Tobbes E12 -73

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Ahh tackar, de där förklarade en hel del, Nu blir det att fixa en press, eller så kan mattias få stå på den, han väger säkert 350kg.

Varför man blev lite fundersam var för att mr-roger som plockade ner tryckplattan sade att det inte fanns några brickor mellan tryckplatta & svänghjul.

Ska göra mitt bästa, slutar väl med en brand och 2trasiga fingrar :P
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Hade lite tid över.

Inlägg av Tobbe »

Har nu bytt svänghjul med tillbehör. Följde Eric Wiklund `s guide, men hade inte möjlighet att pressa mer än ca150-200kg. Så gjorde en uppskattning :/
Kan nog diffa på 0.5mm

Hur som helst har äntligen lyckats klura ut hur jag skulle få in M-inredningen från en m535e28 i E12an, dock är ena sätet rätt sletet men nu sitter man då skönt i vinter :)


Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Liten uppdatering.

Inlägg av Tobbe »

Var ett tag sedan man uppdaterade har hänt en hel del "mest sånt som inte syns för de otränade ögat" Men kan väl börja med att jag är på väg att byta garage från mina ca: 22kvm till 55kvm (+17 bi-yta)
Hela "innre" ytan är ca:110kvm och den yttre är 35kvm. Som i början delas på 2personer.
Blir en längre bit att köra till garaget, men allt kan inte vara perfekt.

En del uppfräschning av lokalen kommer det att bli definitivt!
Bild
Bild
Bild

Fick hjälp att dra om el-systemet till motorn så funkar bara fint!
Nu är det slavcylindern som måste förlängas nästan 10mm då nya tryckplatta+svänghjul är 9,5mm smalare än orginal. När det är fixat och fungerar så blir det bara ut och tuta igen!
Sitter fast på pengar fortfarande, handlade verktyg för nästan 2000kr så nu har jag skruvmejslar m.m :P
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

ja

Inlägg av tony »

ja ha.. en bmw e12 till :thumbright:

ska du ha breddare på din?...
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Re: ja

Inlägg av Tobbe »

tony skrev: ska du ha breddare på din?...
Får se, har 2st E12or, så blir att testa dem på "skrotet" först och blir de sjysst så flyttas dom nog till denna .
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

skoj med fler bmw åkare får du fart på han i vinter får du skaffa isdäck och komma till hörnefors och köra.har en bmw isbil där en 525tds och snart 1 eller 2st e28or mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Var

Inlägg av tony »

var finns det å få tag i breddare till e12 mod?... skulle vilja ha ochså.. :lol:


http://www.youtube.com/watch?v=M047fPN43eI&feature=fvw


kolla bilder på slutet på denna film... typ vissa är snygga..

min e12 blir grön..liknande på film
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Re: Var

Inlägg av Tobbe »

readytorace skrev:skoj med fler bmw åkare får du fart på han i vinter får du skaffa isdäck och komma till hörnefors och köra.har en bmw isbil där en 525tds och snart 1 eller 2st e28or mvh morgan
Kan tänka mig att vålda sönder "skrotet" som isbil i vinter, vad kan man ge för ett par isdäck? 2000kr + `?

"Monstret" i mina ögon, skall väl vara igång innan juni iaf om allt går vägen.
tony skrev:var finns det å få tag i breddare till e12 mod?... skulle vilja ha ochså.. :lol:
Har inte E12 "breddare" , däremot skärmbreddare från enM535/E28, blev lite oklart med föregående talare :)
När E12an äntligen börjar rulla ut till sommaren så blir det på med en BBS E12 Kjol + vinge och SKÄRM breddare (dock saknar jag sidokjolar till E12)

PS: Mycke godis på den där filmen!
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Uppdatering.

Inlägg av Tobbe »

Lite uppdateringar från nya garaget, har kommit en bit på vägen efter 2dagars enormt slit!

Detta är då förebild,
Bild

Och efter'
Bild


Är inte alls klar med målning ännu, blir att mura på 2ställen, där den tidigare vatten skadan trängt långt in i betongen, så blir att riva och göra nytt.
Påbörjar fika rummet och toaletten någon gång nästa vecka, därefter rullas bilarna in!
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Garaget är väl prio 1just nu, då jag får låna dollyvagn hela nästa helg för bil transporter, men mätte upp kvm invändigt landade på 16,2 * 8.6 dvs ca:140kvm +35 +20 Så närmare 200kvm :) Fick även besked om att all extra bi yta dvs. dom där extra 20kvm var till vårat förfogande om vi bara städade upp rummet först. Ca 200kg metall senare var vi klara, men med många underliga fynd som vi självklart fick behålla om vi ville...


I skroten fann vi säkert 10el-motorer ett par generatorer och och en massa... skräp :P
Bild

"Installerade" även boxar-säck, kan behövas när det går åt helvete med bilen :P

Bild

Första fristående motorn har rullats in,

Bild


Hittade även en huv inne i bråtet vid städningen, inga genomslag på rosten, endast ytrost som ska putsas bort,
Någon som vet vilken bil denna huv är till?
Måtten på huven är 90cm bred (fram), 128cm Lång. Tänkte på Volvo PV eller någon ford-pickis från 60-70talet?

Bild
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

de ser ut som en Amazon huv
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Rasmus Annander skrev:de ser ut som en Amazon huv
Det var precis vad kompisen sade! Tyckte den var så smal framtill så gissade på någon PV :P
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Har nästan bott i nya garaget sedan måndagen (äntligen hemma) Har tagit mig rätt långt med renoveringen och snart börjar det bli redo för bilarna.

Lite ny betong och väggen var helt okej igen.
Bild

Isen dolde 40cm gropen :P
Bild

Fika rummet har fått väggarna resta.
Bild

Toaletten är bygd och vatten/avlopp är draget. Även kallad kontoret
Bild

Fina platsen för bmw`n att rulla in på :P
Bild
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Då var det äntligen dags,

Inlägg av Tobbe »

Tog mig lite extra tid i "gam" garaget för att städa ur samt att gå igenom kopllingen en sista gång. Insåg att ena muttern var gängpaj och bytte den så nu fungerar bilen korrekt, bara lite tänd inställning och strypa laddtrycket lite.

Förlängde slaven 10,5mm
Bild

Bild

När bilen slutligen var startad och kopplingen tog perfekt med saab900T tryckplattan så var det bara ut och ta sig en glädje tur runt i sävar :)
Provisorisk fastsättning och lycklig som bara den!
Bild

Bild

Har även fixat mig fri tillgång till Bil-Trailer! (gratis) inte helt fel för framtida planer!
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: sön jun 22, 2008 1:29 am
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av jimzon »

riktigt fint garage ni fått tag i! skulle rekomendera att ni målade taket och golvet också, blir så jävla mycket härligare att vara i. 2komponents golvfärg köpte jag och sitter som sten, och man bara flyger under bilen på det golvet :D
Skriv svar