Tobbes E12 -73

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

den lukta då att gå fett minns ja :P
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Ecke skrev:den låta då att gå fett minns ja :P
Jo den går rätt fett fortfarande, är lite rädd för spikar då toppen är helt orginal E21 2.0L. Det märks på soppa förbrukningen, men det är jy en busbil och hellre dyr soppa än spikande motor. :P
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Första riktiga vinter åkandet 30L soppa förbrukades =dvs. 5mil :)

Bild

En gammal gjutjärns växellåda troligen till amazon de med, verkade fräsch då den fortfarande var fylld med vxl-olja.

Bild

Har fixat upp fönster runt fikarummet, har även målat grundat och oljat in dem börjar bli riktigt bra.
Bild


Var tvungen att busa till de lite på måndagen och åkte huv, fort gick de!

Bild
Senast redigerad av Tobbe den sön jan 10, 2010 12:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

och porten är tät? höhö
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

robban skrev:och porten är tät? höhö
:P har dubbel port, men nej ingen av dem har gummi listen kvar.
Så blir att investera där också :P
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Lite uppdateringar.

Inlägg av Tobbe »

Har inte blivit mycket tid för E12a på sista tiden, men är äntligen klar med E34orna så har faktiskt rullat in E12an till sist på sin plats och innan ordet var klart så vart den pimpad precis som en EPA traktor.
Kromade E34Njurar med tejp infästning... Alltid någon i garaget som busar med ens åk :P

Bild

Har även kommit över 4st airbags till E34an, så jag & kusinen har varit ute och sprängt lite kuddar för att se effekten, hade förväntat mig mycket mer och ena gången tog vi ett 18V batteri och hade som detonator... allting brann sönder. Kablarna var för klena & adaptern till Airbagen blev som smält ost men jo den small!!

"komentar borttagen av admin pga klagomål"

Ursäkta för tidigare Kommentar.
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Fortfarande sjuk men trillar inte av pin ännu. En E34a mindre idag, rättare sagt killen som lånade den knäckte toppen och bilen värme nöp.
Ajja vad gör man, lite synd då allt som behövde göras för att få den genom Ombesiktningen redan var gjort.
* Läckage avgassystem
* Lågtställt halvljus (pga olycka)

Så imorgon påbörjas den 3dje E34an 525Vanos med en hel del nerslag från besiktningen. Motorn går fint så förhoppningsvis ryker inte toppen på denna innan besiktningen.
Påstår inte att man är duktig på något ovanstående men har fått ett jobb erbjudande att renovera en Opel-rekord från 57, behöver hyra in folk för specifika arbeten under sommaren/hösten 2010.

Inga mer dåliga citat,
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

hade du någon generator över eller ?
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

robban skrev:hade du någon generator över eller ?
Jo generatorn är kvar, hade tänkt komma med den igårkväll men kusinens bil skar i hop.
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Har äntligen plockat ner 1,8 M10an som gick lite för varmt och innan ras så ställdes den åtsidan. Visade sig att både ram och vevlager var slut, men i övrigt verkar det mesta ha klarat sig rätt okej. Cylinderloppen verkar ha klarat sig, likså kam och vev. Inga sned slitningar. Men se lagren!

Bild

Bild

Bild

Övrigt så gav generator #2 upp igår, så måste byta laddningsrelä för båda och att beställa ram+vevlager samt kolvringar.

Har även grundat och färdigstrykt fika rummets långsida, bara förbättringkvar då sista plasten skall avlägsnas till helgen.

Bild
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Skulle hjälpa kusinen och kolla hur illa hans motor mått när den värme nöp efter 15min och 150`c +++

Bild

Bild

Inte vackraste motorn jag sett, kammen hade gått ner sig, 3 lager par behövde bytas... så blev skrot istället.
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Har även lött om Orginal generatorn bytt relä/kol och motorn står nu mera på E34a kuddar. Nu verkar den inte läcka luft via plenumet längre, förra motor-kudden på vä-sida var ner sutten ca 2-3cm.
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

missfall...

Inlägg av Tobbe »

I måndags när jag kom till garaget så startade jag bilen och hörde hur den gick väldigt ojämnt, ca:13 grader i garaget så började genast undra vad som nu hänt, då bilen inte var kall

Rullade ut den genom porten och lät den gå tills normal temp hade uppnåtts.
Drog sedan en liten repa genom robertswile, och då allt verkade normalt så drog man full gas på industri området,
ingen effekt kändes som dålig luft/soppa blandning första 3sekundrarna innan den tok fräste och gick "bra"
när vägen togslut vände jag bilen och temp mätaren var i max....SKIT
stängde av bilen i 10min och körde därefter till garaget igen.

Termostat = trasig
Vattenpumps packning = trasig (varmvatten daggade från undersidan)
Topplockspackning... troligast givit upp. vit röken både kändes och var väldigt "fyllig" innei garaget

Så...

Någon med M10 1,8 eller 2,0 renoverings sats liggandes? och en vattenpumpspackning såklart
Mizider
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tis sep 09, 2008 3:54 pm

Inlägg av Mizider »

Inte bra tobbe, får väl låna m535 istället =)
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Mizider skrev:Inte bra tobbe, får väl låna m535 istället =)
Jo den måste vi hugga tag i, endast 3veckor innan den "senast" rullar in, blir nog lite mindre timmar i garaget för jag kanske har ett jobb på gång :)
Skriv svar