190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?

Inlägg av JohanK »

Har läst en del matnyttigt på dessa sidor och tänkte att jag reggar mig för att bidra med mitt lilla projekt.

Tanken är en 190E med rak 12V sexa (M103) på tre liter, twin entry grenrör, megasquirt, Sachs 618 platta med sinter, 044 pump, 600-800cc spridare, ombyggt originalinsug mm.

Siktar på 400-450 kusar.

Shoppade en 190E 2.0 förra veckan, väldigt fräsch och nästan helt rostfri för bara 5000.-, en W124 ståendes på kneget fick sponsra med motorn, och idag genomfördes bytet.
Självklart var jag innan bytet tvungen att tokrasa 2,0.an så på med oljesugen samtidigt som jag höll plattan i mattan med kall motor, tog c.a en minut innan allt packade ihop :)

Lite bilder:


Här är objektet, en riktigt fräsch 92.a endast lite rost på förardörren, annars helt rostfri i kaross och platta, målet är en grym sleeper, ska inte synas att det är en turbobil :)
Bild

Gamla rasade 102.an, tog mig och en kille till typ 25 minuter att plocka ur :headbang: är det något ni behöver, hojta så skruvar jag loss och skickar.
Bild

Tomt utan morot, ska tvättas när jag orkar knuffa bort bilen till tvätthallen.
Bild

Idag knuffade jag in W124 300.an och knökade ur motorn, efter många svordomar och en del svett gick den ner i 201.an :)
Bild

Plats för grenrör och snurra
Bild

Måste försöka loosa huvisoleringen, ser inget vidare ut.
Bild

Här är ett av mina större problem, måste ha tag på en 190 2.6 kylare och sedan försöka komma på hur fasen laddluftkylaren ska få plats :(
Bild

I värsta fall får den sitta med halva cellpaketet utanför under stötfångaren, men då tappar jag sleeperlooken ganska drastiskt :)
Bild


Fortsättning följer och tips mottages tacksamt, detta är mitt första bilprojekt med lite omfattning så jag kan behöva all hjälp jag kan få :)
Senast redigerad av JohanK den tis jul 03, 2012 7:04 am, redigerad totalt 16 gång.
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Jag säger bara en sak....FRÄNT!
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Har sett dina 16V projekt Johnny, mycket impad!

Förslag på snurra mottages tacksamt, har kikat på turbobanditernas TB60 , den ska tydligen komma med twin entry T4 fläns,
ganska uppskattat med T4 när man ska bygga grenrör på en sexa :hihi:

Nån som har koll på fler rimliga snurror kapabla för 5-600 pållar för rimliga stålar, typ 5K?
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

HX40 med lagomt avgashus passar. Även HX50 osv.
Billiga och förmodligen betydligt hållbarare aggregat än TB's.
Fast deras nya agg kanske är bättre, så jag låter det vara osagt.
Håll koll på säljesdelen på detta forum så dyker det nog snart upp ett lämpligt aggregat.
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Finns ju många som kör med deras agg, men som sagt kinatillverkat jox känns ju lite sisådär, en "märkesturbo" är ju helst något jag föredrar men det är naturligtvis även en prisfråga.

Har kikat på både HX40 och 50 men även KKK K29 och GT37 eller GT40 , kan det vara något?
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Personligen gillar jag inte KKK aggregaten då jag haft mkt otur med dessa. Många oförklarliga ras osv.

GT aggregaten funkar ju helt ok också.
För 5000:- hittar du ett fint HX eller GT agg som passar dina effektmål perfekt.
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

kompisen har en Garret gt45 liggandes som är till salu. 2500kr, han har även rostfria flänsar liggandes till den med.
Tror den aldrig är använd
Johan Posth, Laxå
070-2390054
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Kul projekt!

Det låter som det kan bli roligt för rätt peng!

Jag skulle satsa på en Holset HX40 till dina effektmål. Fördelen mot Garretts GT serie är att Holset har 360 graders axial lager, vilket GT saknar.

Jag har bara bra erfarenheter av HX serien iaf!

Lycka till med valet!

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Ja jag vill ju helst inte ha en för stor snurra, för sent eller skenande ladd är inget kul ..

Jobbar ju på MB så som tur är har man en del gratis kompetens och detaljer till detta projekt, sen tycker jag det är lite kul att inte bygga på Bimmers som alla andra :)
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Vattenkyl på plats, fick bygga om balken mellan rambenen och sätta den under kylet istället, nästa problem är hur IC.n ska få¨plats, är rädd att jag måste kapa i stötfångaren något, där rök sleeperlooken :(

Nån som har koll på hur mycket en väldigt standard 717.412 låda pallar?
Är rädd att lådan kommer ge upp ganska omgående och har ännu inte budget till att shoppa "717.404 getrag-med-ettan-neråt-låda" ..
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Äntligen lite "nya" bilder, tyvärr blir det inte mycket mektid över när man har hus, barn och en fru som måste skötas också :hihi:

Köpte en mockaratt billigt, slängde ut den monstruösa original bussratten.
Ska försöka tvätta sätet, förarsätet är det enda som är småsunkigt, i övrigt är inredningen kanon.
Bild

Sönderkapad stötfångare, blir nog fram med sågen igen när tryckrören ska på plats.
Bild

Ska måla vattenkylet mattsvart så ser det inte så sunkigt ut sen, en oljekyl ska leta sig in till höger om vattenkylet.
Bild

Äntligen fått fläns, väntar bara på snurran så att jag kan fixera turboflänsen för att sedan börja mecka på grenröret.
Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir nog en rolig bil :thumbright:

har du läst om min polare "conny kompa" turbo bygge? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 91&start=0
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Tackar för tipset, har inte sett hans projekt men ska lusläsa sidorna :thumbright:

Fick förresten snurran idag, blev en HX50 med twin entry T4-fläns, kanske blir för stort men måste ju börja med något :)
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

JohanK skrev:Tackar för tipset, har inte sett hans projekt men ska lusläsa sidorna :thumbright:

Fick förresten snurran idag, blev en HX50 med twin entry T4-fläns, kanske blir för stort men måste ju börja med något :)
för stort! :wink: conny kör ju en HX55 turbo men den är helt klart lite stor på en standard motor men den fungerar ändå ricktigt fint nu också.
den varvar och låter mer som en ferarri än en gammal mersedes nu :)

till nästa år så ska toppen portas och jag ska hjälpa han med större ventiler mm sen ska den bromsas i vinter så då kommer nog turnbon bli förliten ändå, men när conny byggde grenröret mm så låna han en hx 60 av mig så den skulle va lätt att montera dit sen :twisted:
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Hm, är ju iaf en bra snurra att utgå ifrån som du säger, bygger jag grenröret så att HX50.n får plats så får ju de flesta andra mindre snurror också plats..

Är rädd för att få megasent ladd, när börjar connys turbo att ladda?, en HX55 med T6 är väl ganska mycker större än en HX50?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Skriv svar