Amstaff´s 2x Supra MK3 Targa
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
såg bilen din igår på mariehem såg riktigt fin ut du hadde nån stackars volvo efter dig en 850.mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör sep 16, 2006 10:01 pm
- Ort: Umeå
Största problemen med 7M-gte motorn är just oljan, det är alldeles för lite oljevolym i motorn. Brukar hjälpas av med större oljekyk som du verkar ha redan samt oilrelokation kit med större olje filter. Sedan om du nu plockar ner motorn se då för guds skull att borra upp olje kanalerna som är i veven, samlas otroligt mycket skit i dom.
Sedan så är det det vattenkylningen som av någon sjuk anledning inte har uppborrade kanelare i toppen vid 6:ans cylinder. Så där har den ju lättt för att gå lite varmare plus att du har egr kylningen där oxå, helt galet hur dom har konstruerat detta. Är ungefär lika på MKIV.
Men det är snabbt fixat med att borra upp kanalerna i toppen plus att man plockar bort egr kylningen och pluggar hålen i baksidan av toppen..
Finns mycket små knep på dom här motorerna .
Sedan så är det det vattenkylningen som av någon sjuk anledning inte har uppborrade kanelare i toppen vid 6:ans cylinder. Så där har den ju lättt för att gå lite varmare plus att du har egr kylningen där oxå, helt galet hur dom har konstruerat detta. Är ungefär lika på MKIV.
Men det är snabbt fixat med att borra upp kanalerna i toppen plus att man plockar bort egr kylningen och pluggar hålen i baksidan av toppen..
Finns mycket små knep på dom här motorerna .
Toppen ska redan vara borrad och allt som har med EGR att göra är borta.suppra_mkIII skrev:Största problemen med 7M-gte motorn är just oljan, det är alldeles för lite oljevolym i motorn. Brukar hjälpas av med större oljekyk som du verkar ha redan samt oilrelokation kit med större olje filter. Sedan om du nu plockar ner motorn se då för guds skull att borra upp olje kanalerna som är i veven, samlas otroligt mycket skit i dom.
Sedan så är det det vattenkylningen som av någon sjuk anledning inte har uppborrade kanelare i toppen vid 6:ans cylinder. Så där har den ju lättt för att gå lite varmare plus att du har egr kylningen där oxå, helt galet hur dom har konstruerat detta. Är ungefär lika på MKIV.
Men det är snabbt fixat med att borra upp kanalerna i toppen plus att man plockar bort egr kylningen och pluggar hålen i baksidan av toppen..
Finns mycket små knep på dom här motorerna .
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör sep 16, 2006 10:01 pm
- Ort: Umeå
Hx55´an var ju bara för brutalmattias skrev:Inga problem med en HX50, du skulle åkt med Anders N som har en Mk2 här i stan, med en HX55.. Men på något sätt är 55orna riktigt fina, är som det är några steg bättre respons än vad man väntat sig.
Men en HX40 är nog lämplig för gatan, det är ju ändå 400 hk vid bara 1 bar på en sån här motor, och även minsta borde räcka till 1.5 bar (500 hk).
GT-aggen du nämner är för "stora" för dig om du vill ha laddtryck vid 1500 varv..
Kikade på bilen ikväll borta på västerslätt, ett jäkla under att mk2:ans drivlina håller!
Iaf lämnat av grenröret där så nu blir det att jaga rätt på turbo och se vad som får plats.. ABS är ju för kärringar så den pumpen åker ut för plats för stort agg.
nackdelen med 7m är att den inte tål att varvas så mycket mer än max 7-7500 rpm, å den turbon kan nog komma ganska sent i varv, framföallt på lägre växlarna..
men å andrasidan så är4 den ju så pass långslagig att den går bra innan ladd med, scopeilett med dem snälla kammarna som sitter orginal
jag trro det blir hårdrock, lär nog öka sugmotoreffekten i spisen med 40-50% jämnfört med orginalturbon tack vare avgastrycket sjunker säkert minst 4-5ggr
men å andrasidan så är4 den ju så pass långslagig att den går bra innan ladd med, scopeilett med dem snälla kammarna som sitter orginal
jag trro det blir hårdrock, lär nog öka sugmotoreffekten i spisen med 40-50% jämnfört med orginalturbon tack vare avgastrycket sjunker säkert minst 4-5ggr
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
talade engång med fredik här i umeå som hadde eller har amazon v8an han körde då med en 164a bakaxel och v8an den höll.men han berättade att när han hadde kört med b30 i den rasade bakaxeln hela tiden.min teori är att få bakaxlar rasar på vintern är nog fäste och vikt i kombination med effekt som dödar drivlinor transmission.mvh morgan vill du ha en mekslav eller kaffekokare i graget så säg till mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Lite nytt:
Grenröret inlämnat för planing
Kikat på Hx50 vilket verkar bli lämpligt (66mm in 80mm ut med 25# avgashus) så det räcker nog till flås!
