940 race setup 376 whp 564 whn

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

940 race setup 376 whp 564 whn

Inlägg av greendanger84 »

lägger upp lite fakta vad som är gjort åt bilen i dags läget målet med bygget är att köra på strippen

MOTOR :

* B230 FK som är ny renoverad med lager å dylikt

* H profil stakar med ARP bult

* Elring topp packning

* Rikt planad 531 topp med fs280 kam och justerbart kamdrev från SPM har även satt i hårdare ventilfjädrar samt fräst in ventilerna ventiler

* ARP bult till toppen.

* Extraktor grenrör

* Hx35 turbo

* Extern wg med 1,8 bars laddtryck

* Stora kylaren med el fläkt

* Alu intercooler från do88

* oljekyl


STYRSYSTEM // BRÄNSLESYSTEM

* MS1 v3 sprut med extra code

* 4 bars mappsensor

* Launch control

* Bosch motorsport tändspole

* E85

* Bosch 1200cc spridare

* Malpassi (BTR) 3,0 bars grund tryck

* Bosch 044 bränslepump



VÄXELLÅDA :

* ZF låda

* Billet svänghjul

* Sachs765 tryckplatta

* 6 puckad fjädrande sinterlamell

* bmw urtrampningslager


BAKAXEL:

* 1031 bakaxel

* Aussie locker diff

* Hållbart momentstag


AVGASRÖR :

* 3" från turbo utblås mellan dörrarna
Senast redigerad av greendanger84 den mån maj 04, 2015 6:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup

Inlägg av greendanger84 »

Slänger upp lite bilder på bygget


Det ända som är kvar av inredningen

Bild

sprut bygget på torpedväggen

Bild

start knapp samt huvudbrytare för sprut

Bild


Bild

Bild

nya sponsorn VIANOR

Bild

Bild

Bild




Lite gamla bilder från 2014 events


Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup

Inlägg av greendanger84 »

Bästa Resultat 2014

17 Maj Emmaboda strippen "premiären inom dragrace " 13.59 å 184 blås

23-24 Emmaboda motorfestival

* Lördagen" 13,86 å 174 blås

* Söndagen" 13,88 å 175 blås

6 september bråvalla raceway 13,82 å 168 blås

Helt klart nöjd med säsongen fast det inte blev Jätte många events på grund av mycket strul ..
sista eventet kändes allt som de skulle förutom "fästet" men var kanske inte så konstigt då ja åkte på vanliga däck

uppgraderade till ZF låda efter EDPS Emmaboda då ja krökte kopplings gaffeln

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 940 race setup

Inlägg av Jens Gustavsson »

gillar bygget enkelt och brutalt :thumbright:

skruva ned laddtrycket till ca 1.0 bar och montera sliksen och tuna till starterna så den går en låg tolva med 1.6 i 60 fot sen ladda på :)

satsa på att få rätta gunget i fjädringen så den flyttar vikten bakåt.

en bra start på däck trycket är nog kring 0.8 bar men den ska gå att köra utan vingel också (säkerheten först)

värm/börna inte sönder däcken på gatan heller då det börjar ryka så är däcken varma.

om det spinner så jobba mer med vikt försjutningen, däcktryck och i värsta fall ge den lite extra vikt bak på dåliga banor eller på gatan.

om 60 foten börjar komma ned mot 1.65 i 60 fot och under så höj däcktrycket så den spinner lite mer annars går bakaxeln sönder.

mvh jens
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup

Inlägg av greendanger84 »

hmm tror du verkligen ja kommer ner på låg tolva när jag har 13.56 i bagaget ??

några heta tips på å få till vikt förskjutningen enklast utan å lägga massa pengar ?
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup

Inlägg av greendanger84 »

sponsorer jag fått inför säsongen 2015

tack till

Vianor


Backes Transportbandsservice

Bilstället i Värnamo

Direct biluthyrning
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: 940 race setup

Inlägg av Nova Jörgen »

Jepp. 175 km/h ska absolut räcka till en låg 12a.

Som Jens säger, din bakaxel kommer inte klara om det greppar.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: 940 race setup

Inlägg av Nova Jörgen »

greendanger84 skrev:hmm tror du verkligen ja kommer ner på låg tolva när jag har 13.56 i bagaget ??

några heta tips på å få till vikt förskjutningen enklast utan å lägga massa pengar ?
Bra och rätt grejor till att få chassit att kunna ta hand om dom hästkrafter du disponerar över, kostar tyvärr en del pengar. Oftast är det väl investerade stålar om man väljer grejor med omsorg.

