Ascona A 500whp It´s alive

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Erlandsson »

Audi_danne skrev:
Erlandsson skrev: Kommer nog bli för bra :thumbright:
Björne imorgon :thumbright: :thumbright:
Va så säker!
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

Nu har jag fått spindlar och bromsok + att jag har lånat ett par skivor av erlandsson som kommer från volvo xc90. Så nu kan jag börja bygga a-armar osv :thumbright: Bromsoken kommer från mercedes 500 -92 och heter brembo. 4 kolvs ok i aluminium för 1200:- på skroten är inte värst farligt :)
Bild
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

Tja! har börjat bygga en del på framvagnen, har inga dagsfärska bilder på hur det ser ut, men här är framvagns bryggan som ska sitta bultad i rambenen
Bild

A-armarna som jag byggt av st-35 bk rör i dim, 25x5. Bestämde mig för att köra med gummi bussning istället för uniball, den gängade stången är m16x1 tillverkad av centerless 2172 axel. Blir nog jätte bra hoppas jag :thumbright: Fästena längst mot spindeln är nedre infästning för coilover
Bild

Har funderat på om jag ska skruva ihop hela framvagnen med a-armar, fjäderben, spindlar, styrväxel och åka till Ludde (sfro man) och visa upp skiten. Känner mig lite osäker på alla vinklar :doh: men får se hur jag gör! uppdaterar med fler bilder under helgen :thumbright:

Mvh
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

Idag blev det några timmar i garaget igen! pressade i bussningar i a-armarna och satte ihop allt för att se hur det blev. Nu fattas bara att fixa dit kuggstång och krängningshämmare, sen börjar hjulupphängningen bli klar runt om :thumbright: :thumbright:

Svetsade i rör genomföringar i balkarna där jag bultat fast bryggan, för att inte klämma ihop rören. Samanlagt sitter det 10st m12 :)
Jag utgick från att undre infästningspunkterna för a-armen ligger paralellt med backen
och övre infästningspunkter lutar lite inåt. Coiloverns nedre infästnings punkt satte jag så nära spindeln som möjligt. Nedre spindelled kommer från tidiga volvo 240, och övre från någon annan bil :wink:

Här några bilder på framvagn :thumbright:
Bild
Bild
Bild
Bild

Mvh
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Erlandsson »

:thumbright: :thumbright: Attans Danne va vackert det blir!
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Edvard
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: fre nov 20, 2009 9:17 pm
Ort: Linköping/Jönköping

Inlägg av Edvard »

Sjukt fint hantverk på framvagnen. Du är inte sugen på att bygga en till?;)
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

Edvard skrev:Sjukt fint hantverk på framvagnen. Du är inte sugen på att bygga en till?;)
Hoppas bara att ludde på sfro tycker den är lika fin, annars blir det bara att kasta den och bygga en ny :doh:
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

Montera gärna styrväxeln innan han kollar på den... :thumbright:
NBR
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Betade av några kapitel i sfro bygghandboken häromdagen, efter det man läst måste jag säga att jag tycker din framvagn ser väldigt bra ut.
Blev även lite nyfiken på hjulspindlarna som såg lite intressanta ut, är de från Opel? Vad väger bilmodellen de sitter original på?


Mvh
Cristofer
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende
Inlägg: 903
Blev medlem: mån dec 31, 2007 11:18 am
Ort: Olofström

Inlägg av Pitbull »

Jobba på! Detta blir ju hur bra som helst. :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag tycker det ser ut som 140 spindlar.

Hur går det vid övre länkarmarna om man svänger mycket?

Hamnar inte styrväxeln ganska högt?
Men du har väl motorn rätt långt bak så det kanske inte blir något problem.

Kan nog vara vettigt med valmöjligheter till infästningen på övre länkarmen :thumbright:
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

ser bra ut men du bör byta dom nedre spindelederna, spindelleder för mcpherson framvagnar är ej avseda för dragandelast och kan hoppa isär om man har otur, sålunda är dom ej godkända av sfro.

blir en frän bil när den e klar :)
Team X
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Ort: Öland Färjestaden
Kontakt:

Inlägg av Team X »

Har en polare som har färdiga satser för att byta ut dom nedre spindellederna (laserskurna plåtar med 240 mönster och en godkänd spindelled)

Hör av dej om det är av intresse

teamx@swipnet.se
Björn Svensson

www.teamxracing.se
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

ergu skrev:ser bra ut men du bör byta dom nedre spindelederna, spindelleder för mcpherson framvagnar är ej avseda för dragandelast och kan hoppa isär om man har otur, sålunda är dom ej godkända av sfro.

blir en frän bil när den e klar :)
Håller på att meka med styrväxeln nu. De där med spinellederna lät inte bra :doh: har doch förklarat för sfro vad jag ska använda för detaljer och dom har inte sagt nåt än :?: men det kanske kommer.. Spindlarna kommer från volvo 140.

Jag har dock ett problem! jag kan inte få kuggstången rak utan måste vinkla båda styrarmarna framåt, pga att balken är ivägen :doh: måste räkna ut om det påverkar bumpster eller ackermann...
Sett uppifrån sitter p-änden längre fram än kuggstången, (om någon förstår) :?

Mvh
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det är väl samma problem man får om man ska sätta kuggstång på 140 framvagn direkt vad jag har förstått
Skriv svar