske det blir ombyggnationer nästa vinter.
Skriv svar