GT'ns bakvagn är väldigt väldigt lik asconans så det är förmodligen inte besvärligare att montera en sådan där
Framvagnen på asconan är bra, rekords 2.2 skivor med ok passar rakt av och fungerar bra. Även 240 ok med rekord skivor ska fungera ganska fint utan större modifikationer alls! (schimsa in oket så de ligger centrerat bara vad jag läst)
Kul ide! Ska bli intressant att följa Byggs det enbart för rakt fram eller ska den kunna ta kurvor också?
Tack för tips! Det jag skulle kunna göra med framvagnen vore att byta kuggstång så jag får servo, tänkte ta en från volvo Just nu lutar det faktiskt åt en 4-link med volvos axel, hade tänkt att använda bilen på bana, gata och strippen ...
Slänger ut en fråga ang längder osv på stag till 4-linken, finns det några grundregler för längd på rör, cc-mått mellan övre/undre rör? någon som har koll på nån bra sida för basics?
Skulle det fungera att åka bana/gata/stripp med nåt i stil med det på bilden? Jag är helt ny på de där med 4-link och har inte en enda erfarenhet!
Skulle måttet mellan A och B kunna vara ca 700mm med en volvo 1031 axel som är ca 1350mm lång om jag inte minns helt fel
Och längden på 1 och 2 ca 800mm?
Skall axeln luta framåt eller bakåt?
Skall övre och undre stagen vara lika långa?
Ska du regga bygget, köp SFROs senaste bygghandbok innan du smider ihop något som inte släpps igenom.
Kort sagt, lika långa stag, parallella med varandra och med marken, så långt ifrån varandra som möjligt (för breda däck är inte ett skäl att göra ram/fyrlänk för smal, bredda skärmarna i så fall), och använd ett långt och lågt placerat panhardstag.
För strippkörning behöver du kunna justera ihop stagen i framkant men det är en annan femma.
Problemet med stegar är att axeln inte kan kränga utan att något flexar. En fyrlänk med lika långa och parallella stag kan kränga utan låsningar men ska man köra på gata är det ändå bäst att ha gummibussningar i minst en ände av stagen.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jag skulle rekomendera en form av tre länk. Antingen en väldigt lik orginalet där du istället för struten har en enkel stege framåt till vxllåds balken t ex eller nått i stil med detta:
Problemet man kan få med 4 länk är som The och therealpinto säger att den dels är svår att få till ordentligt och dels kan låsa sig vid krängning vid bankörning eller t.o.m på gata!
Dock är ju allt en bedömningsfråga om hur mycke man kan tillåta
therealpinto skrev:Ska du regga bygget, köp SFROs senaste bygghandbok innan du smider ihop något som inte släpps igenom.
Kort sagt, lika långa stag, parallella med varandra och med marken, så långt ifrån varandra som möjligt (för breda däck är inte ett skäl att göra ram/fyrlänk för smal, bredda skärmarna i så fall), och använd ett långt och lågt placerat panhardstag.
För strippkörning behöver du kunna justera ihop stagen i framkant men det är en annan femma.
Problemet med stegar är att axeln inte kan kränga utan att något flexar. En fyrlänk med lika långa och parallella stag kan kränga utan låsningar men ska man köra på gata är det ändå bäst att ha gummibussningar i minst en ände av stagen.
/Gustaf
Tack för bra info! Har jagat rätt på boken nu och skall läsa den nogrant dom närmsta dagarna! Jag tror jag har kommit på en bra lösning på hur jag ska lösa hela konstruktionen men som sagt, ska läsa boken först
Jag har tänkt att försöka regga bilen med hela konceptet