Audi GTT Coupe -87

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Ny här på forumet och delar väl med mig av vad jag pysslar med i garaget.

Bytte till mig en Audi GT coupe i slutet av sommaren 2009 mot en Golf mk2 1.8CL
Har ca 1700 bilder på datorn, men besparar er det scrollandet och låter er få se en bråkdel av dom.

Bild
Bild
Bild

Bilen hade sett sina bättre dagar med sina 21 ägare.
Körde den över vintern då jag fortfarande var arbetslös efter att ha tagit studenten i finanskrisen och inte riktigt lyckades skrapa ihop till en vinterbil.
Våren 2010 påbörjades en renovering och ombyggnation som fortfarande pågår än idag. (En bil blir väl aldrig klar ;) )
Gick åt ca 5kg svetstråd för att få någon ordning på karossen. Fanns inga skärmkanter i bak och trösklarna var det ca 500mm långa hål i från hjulhusen och fram. Var lite lindrigare i fram men fortfarande stora hål. Hade även varit krockad, så frontplåten var demolerad och vänstersidan i bak bestod av spackel från tröskel till ruta. Spacklet var nog 5mm tjockt på vissa ställen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2011 åkte motorn ur för renovering och inredningen iväg på flockning. Införskaffa även en Grupp B vinge, SPQ huv och en uppsättning Lenso RS5 fälgar. Huven fick dock vänta tills jag tog mig mod att plasta en egen SPQ grill då en eftermarknads inte passar original bredden på en GT.
Det var här problemen började dyka upp. Körde med bilen hela sommaren 2012 med krånglande oljetryck. Demonterade kammen av någon anledning som jag inte riktigt mins längre och fick då axeltappen i näven. Skaffade en ny och lyckades knäcka ett överfall.
Efter det var löst så fick jag fortfarande inte bukt med oljetrycket. Tillslut så sjönk trycket till 0 på väg hem ifrån jobbet. Skruvade åter igen loss kammen och möttes av en mindre trevlig syn.
Efter ytterligare lite felsökning så upptäckte jag stora porer i kanalen till styrtrycksventilen i oljepumpen som fick ventilen till att hänga sig.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En begagnad motor införskaffades och 2013 påbörjades bygget av grill och montering av SPQ lampor.
Flyttade även batteriet till bagaget för utrymme inför kommande uppdateringar.

Bild
Bild
Bild
Bild

Slutet av sommaren hämtades den här klumpen för en smörgåstårta och nya planer i form av ombyggt fordon började smidas.

Bild

Blev en S2 framvagn med 90 20V spindlar och S2 bromsar till en början med.
Samma vinter hälsade murphy på igen och bevisade att reparationstapet, tapetklister och flock är världens bästa mus foder!
Var bara till åsidosätta diverse planer, införskaffa sig skinn, alcantara och bänka sig framför en symaskin för första gången sen den obligatoriska syslöjden på mellanstadiet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu i år så har monteringen av 10V turbon som kommer ifrån en 200a påbörjats och hoppas på en uppstart om 1-2 veckor.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Den sista bilden togs idag och den med all elen är ifrån donator bilen. Var en del att trassla ut motorhärvan ifrån.
Kommer köra med K-jeten tills suget efter mer effekt kryper inpå. Tillverkade en egen box för den som jag kommer montera ett öppet filter på. Blir fruktansvärt tajt annars.

Kommer nog skruva mer i veckan då jag håller på med att koppla in elen.
Fredrik Blomberg
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Johan_P »

Nä men va trevligt. Har du hittat hit med :thumbright: Såg mycket bättre ut med större bilder än dom jag såg på telefonen. :thumbright: Vilken skillnad det var på bilen från första dagen tills nu. Grymt jobbat måste jag säga. :thumbright:
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Jo jag blev lite sugen på att regga mig efter att du länkade till ditt projekt.
Fredrik Blomberg
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Ritade lite på tryckrören idag. Kommer ju givetvis försöka köra på så mycket svetsade rör som möjligt. Men nu fick man en uppfattning om vilka längder som går åt.

Bild

Inte helt optimalt med 180 graders böjar och så långa rör. Men va fasen gör man när audi satte insuget på fel sida :D
Fredrik Blomberg
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Johan_P »

Det är rätt. Finns mycket kunit folk här på forumet. :hihi: Blir riktigt bra. Jag hadde min ic framför original kylaren. Men det blev mycket rör där med.
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Trångt?

Bild

Kofångaren är på, men ICn ligger emot remskivan. Oljekylet vette fasen vart det ska hamna. Lär ju få kapa ur kofångaren lite.
Gjort färdigt det sista på elen. Nu finns det oljetrycksgivare, bränslevärmare och tempgivare med 100a kontakten.

Bild
Bild

Mer i morgon!
Fredrik Blomberg
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av turboamazon »

Kanske skaffa en intercooler med båda uttagen på samma sida?!
Då blir det inte så långa rör, men det blir lång väg i ICn.
10,15s @ 219km/h i en bubbla från 1960
6 sidor reportage i Street & Strip nr 6 2009

9,55s @ 236km/h med 1641cc i en Ghia
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Tanken är givetvis att göra det. Men får bli någon gång i sommar. Just nu är det så mycket annat att införskaffa.
Kommer montera icn i grillen istället då det är mycket mer plats där.
Fredrik Blomberg
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Röjde lite idag och kapade bort dom sista bitarna av frontplåten.

Bild

Fick även hem min nya gummibälg ifrån en golf mk2 GTI. sparade massor av plats, rördragning och kapning i hjulhusen.

Bild

Blir lätt att få luft till turbon nu iaf!

Får nog ta mig en närmare titt på en IC med anslutningarna på samma sida ändå. Nu syns det väldigt tydligt hur lätt den anslutningen skulle va.
Fredrik Blomberg
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Johan_P »

Jag har ju en intercooler från saab 900/9-3 som jag tror är lagom du kan få om du vill.
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Ja det kanske vore något. Kan kapa ur kofångaren i ovan kant ca 50mm på mitten. Spq grillen går nästan ända ut.
Fredrik Blomberg
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Nu så finns det luft till turbon iaf!

Bild
Fredrik Blomberg
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Johan_P »

:thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Kadett4wd »

eller så gör du som audi gjort själva.
tryckröret och krockbalken är en kombo.

Kör hårt :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Nosliwe
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör mar 21, 2015 10:48 pm
Ort: Karlsborg

Re: Audi GTT Coupe -87

Inlägg av Nosliwe »

Har tänkt tanken. Men tänkte dra kablarna i röret i stället. All el till strålkastare, tuta och blinkers går utmed frontplåten från vänstersidan original :)
Fredrik Blomberg
Skriv svar