Amstaff´s 2x Supra MK3 Targa

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Bild

Då var det avklarat.

Har även hämtat ut nya packningar till slavcylindern 8)
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

readytorace skrev:var ej skoj det efter allt strul och fulmek långt in på morronen.vart det inget kört alls??
Njah hann inte med så mycket men 2 vändor körde han iaf ;)
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

gott med nybesiktad droska.be audi nissarna anmäla sig till övikstävlingen tror det kommer att bli skoj där och kanske lite fler gatbilar.skall ni fulmeka ikväll??
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Inte så mycket nytt. haft fullt upp med annat i veckan som firman och Mondeon som ska skrotas, finns en Ford 2.0 zetec motor med låda över för den intresserade :)

Iaf monterat motstånd till blinkerserna nu så de blinkar i normal takt.

Rivit ner hela oljesystemet igen och tagit bort "oljefilteradaptern" och monterat alla givare i blocket istället (hittade massa pluggar i blocket som gick att ta ur).

Monterat 0.7L oljefilter för att öka oljemängden samt tagit bort termostaten i RX7 oljekylaren för att slippa motstånd i oljesystemet, låter alltså orginala ventilen i oljefilterhuset sköta kylningen då jag blev osäker på om endast termostaten förändrar oljetrycket.
Tagit ner alla tryckslangar & rör också och noterat att 99% bör bytas snarast möjligt.

Sen har motorrummet fått sig en ordentlig motortvätt likaså oljekylaren som var helt svart, och grenröret är fräst & färdigt, så nu fattas turbo, slangar och lite DP bygge bara :)

Inga roliga bilder men ska försöka fota så mycket som jag hinner.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Inte så mycket nytt idag heller, haft så mycket jobb på firman & helt fullbokat 2veckor frammåt!

Inte ens badat i sommar, min högsta lediga tid har varit typ 4tim en dag i sommar :thumbdown:

Så det blir att ta det lugnt med supran till hösten.

Städdag:

Bild

Eftersom jag hade så mycket jobb så kändes det somom att vovven var mestglad över nya fjädrarna som dök upp :wink:

Bild

Bild

Bild

Bild

Och sen var readytorace (Mogge) förbi o köpte sig en snyggare hjälm istället för Gubbhjälmen han kom åkandes i innan :D

Sen har jag beställt en 7MGE oljefilterbult samt 2st adaptrar så jag kan göra en egen "oilrelocation" och flytta bort orginala oljefilterhuset som styrs av oljetryck och istället använda termostaten i oljekylaren.
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

vart kanonbra det där med hjälmen säg till om du hittar den andra också så köper jag den med.köpte en moppe till igår åt gumman min.tror det där grenröret kommer att bli kanonbra på supran din. :thumbright: och jack the ripper såg ut att trivas på bilderna :lol:
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
eraezer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 12, 2007 7:54 pm

Inlägg av eraezer »

Fint att det går framåt iaf :)

Ska du använda orginal dämpare tillsammans med de nya cobra fjädrarna?
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Så, 3 dagar i rad har jag rivit och byggt upp oljesystemet.
Börjar bli utless på att jag inte får till oljetrycket.

Har provat i alla möjliga ordningar.

Köpte som sagt Filter relocation och flyttade oljefiltret för att öka oljemängden, så nu rymmer den runt 6-7L.

Hur jag än gjorde så ville det inte funka, bäst oljetryck fick jag utan oljekylare dv.s runt 3bar i 3000rpm. Med RX7 oljekylare + termostat fick jag ca 2-2.5bar och samma med 9000T oljekylare.

Men tempen steg så fort med 9000 kylaren och ville gärna krypa runt 95*c, med RX7 kylaren får jag ner den till ca 85*c men fördelningen i kylaren utan termostat är inte bra, oljan vill smyga igenom "öppningen" i kylaren direkt vidare till slangarna. Med T-stat gick trycket aldrig över 1.5bar :(

Så det blir att sälja kylarna och hela köret och nu har man lite nya doningar påväg hem!

