Sida 1 av 3

Volvo 244 -81 "Den taksänkte röde"

Postat: ons jul 08, 2009 12:21 pm
av warp
Hej gott folk.


MOTOR (uppdaterad Jan 2014):
B230ft
H-stakar
Viktade kolvar
405 topp portad, 46/38 ventiler, B20 brons-styrningar (special för rallycross) mirafrästa säten
Ajden grenrör
Holset H1E Bytt avgashus till ett med utan intern VX (hx40)
3" Avgasystem
950 CC spridare
Scania intercooler
960 El kylfläkt

KRAFTÖVERFÖRING:
BMW låda
Sachs 765.
4-P Sinter

BRÄNSLE:
10 mm tur och retur.
3 liter catch tank.
1 förpump
2 huvudpumpar
E85 + SI alcohol (smörjning)

STYRSYSTEM:
Megasquirt V3.52
Styr både bränsle och tändning
Triggar från fördelaren
TPS: från en ford


Bild

Bild

Bild

Postat: ons jul 08, 2009 12:28 pm
av warp
Grenröret som är på bilden är nu demonterat. Den enda det kan användas till är som ankare till båten. Det sprack 4 gånger sen så tröttna jag och köpte ett riktigt grenrör ifrån Robert Ajdén

Bild

Bild
Ursäkta kvalitén men mobilen var lite oljig efter meckandet.

Turbon som ska användas är en Holset H1E


Här kommer lite bilder på toppen jobbet:

Rostfria större entilen och en elleman-kam

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: ons jul 08, 2009 1:29 pm
av DanielW
Ser fin ut

Postat: ons jul 08, 2009 1:43 pm
av warp
Här kommer lite bilder ifrån vintras när ja byggde väghållning
Svarvade polyrethan HD bussningar i hela fram & bakvagnen.

Bild

Bild
Förstärkning under

Bild
Elda bakvagnsbussningar

Bild
Brinner fint

Bild
Hammarlackade

Bild
Bilstein Racing dämpare

Bild
justerbart panhardstag


Bild
Här ser man skillnad på kardan.


Bild
Monterat en Aussie-locker


Bild
Förstärkning på bakaxeln.

Postat: ons jul 08, 2009 3:48 pm
av readytorace
snyggt bygge du har där. :thumbright:

Postat: ons jul 08, 2009 4:17 pm
av Ascona 400
När ska vi mappa då?
Kommer bli mycket roligare med den turbon! :D

Postat: ons jul 08, 2009 11:01 pm
av warp
Ascona 400 skrev:När ska vi mappa då?
Kommer bli mycket roligare med den turbon! :D
Tjenare Mapparn !
Jo fan, ja ska köpa mig avgasfläns till turbon och bygga downpipe. Denna gång kommer ja defenetivt att placera lambdasonden så man kan kruva av den uppifrån.

(Kör med LC-1 som har en tendens att kalibrera sig helt spontant å då krävs det att man gör en ny kalibrering i fria luften)

Postat: tor jul 09, 2009 12:07 am
av baRRe
Sedär ja!

Dags att bygga klart den röde, så du kan tävla lite med den gule! ;)

Postat: tor jul 09, 2009 3:43 pm
av Rillan_142
snyggt byggt :thumbright:
Funkar aussie-lockern bra för dig? Har hört många som haft problem med dom.

Postat: tor jul 09, 2009 8:59 pm
av warp
Rillan_142 skrev:snyggt byggt :thumbright:
Funkar aussie-lockern bra för dig? Har hört många som haft problem med dom.
den funkar fint. både jag och Barre. (den taksänkte gule) kör med dom och det funkar fint. allt föruton handbromsen. drar man det klonkar det till som fan

Postat: fre jul 10, 2009 7:38 am
av warp
warp skrev:
Rillan_142 skrev:snyggt byggt :thumbright:
Funkar aussie-lockern bra för dig? Har hört många som haft problem med dom.
den funkar fint. både jag och Barre. (den taksänkte gule) kör med dom och det funkar fint. allt föruton handbromsen. drar man det klonkar det till som fan
EDIT: Kom på att den gule kör med ESAB diff, Däremot har han Aussie på sin 240 Brukis :thumbright:

Postat: fre jul 10, 2009 11:31 am
av baRRe
warp skrev:
warp skrev: den funkar fint. både jag och Barre. (den taksänkte gule) kör med dom och det funkar fint. allt föruton handbromsen. drar man det klonkar det till som fan
EDIT: Kom på att den gule kör med ESAB diff, Däremot har han Aussie på sin 240 Brukis :thumbright:
och det fungerar finfint! :)
Ska byta till aussie locker i den gule så fort som svetsdiffen går sönder.
Jag har kört ett halvår med aussie i brukisen, och det fungerar superbra! Det är lite bökigt ibland när man kör på trånga gator i centrala göteborg, eller små rondeller. Men så fort som man vant sig vid körsättet så fungerar det alldeles utmärkt.

En annan kul grej är att alla tror att bakaxeln är ras när dom hör klickljudet, men ack så fel dom har :)

Postat: fre jul 10, 2009 3:39 pm
av warp
Här kommer lite bilder på hur jag löste vevhusventilationen

Bild

Bild

Bild

Bild

Hittade en lagom bit från ett 3" avgasystem och en liten rör bit.
Blev 25 mm anslutningar

Anslutningar mot motorn sitter vid orginal oljefälla, bränslepumpslocket & Oljepåfyllningslocket.

Postat: mån jul 13, 2009 9:21 pm
av Thurgren
Dra åt *** vad fint!!

Stort PLUS i kanten för att du använder riktigt ventilpasta:D

Postat: mån jul 13, 2009 11:35 pm
av warp
Thurgren skrev:Dra åt *** vad fint!!

Stort PLUS i kanten för att du använder riktigt ventilpasta:D
hehe tackar. Ja göta´s pasta ska man inte underkasta :hihi: