Ascona A 500whp It´s alive

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

Cassius skrev:Vill du köra E30 bakvagn så har du här en Opel GT som fått en sådan monterad: http://www.opelgt.com/forums/performanc ... t-1-a.html

GT'ns bakvagn är väldigt väldigt lik asconans så det är förmodligen inte besvärligare att montera en sådan där :)

Framvagnen på asconan är bra, rekords 2.2 skivor med ok passar rakt av och fungerar bra. Även 240 ok med rekord skivor ska fungera ganska fint utan större modifikationer alls! (schimsa in oket så de ligger centrerat bara vad jag läst)

Kul ide! Ska bli intressant att följa :) Byggs det enbart för rakt fram eller ska den kunna ta kurvor också?
Tack för tips! Det jag skulle kunna göra med framvagnen vore att byta kuggstång så jag får servo, tänkte ta en från volvo :thumbright: Just nu lutar det faktiskt åt en 4-link med volvos axel, hade tänkt att använda bilen på bana, gata och strippen :D ...

Slänger ut en fråga ang längder osv på stag till 4-linken, finns det några grundregler för längd på rör, cc-mått mellan övre/undre rör? någon som har koll på nån bra sida för basics?


Mvh
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Boken Chassis Engineering av Herb Adams ISBN: 978-1-55788-055-0 innehåller väldans mycket matnyttigt.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
dojjan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons apr 26, 2006 11:42 pm
Ort: åmål

Inlägg av dojjan »

vill se bilder :D
AsconA A 16V
Camaro
PiLlEvAN
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön jan 07, 2007 5:19 pm
Ort: Avesta

Inlägg av PiLlEvAN »

skulle inte bytt styrväxel då jag inte tycker att asconan är tung styrd lr massa rattvarv
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

PiLlEvAN skrev:skulle inte bytt styrväxel då jag inte tycker att asconan är tung styrd lr massa rattvarv
Okej.. Jag får lita på dig sålänge då :) , skulle va skönt att slippa servopumpen på den motorn ochså iofs :thumbright:
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

Här är då lite bilder på bilen som den står nu
Bild

kapat upp golvet mellan balkarna för att ge lite plats för motorn
Bild

Bild på rörhög som följde med
Bild
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

Skulle det fungera att åka bana/gata/stripp med nåt i stil med det på bilden? Jag är helt ny på de där med 4-link och har inte en enda erfarenhet! :)
Skulle måttet mellan A och B kunna vara ca 700mm med en volvo 1031 axel som är ca 1350mm lång om jag inte minns helt fel
Och längden på 1 och 2 ca 800mm?
Skall axeln luta framåt eller bakåt?
Skall övre och undre stagen vara lika långa?
Bild
Gösta Eliasson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 08, 2008 3:12 pm
Ort: Vilhelmina

Inlägg av Gösta Eliasson »

Gata+hjullyft=stegar
Gösta Eliasson
Axxel_021
För mycket laddtryck
Inlägg: 260
Blev medlem: mån okt 20, 2008 5:16 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Axxel_021 »

Fränt bygge :)

Ska du besiktiga bilen sen?
Jag skulle inte rekomendera stegar om han ska köra på gata/bana.

Mvh
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

3 länk är enklare att få till än 4 länk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Gösta Eliasson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 08, 2008 3:12 pm
Ort: Vilhelmina

Inlägg av Gösta Eliasson »

4länk me uniballs e lika stum i sidled som stegar.
Gösta Eliasson
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ska du regga bygget, köp SFROs senaste bygghandbok innan du smider ihop något som inte släpps igenom.

Kort sagt, lika långa stag, parallella med varandra och med marken, så långt ifrån varandra som möjligt (för breda däck är inte ett skäl att göra ram/fyrlänk för smal, bredda skärmarna i så fall), och använd ett långt och lågt placerat panhardstag.

För strippkörning behöver du kunna justera ihop stagen i framkant men det är en annan femma.

Problemet med stegar är att axeln inte kan kränga utan att något flexar. En fyrlänk med lika långa och parallella stag kan kränga utan låsningar men ska man köra på gata är det ändå bäst att ha gummibussningar i minst en ände av stagen.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Jag skulle rekomendera en form av tre länk. Antingen en väldigt lik orginalet där du istället för struten har en enkel stege framåt till vxllåds balken t ex eller nått i stil med detta:

http://www.lateral-dynamics.com/products/install/

Problemet man kan få med 4 länk är som The och therealpinto säger att den dels är svår att få till ordentligt och dels kan låsa sig vid krängning vid bankörning eller t.o.m på gata!

Dock är ju allt en bedömningsfråga om hur mycke man kan tillåta :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

therealpinto skrev:Ska du regga bygget, köp SFROs senaste bygghandbok innan du smider ihop något som inte släpps igenom.

Kort sagt, lika långa stag, parallella med varandra och med marken, så långt ifrån varandra som möjligt (för breda däck är inte ett skäl att göra ram/fyrlänk för smal, bredda skärmarna i så fall), och använd ett långt och lågt placerat panhardstag.

För strippkörning behöver du kunna justera ihop stagen i framkant men det är en annan femma.

Problemet med stegar är att axeln inte kan kränga utan att något flexar. En fyrlänk med lika långa och parallella stag kan kränga utan låsningar men ska man köra på gata är det ändå bäst att ha gummibussningar i minst en ände av stagen.

/Gustaf
Tack för bra info! Har jagat rätt på boken nu och skall läsa den nogrant dom närmsta dagarna! :thumbright: Jag tror jag har kommit på en bra lösning på hur jag ska lösa hela konstruktionen men som sagt, ska läsa boken först :)

Jag har tänkt att försöka regga bilen med hela konceptet
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Erlandsson »

Upp med bilder nu Danne :thumbright:
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Skriv svar