Bilen är nu även sänkt fram men då dog framdämparna, så jag väntar på svar från Koni eller andra säljare om att byta till bättre dämpare.
Fördelen är ju att dessa har dubbla A-armar både fram & bak, så det är inga vanliga fjäderben som följer navets rörelser i kurvor utan det är stumma ben monterade i torn & undre A-arm.

Så igentligen borde det inte vara några större problem att bygga egna customdämpare från andra bilar om man har lite tid.

Får även klura lite i turbobytet, några säger att 25:ans avgashus på HX50 är påtok för stort medans andra säger att det kommer att funka bra eftersom det är en 6:a. Frågan är ju när laddtrycket kommer att komma bara!

Håller även på att söka efter tryckslangar / rör så om du vet med dig att du har 2.5" blåa slangar eller te.x alurör över hojta till!

Iaf det som är beställt:

Justerbar från 1-6 kg
(17-85psi)

Mätargradering: 0-10kg
(0-140psi)

Bild

Bredd över anslutningar: 58cm
Cellpaket: 400x300x76mm
Anslutningar: 76mm (3´)

Bild

Bild

25raders oljekylare

Totalhöjd :22cm inkl nipplar
Totalbredd:33 cm inkl fästena



Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Amstaff skrev:finns en Ford 2.0 zetec motor med låda över för den intresserade :)
Missat det här....men finns det nått kvar av Zetec:n?
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

super7 skrev:
Amstaff skrev:finns en Ford 2.0 zetec motor med låda över för den intresserade :)
Missat det här....men finns det nått kvar av Zetec:n?
Mjeypp, hela motorn + låda & koppling står på vagn här, det enda som behöver bytas är insuget då det blev ett hål i den vid urlyftningen (plast).

Utöver det är den helt komplett och går fint ;)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Bränsletrycks-regulatorn kan du kasta. Original fungerar bäst. Jag tvivlar på allt det inte står Bosch eller Aeromotive på just nu, har sett för många fenomen på bilar med lila/blå/grön/rosa-eloxerad små regulatorer med mätare. Tror du mig inte så ska du logga tryck-differensen mellan bränsle-skena och insug, det ska vara konstant.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

mattias skrev:Bränsletrycks-regulatorn kan du kasta. Original fungerar bäst. Jag tvivlar på allt det inte står Bosch eller Aeromotive på just nu, har sett för många fenomen på bilar med lila/blå/grön/rosa-eloxerad små regulatorer med mätare. Tror du mig inte så ska du logga tryck-differensen mellan bränsle-skena och insug, det ska vara konstant.
Måste väl upp med trycket hursomhelst ;)

Om jag minns rätt så är det 2.8bar org. och jag tänkte höja till 4bar iaf och satsa på Lexus LMM så höjs bränsle / luft med ca 25%, vilket passar bra med piggyback.

Blir givetvis att byta pump också.

Samtidigt ska ju den nyare som KL säljer vara bättre än föregående!

Enda alternativet annars är väl att klämma org?
Måste jag ju hursomhelst mäta ut värdet ändå?
Går väl att använda KL BTR´en till det annars?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mätaren visar inte differens-trycket, som jag beskrev.

Jag har sett ett antal KL-regulatorer köpta i vinter som inte fungerat alls eller inte bra, om det finns en ny som fungerar kan jag inte svara på.

Det finns en justerbar på någon modell av Ford som fungerar rätt bra om du behöver lite högre tryck.

Jag skulle byta spridare i första hand.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Amstaff skrev:Mjeypp, hela motorn + låda & koppling står på vagn här,
Ligger det bara och skräpar är det väl en billig peng på det hela... :wink:
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

super7 skrev:
Amstaff skrev:Mjeypp, hela motorn + låda & koppling står på vagn här,
Ligger det bara och skräpar är det väl en billig peng på det hela... :wink:
haha skräpar & skräpar, vagnen står under en trapp på firman så den står väl inte helt ivägen :D

Vad är det du söker?
Skriv svar