Tobbes E12 -73

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Tobbes E12 -73

Inlägg av Tobbe »

Ett par månader kvar men siktar på körklar till Umeå Open 2010, lär få dyng stryk (men det är bästa sättet att bli mer motiverad när vintern närmar sig)

Så motorSpec

M10block, borrat/honat/planat
org 2L vev, balanserad.
Mahle kolvar 92,3mm?
Bmw m5s38 Stakar
304 dr.shriek kam
Topp portad & planad av robban
Holset Hx40 56in 65 ut.
Nytt VEMS beställt med härva & givare
Msd tändning.
Bakvagn +drivlina från en M535 E28, bara bussningar som ska bytas.
Insug - ljetronic från 518I e28, ska portas något
(bultar och lager är såklart nytt inklusive alla packningar)
4pucks sinter,
Tryckplatta???? 535org, 260lådans trycker väl kring 350nm?

Sådant som är kvar är
* Grenrör (bortlejt)
* Spridare 800-1000cc lågohm
* Ic + anslutningar & rör
* Kränghämmare fram + bak skabytas, även fjädertornsstag skall fixas.
* tryckplatta.
* Har ett par däck&fälgar som förnärvarande ligger på 235bak, 215 fram, e12an är dock för liten i hjulhusen så blir nog att valsa (skärmbreddarna är för små)

Många tack till Robban här på forumet.

//Tobbe
Senast redigerad av Tobbe den ons jun 16, 2010 4:36 pm, redigerad totalt 11 gång.
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Lite bilder.

Inlägg av Tobbe »

Ska försöka få upp lite bilder då. Har dock varit dålig på dokumentera :/


Bild Rätt nyinskaffad.

Bild Fick en gåva från robban.

Bild
Just lämnat "garage" lacken.

Bild
Ser dock likadan ut ännu.

Bild Nyborrad och planad.

BildStakarna

Bild Kolvarna.

Bild Ska försöka modda in fronten från e28an.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Härligt men mera m10 turbosar. Ska bli kul å se hur hx'en lirar. Jag håller själv på med en m10a med dr.s 304kam som skulle behöva en större turbo
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Ah nice,

Inlägg av Tobbe »

ah ännu en 304 Doctor :) trodde först det skulle vara för vass, men fick sedan höra att den borde funka fint, så de blev en sådan.
köpte som sagt en Hx40 56in 65 ut. (T3) Så hoppas den inte ska bottna allt för tidigt.

Nuläge:
Väntar på grenrörs bygge så motorn är klar för uppstart, och måste snarast hitta en bakvagn :P
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Fina stakar du hade, verkar som att de saknar alla grova detaljer på lilla och stora ändan? Är dom modifierade eller är dom så original? Och på vilken motor isf?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Bert-Ola »

mattias skrev:Fina stakar du hade, verkar som att de saknar alla grova detaljer på lilla och stora ändan? Är dom modifierade eller är dom så original? Och på vilken motor isf?
S38/S14 stakar, men den fjärde såg inte för vass ut i lilländen :hihi:
____________________________________
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Re: Ah nice,

Inlägg av chellquist »

MnGaT skrev:ah ännu en 304 Doctor :) trodde först det skulle vara för vass, men fick sedan höra att den borde funka fint, så de blev en sådan.
köpte som sagt en Hx40 56in 65 ut. (T3) Så hoppas den inte ska bottna allt för tidigt.

Nuläge:
Väntar på grenrörs bygge så motorn är klar för uppstart, och måste snarast hitta en bakvagn :P
Mitt nuvarande agg håller måtten 54mm / 57mm a/r 0,63 och det laddar hur bra som helst men den håller grenröret väldigt varmt. Kanske för liten avgasdel

Bygger du pulssplit så får du säkert bra fart på hx40'n
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Re: Ah nice,

Inlägg av Tobbe »

chellquist skrev: Mitt nuvarande agg håller måtten 54mm / 57mm a/r 0,63 och det laddar hur bra som helst men den håller grenröret väldigt varmt. Kanske för liten avgasdel

Bygger du pulssplit så får du säkert bra fart på hx40'n
Jo de blir puls-split, dock ska inte jag göra svetsandet, det blir uthyrt. Svetsen är inte min vän :P