Sök lite bland mina inlägg här på Sävar, jag har skrivit rätt mycket om det du undrar.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: 940 race setup

Inlägg av MickeK »

Härligt.
Snart syns vi igen.
Håller med om drivaxlarna så fort man kommer ner på 1,60 tider så rycker drivaxlarna.

http://www.garaget.org/?car=341184&image=3552715

MVH Micke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
kymi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: ons apr 08, 2009 11:48 pm
Ort: Kristianstad

Re: 940 race setup

Inlägg av kymi »

Ska bli kul att följa detta.Har i planeringen att köra på ditt recept i princip rakt av,dock inge race,utan som dagisåk till ungarna.Hur funkar bilen,går det att köra dagligdags?Är bilen bromsad?
Andreas Nilsson
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup

Inlägg av greendanger84 »

nova Jörgen:

okej de ska bli kul å se hur tiderna blir med sliksen.. visst får det kosta pengar bara de funkar bra :) vad ska man satsa på för axel då ?

mickek:

japp snart är det dags för Emmaboda :)

kymi:

okej ja den går att köra vardagligt med de grejorna men ja orkade inte strula när de skulle besiktas så de blev bara dragrace för min del strax över 300 whp å 480 nm i vrid hade ja på 1,3 i ladd nästa mappning blir de runt 1,8 i ladd
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup

Inlägg av greendanger84 »

Så här kommer motorn se ut säsongen 2015 förutom att luftfiltret kommer sitta i högra lyktan som på bilden


Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 940 race setup

Inlägg av Jens Gustavsson »

greendanger84 skrev:hmm tror du verkligen ja kommer ner på låg tolva när jag har 13.56 i bagaget ??

några heta tips på å få till vikt förskjutningen enklast utan å lägga massa pengar ?
vad har du haft för 60 fots tider med de vanliga däcken? 2.2-2.5 sekund gissar jag?

med bättre däck och en väl injusterad start varv så kommer motorn bli argare och medel effekten på de 402 metrarna ökar ordäntligt då motorn får motstånd :thumbright: till skilnad mot sugmotorer så brukar slutfarten öka med sliks på turbo bilar.

en snikig chassi grund instälnning är att man letar upp två riktigt mjuka fram stötdämpare sen kör man med mjuka långa framfjädrar. ett trix fram också är ett minimera friktion i alla bustningar genom att fetta in dem och inte dra bultarna max hårt så de glider lättare men man måste locka alla mutrar noga och hålla koll på dem.

bak är det lite anorlunda prio 1 är att axeln måste sitta fast i bilen bra inga trötta bustningar nånstans och gärna styva upp stag mm men man måste se till att inget kärvar. sen är grund regeln bak att däcket inte ska över reagera åt nått håll direkt. en litet mjukt tryck mot underlaget är optimalt medans vikten börjar flyttas från framvagnen bakåt.

du ska ha lite lagomt hjulyft fram då vet man att det greppar+ att det ser coolt ut :)

mvh jens



liknade modifieringar på denna bil, enkelt men ganska rätt. man ska kunna lyfta fronten 8cm utan att man sliter i hjäl sig då är fjädrigen fram rätt :lol:

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 940 race setup

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag mins mitt första dragrace med slikes tror det va -97 eller 98? (hadde kört vinter däck före med bästa tid på 8.6sek) vart nästan motor stopp i starten och jag höjde och höjde start varvet mot 6000rpm sen pang iväg snabbt i med tvåan och i mål på 201m på 7.46/152km/t med en 60 fot på 1.68! mins tiden som i går :)
jag hadde 0.9 bar i B20 som hadde weber 45:or utan laddkylare max 285hk skulle jag gissa! körde mot rullarns pv som lustgas larsson då hadde.

mvh jens
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup

Inlägg av greendanger84 »

60 fot tiderna stämmer rätt så bra faktiskt :-) har original fjädring runt om på den som det är nu bakvagns bussningar får ja kanske se över ska man satsa på superflex i bakvagnen eller räcker de med nya original ? får hem å testa lyfta den i fronten då ;-) å mäta lite
Skriv svar