Hört efter om Vems
Nya lysen strålkastare, framblinkers & position + blinkers
H4 Xenon
Monterat vakuumstation och plockat bort resterande EGR
Monterat kretskort och knapp för styrning av "Sleepy eyes" (egengjort)
Nästa på listan är
Smacka dit turbo + grenrör, bygga 3.5" DP och montera ny dump, BTR, bränslepump och tryckslangar / IC etc
Lite bilder (obs mobil)
Knappen i mitten styr 1. Normal 2. Sleepy eyes (intervalrelä omlödd till pulsrelä)
Nya lyktor + blinkers med Supras egna "Angel eyes"
Sleepy eyes
Lysen uppe (ej xenon på, går ju inte att fota då )
Blå instrumentpanel + div. mätare (turbo, vattentemp, oljetryck & oljetemp)
Oljan håller stadiga 75*c normal körning och runt 80*c vid burnout mät vid filtret.
Vattentempen ca 75-80*c
Laddtrycket är ännu för lågt
Måste trolla bort Fuelcut omedelbums eftersom jag börjar få ont i näsan!
Men bra startvrid i motorn, t.om Ali med civicen såg förvånad ut på den korta åkturen till kaffet på statoil
Provisorisk fastsättning på vakuumstation (tur jag aldrig fick den såld här på sävar )
Grenröret inlämnat för planing
Kikat på Hx50 vilket verkar bli lämpligt (66mm in 80mm ut med 25# avgashus) så det räcker nog till flås!
Hört efter om Vems
Nya lysen strålkastare, framblinkers & position + blinkers
H4 Xenon
Monterat vakuumstation och plockat bort resterande EGR
Monterat kretskort och knapp för styrning av "Sleepy eyes" (egengjort)
Nästa på listan är
Smacka dit turbo + grenrör, bygga 3.5" DP och montera ny dump, BTR, bränslepump och tryckslangar / IC etc
Lite bilder (obs mobil)
Knappen i mitten styr 1. Normal 2. Sleepy eyes (intervalrelä omlödd till pulsrelä)
Nya lyktor + blinkers med Supras egna "Angel eyes"
Sleepy eyes
Lysen uppe (ej xenon på, går ju inte att fota då )
Blå instrumentpanel + div. mätare (turbo, vattentemp, oljetryck & oljetemp)
Oljan håller stadiga 75*c normal körning och runt 80*c vid burnout mät vid filtret.
Vattentempen ca 75-80*c
Laddtrycket är ännu för lågt
Måste trolla bort Fuelcut omedelbums eftersom jag börjar få ont i näsan!
Men bra startvrid i motorn, t.om Ali med civicen såg förvånad ut på den korta åkturen till kaffet på statoil
Provisorisk fastsättning på vakuumstation (tur jag aldrig fick den såld här på sävar )
Senast redigerad av Amstaff den ons jul 15, 2009 1:51 am, redigerad totalt 3 gång.
Bara kika förbi på firman på kvällstid (typ 20-02 då vi är flera som skruvar på kvällarna)readytorace skrev:talade engång med fredik här i umeå som hadde eller har amazon v8an han körde då med en 164a bakaxel och v8an den höll.men han berättade att när han hadde kört med b30 i den rasade bakaxeln hela tiden.min teori är att få bakaxlar rasar på vintern är nog fäste och vikt i kombination med effekt som dödar drivlinor transmission.mvh morgan vill du ha en mekslav eller kaffekokare i graget så säg till mvh morgan
Tur man är generös o låter typ 5 polare hålla till med sina bilar på firman
Hjälpen som de ger är ovärdelig!
Och nu har ju Cennie med Audi 90'n nånstans att hålla till, tjatar på att han ska fixa en egen projekttråd.
Ligger på hamrinsvägen framför statoil nedanför sjukhuset.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
sweet får titta förbi och se hur det går för er.och tjata på audi mannen skoj med fler trådar att läsa och lägga sig i.själv väntar man på att kompisen skall få tummen ur röven och sälja mk3an till en dock inte hälften så fin som din och ej så mycke effekt.
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Lite grejor nu konstaterade varför bilen aldrig gått som den ska för tidigare ägaren
Dumpen ej inkopplad (lös slang bakom insug)
Lamdba kablarna av
4st lösa vacuumslangar som läckte
motor / kaross ej jordade ihop
anslutning bakom insug ej inkopplat (läckte rakt ut)
servogivare ej inkopplad (lite tungrattat med 245/40 18")
Lösa innerskärmar fram vilket fick hela huven att fladdra upp / ner i högre hastigheter
Bilen går helt felfritt idag, inga problem med tomgång eller liknande & servon funkar fint igen. (Har väl kört runt 150mil sen dess)
Därav varför jag slet ut hela EGR historien och kopplade allt via vacuumstation. (För er som är intresserade så går denna att bygga ihop för 5-600:- hos Hydroscand och lär tåla sjuhelvetes massa tryck).
Lite prylar nu som eftersöks, kontakta vi PM eller skriv i tråden om du har följande:
Dumpventil, återcirkulerande
Tryckslangar (blåa 2.5") samt tryckrör, gärna polerade / aluminium
IC (gärna bred med bakåtanslutningar)
Insug med anslutning mot front
Lexus LS400 LMM
HKS FCD (Fuelcut defender)
SAFC2
Kjolpaket eller lösa delar te.x front
Funderar på att köra SMT6 denna säsong fast det avrådes på supra, varför har jag inte fått konstaterat än.
Annars blir det SAFC2 som passar som smäckat på Supran.
Blev lite kvällsmek med Audin innan fällfors:
Men eftersom dagen präglades av oljeläckage (tur vi stod utanför Jula i skellefteå precis kl.10) och efter en vända till mekonomen, fått blåsa lite pipa åt snuten som självklart hade blockerat en hel avfart från E4:an för alkokoll så kom vi iväg till Fällfors.
trist lång grusväg hela vägen dit, väl framme var det bara 2st bilar som var med i skellefteå open klassen. Så ni som inte for dit missade inget.
Hemvägen bjöd på roligare aktiviteter, eller varför inte "röka cigg genom en statoil kaffemugg" och sedan "fånga så många flugor du kan på 1mil"
Dumpen ej inkopplad (lös slang bakom insug)
Lamdba kablarna av
4st lösa vacuumslangar som läckte
motor / kaross ej jordade ihop
anslutning bakom insug ej inkopplat (läckte rakt ut)
servogivare ej inkopplad (lite tungrattat med 245/40 18")
Lösa innerskärmar fram vilket fick hela huven att fladdra upp / ner i högre hastigheter
Bilen går helt felfritt idag, inga problem med tomgång eller liknande & servon funkar fint igen. (Har väl kört runt 150mil sen dess)
Därav varför jag slet ut hela EGR historien och kopplade allt via vacuumstation. (För er som är intresserade så går denna att bygga ihop för 5-600:- hos Hydroscand och lär tåla sjuhelvetes massa tryck).
Lite prylar nu som eftersöks, kontakta vi PM eller skriv i tråden om du har följande:
Dumpventil, återcirkulerande
Tryckslangar (blåa 2.5") samt tryckrör, gärna polerade / aluminium
IC (gärna bred med bakåtanslutningar)
Insug med anslutning mot front
Lexus LS400 LMM
HKS FCD (Fuelcut defender)
SAFC2
Kjolpaket eller lösa delar te.x front
Funderar på att köra SMT6 denna säsong fast det avrådes på supra, varför har jag inte fått konstaterat än.
Annars blir det SAFC2 som passar som smäckat på Supran.
Blev lite kvällsmek med Audin innan fällfors:
Men eftersom dagen präglades av oljeläckage (tur vi stod utanför Jula i skellefteå precis kl.10) och efter en vända till mekonomen, fått blåsa lite pipa åt snuten som självklart hade blockerat en hel avfart från E4:an för alkokoll så kom vi iväg till Fällfors.
trist lång grusväg hela vägen dit, väl framme var det bara 2st bilar som var med i skellefteå open klassen. Så ni som inte for dit missade inget.
Hemvägen bjöd på roligare aktiviteter, eller varför inte "röka cigg genom en statoil kaffemugg" och sedan "fånga så många flugor du kan på 1mil"
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
var ej skoj det efter allt strul och fulmek långt in på morronen.vart det inget kört alls??
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
krille prova få kenny och 200a mannen att köra i övik finns fakta under tävlingsdelen här och kubbe raceway.finns en streetklass där mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!