Just nu är man mest fast på bakvagn :/
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Bert-Ola skrev:
mattias skrev:Fina stakar du hade, verkar som att de saknar alla grova detaljer på lilla och stora ändan? Är dom modifierade eller är dom så original? Och på vilken motor isf?
S38/S14 stakar, men den fjärde såg inte för vass ut i lilländen :hihi:
Jo de stämmer nog, s38 ringer bekant även i mina öron :P
Hade endast 3stakar då bilden togs, tror att den sista finns i robbans garage någonstanns.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

ja vilken bil :thumbright:
hoppas att jag får se den snart med 304an. f.ö är det nån som har tutat? :hihi:
Bild
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Tyvär inte :/

Inlägg av Tobbe »

Hoppas den hinner ut på vägarna medans de ännu finns lite asfalt kvar, den lär annars bli stående hela vintern :/

Den där dekalen försvann med lacken :(
Men under dom 2,5månaderna var det inte en jävel som tutade..
Kan vara så att flickorna här på ersboda blivit pryda (men vad är chansen för det?)
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Mer..

Inlägg av Tobbe »

Borde egentligen lägga upp en tråd på "vad händer i garagen". Men nu när man väl börjat här så...

Har påbörjat rivning / renovering av motor 2L motor från en -78 E12, som ska vara backup motorn i framtiden om det skiter sig.

Lägger upp lite bilder från grundjobbet i motorutrymmet, hjulhus och kaross helt enkelt. Är inte klart ännu som ni nog ser.


Bild

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

En liten uppdatering igen då.

Inlägg av Tobbe »

Håller fortfarande på med fix av rost och skravanker, men den är väl i stortsett klar nu. Hoppas färgen inte släpper när det blir lite extra varmt i motorutrymmmet.


Dom kommande däcken skall på när skärmbreddarna finns till hands. 225or bak.
Bild


Så där ser de ut nu, självklart orginal "dekalerna" kvar i motorutrymmet.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

En uppdatering.

Inlägg av Tobbe »

Har varit strul (egenskapat strul) i garaget. Men man får skratta åt misstagen och börja om på nytt.

Senaste historien är väl att jag just installerat in 2L motorn och drog in det omärkta kablaget. Underligt nog blev jag chockad att bilen inte ville starta då lampor, givare och de mesta startade. Det enda som verkligen inte ville igång var start motorn... Efter ett besök från en expert visade det sig att + / - var fel kopplade :P haha
Så när de var fixat och skulle dras igång igen så började bensin rinna ut från torped väggen... Ojdå hade tydligen glömt en soppa ledning inne i torped väggen :P haha

Resultat av kvällen.
kabel brand och 3brända säkringar, men tillslut så var den fit for fight... Men insåg då att tryckplattan från 1,8an skulle jy bytas :/ Så nu har man rivit ur motorn igen och även beställt nya avgaspackningar.

Lite dokumenterat, men ni får lite smakprov :P

Kollade igenom oljetråget på 1,8an, visade sig vara mycket "brons" rester :/ Ajdå.

Bild
Bild

Plockar ur motorn igen.
Bild

Bild

Kan inte sätta in motorn då en annan i garaget håller på att plocka ur sin.
Bild

Blev lite fundersam när tryckplattan skulle på, fick höra av en bekant att distansbrickan eventuellt ska sitta mellan Svänghjul och tryckplatta. Kan detta stämma? På bilden sitter den på bulten, vad är rätt?
Bild

Den här bruden hade dugit som nattlig kvälls lampa.
http://www.youtube.com/watch?v=qfhgBWjPs6A
Senast redigerad av Tobbe den tis okt 20, 2009 8:36 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Hehe brickan ska sitta mellan tryckplatta och svänghjul förutsatt att den är av rätt tjocklek. För att veta det och få max inspänningstryck så måste man provtrycka tryckplattan för att se vart den har mest inspänningstryck sedan mäta tjockleken på lamellen man ska använda. Med lite förskole matte kan man sedan lista ut vilken brick tjocklek man ska ha vips vare klart.

Se här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267
Skriv svar